zelf gemmakt fruithapje eerder??

hallo allemaal,

ik zit met de volgende vraag, ik heb gelezen dat je een zelf gemaakt fruithapje eerder mag geven dan met vier maanden. ik heb tijdens de zwangerschap en tijdens de bv veel fruit gegeven en vind het zelf heerlijk. ik kan dus bijna niet wachten totdat ik onze linn ook fruit mag geven. eten (slurpen) van een lepeltje kan ze dat weet ik van de druppels tegen de krampjes. op het cb zeggen ze er niets op, praten er overheen toen ik duidelijk vroeg waarom ze er geen antwoord op gaf vertelde ze dat de meningen hierover verdeeld waren.
wie heeft ook eerder dan bij  4 maanden   het eerste fruithapje gegeven??

linn is nu ruim 8 weken

groetjes nancy
 
Er zit geen verschil tussen fruithap uit een potje en zelfgemaakt. Ik zou daarom niet weten waarom je zelfgemaakt fruit eerder zou mogen geven.
Je kindje heeft nog helemaal geen fruit nodig. Je belast de darmen er alleen maar onnodig mee. Die kunnen namelijk alleen bv verteren en wat je erin stopt komt er op dezelfde wijze weer uit. Ik begrijp heel goed dat je niet kan wachten tot je fruit mag geven maar als ik jou was zou ik er mee wachten!! Zeker omdat je het voor je eigen plezier doet en je kindje het totaal niet nodig heeft. Je hoeft niet tot op de kop af 6 maanden te wachten, sommigen zijn er eerder aan toe. Dus als je met 5 maanden voorzichtig begint met af en toe een hapje is er niets aan de hand. Maar voor 4 maanden een bv-kind fruit geven zou ik niet doen!

groet,
Jinny
 
Hoi Nancy,

Wat raar dat het CB er geen duidelijk antwoord op geeft, maar ja dat is te verwachten van het CB.
Volgens de WHO standaarden geldt het advies niet voor de 6 maanden met bijvoeding te beginnen. Voor die tijd zijn de darmpjes nog niet goed ontwikkeld en kunnne ze het eten nog niet verteren. het komt er in principe net zo uit als het er in ging.
Bovendien verhoog je de kans op een allergie als je voor de 6 maanden met bijvoeding begint, ook als er geen allergieën in de familie aanwezig zijn.
Een zelf gemaakt fruithapje is dan net zo goed bijvoeding als een potje.
Het is soms inderdaad moeilijk met een fruithapje te wachten tot 6 maanden maar je kindje mist het echt nog niet hoor. En het wachten loont zich.Verder is het veel handiger als je nog niet aan allerlei hapjes moet denken als je weg gaat. En vergeet de extra was niet want die fruit en groente vlekken was je niet zo makkelijk eruit.

groetjes Renée
 
Hoi,

Mijn dochter wordt 29.01 4 mnd. Zij krijgt al ruim een week fruithapje (zelfgemaant en uit een potje) en groente (wortel), ik geef haar ook sap maar dat vind ze niet lekker.
Ik zie geen nadelen aan geven van hapjes, ze vind het lekker en ze krijgt nog steeds 5 voedingen en die ze ook helemaal op heeft  (5x 200ml friso extra)
Ik zou ja adviseren, ga op je eigen gevoel af.

groetjes,
Katja
 
Hoi

thomas is nu 15 weken en hij krijgt nu 3 weken wat fruit. niet veel enkele lepeltjes. net zoveel als hij zin in heeft. maar geen heel potje of zo. ik heb hem ook zelf gemaakt fruithapje gegeven dat gaat ook prima.

Ik vond dat ik al erg vroeg was,maar we merkten dat hij toe was aan iets anders. en niet alleen de fles.

maar jou kindje is pas 8 weken , dat lijkt me wel erg vroeg, en wat ik begrepen heb hebben kinderen die bv krijgen de eerste 6 maanden geen bijvoeding nodig.

maar jij kent jou kindje het beste, jij ziet haar 24 uur per dag. dus ook alleen jij kunt aanvoelen wat je kind aangeeft. Volg je gevoel, met een vleugje verstand ( das mijn motto) en dan zit je altijd wel goed.

veel succes groetjes desiree en thomas
 
Halllo,

Even een vraagje, hoe doe je dat dan?

Mijn zoontje is nu 12 weken en heeft een schema van 4x220 cc en wanneer geef je dan een fruithap. doe je dat tussen tijds of vlak voor of na de fles.

Ik wil het zolangzamerhand ook wel proberen, maar weet niet goed hoe ik dat moet doen, want hij doet het nu ook goed op die 4 flessen.
En geef je dan 1 fles met wat minder?
Of is het echt een extratje?

Groetjes sonja
 
hee sonja

Onze dochter Iris (nu 15 weken) krijgt ook sind 2 dagen een fruithapje.
Wij geven haar gewoon 's morgens haar fles 220cc en dan om +/- 10.00 uur een fruithapje (zoveel als ze wil) en dan weer om +/- 12.00 uur een fles 220cc.
Nu eet ze nog maar een kwart potje fruit omdat het nog nieuw is en dus geven we haar om 14.00 uur nog een beetje fruit en dan gewoon weer om +/- 16.00 uur en om +/- 19.30 uur een fles 220cc.

Het fruithapje wat over is (ongeveer een half potje ) bewaren we tot de volgende dag.
 
Hey

Ik vind 8 weken te vroeg (ieder zijn mening)
In de regel is het met 4 maanden alle moeders beginnen meestal op week 15 dat heb ik ook gedaan.(borstvoeding is een ander verhaal). Die doen dat iets later.

En de fruithap geef je tussendoor wel voor je voeding en wanneer je kind op en top wakker is.


Groetjes marion
 
Terug
Bovenaan