Zelf groente en fruithapjes maken?

Dag dames,

Mijn zoontje is nu 4 maanden en krijgt af en toe al groente en fruit.
Ik wil graag zelf groente en fruit gaan maken, maar van wanneer mogen ze dit eigenlijk eten? Ik ben dan van plan te gaan pureren met een staafmixer of dergelijke.
Heeft iemand tips hiermee? En hoe t makkelijkst te maken?

Liefs Janet
Mv Jurian

quote: janetje23 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-11-2007 14:14:10'));

Dag dames,

Mijn zoontje is nu 4 maanden en krijgt af en toe al groente en fruit.
Ik wil graag zelf groente en fruit gaan maken, maar van wanneer mogen ze dit eigenlijk eten? Ik ben dan van plan te gaan pureren met een staafmixer of dergelijke.
Heeft iemand tips hiermee? En hoe t makkelijkst te maken?

Liefs Janet
Mv Jurian

Hoi Janet,

Ik heb zelf fruit gegeven vanaf 4 maanden, en groente vanaf 6 maanden.
Fruit prak ik fijn met een vork, of ik rasp het. Een appel of peel is makkelijk te raspen.
Groente kook ik, en mix het dan met de staafmixer.

Fruit is zo klaar te maken vind ik. Dat maak ik klaar voordat ik het ga geven.
En groente kook ik als ik voor ons zelf ook ga koken,is net zo makkelijk.
Want ik geef hem rond 5 uur groente.

Toen ik hem voor het eerst ging geven, heb ik altijd maar 1 fruit gegeven.
Zodat hij aan de smaak kon wennen. Nadat ik zeker wist dat hij er aan gewend was
en alles lekker vond, ben ik soms gaan mengen.
Bijv. een halve banaan en sinaasappelsap erdoorheen.

Tip. geef hem ook een kiwi, de rest van de fruit is zoet, dan kan het zijn dat hij de kiwi niet lekker vind. Ik heb dan ook de kiwi een paar dagen achterelkaar gegeven.

En met groente, heb ik af en toe potjes gekocht.
En nu maak ik het zelf, ik kook bijv. bloemkool. En dat geef ik hem dan 2 dagen achterelkaar   (bloemkool vind hij dus niet zo lekker.. ik doe er yoghurt er bij en dan eet hij het wel).

Ik hoop dat ik je geholpen heb, succes!

Hoi. Ik ben ook echt een voorstander van groente en fruit zelf maken hoor.. Ik heb het bij mijn oudste ook altijd gedaan, en vond het ook heel leuk om te doen. Ik heb, zeker in het begin, ook alles met de staafmixer fijn gemaakt, en later deed ik het gewoon fijn prakken met een vork..
Ik kocht in het weekend allerlei groente en fruit, en maakte alles klaar. Dat vroor ik in porties in en dan had hij een hele week vers eten, en het ging er ook in als koek haha..
Bij mijn jongste (nu 16 weken) ga ik het vanaf 6 maanden ook weer zelf maken..
Waar ik veel op heb gekeken bij mijn oudste was op www.keukenkikker.nl Daar staan heel veel recepten op met de vermelding vanaf welke leeftijd ze het mogen..
Gr. Anne-Marie

quote: an74 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-11-2007 20:41:32'));

Hoi. Ik ben ook echt een voorstander van groente en fruit zelf maken hoor.. Ik heb het bij mijn oudste ook altijd gedaan, en vond het ook heel leuk om te doen. Ik heb, zeker in het begin, ook alles met de staafmixer fijn gemaakt, en later deed ik het gewoon fijn prakken met een vork..
Ik kocht in het weekend allerlei groente en fruit, en maakte alles klaar. Dat vroor ik in porties in en dan had hij een hele week vers eten, en het ging er ook in als koek haha..
Bij mijn jongste (nu 16 weken) ga ik het vanaf 6 maanden ook weer zelf maken..
Waar ik veel op heb gekeken bij mijn oudste was op www.keukenkikker.nl Daar staan heel veel recepten op met de vermelding vanaf welke leeftijd ze het mogen..
Gr. Anne-Marie

Hoi An,

ik denk er ook aan om groente in te vriezen, hoe doe jij dat?
Waar vries jij het in?
Is dat even gezond denk je?

Hoi

Ik maak alle groente- en fruithapjes ook zelf.
Fruit maak ik op het het moment dat het opgegeten wordt.
Groente maak ik ruim van te voren en dat vries ik dan in.
Dat laatste als volgt:
-bv worteltjes(vindt mijn dochtertje heel lekker)

-Gaar koken
-Door de staafmixer
-In ijsklontjesbakjes doen
-Invriezen
-In een diepvrieszak doen
-Per keer een aantal klontjes groente ontdooien voor gebruik

Mijn dochtertje is nu meer dan 5 maanden,maar dit werkt bij ons perfect.
Bij een nieuwe smaak krijgt ze een paar keer achter elkaar hetzelfde en anders kunnen we elke dag afwisselen.

Groetjes Jessica

Ps:Alles gaat nog wel door de staafmixer,want de stukjes met prakken of schaven vind ik nog wat te groot.Dat komt wel als ze wat groter is.

Hoi,

bij mijn oudste twee kookte ik altijd groente voor een week. (bijv. een bloemkool of een kilo worteltjes)Dat deed ik dan in de keukenmachine. In de blender wilde niet omdat die verstopte en dan niet verder maalde.  Dat deed ik dan in porties in diepvriesbakjes. Voor een klein bedrag kan je aardig wat kleine bakjes kopen bij bijv. de xenos. Als ik dan een bakje uit de koelkast pak haal ik er meteen een uit de vriezer voor de volgende dag. Zo grijp ik nooit mis. Voor onze derde ga ik het straks op dezelfde manier doen. Fruit gaf ik altijd vers. Appel kookte ik even met een beetje water om het wat zachter te maken.

Groetjes van Marloes

Hoi,

Eten koken voor je uk is echt supermakkelijk én ontzettend leuk. Ik vond het het fijnst om  voor een paar keer te maken en in te vriezen.    

Mocht je een keer op zoek zijn naar inspiratie, op keukenkikker.nl vind je allemaal leuke recepten. Bij de AH hebben ze ook een geweldig kookboek, opperdepop.

Succes, KT

Hey dame25. Volgens mij is het gewoon even gezond hoor ook al vries je het in. Zolang je het klaarmaakt en gelijk invriest is het volgens mij gewoon harstikke gezond! Ik heb toen heel veel van die bakjes gekocht (soort van tupperware bakjes), en in het begin zit dat natuurlijk niet vol maar als ze wat meer gaan eten, en zeker als ze ook aardappeltjes enzo erbij gaan eten, dan is zo'n bakje precies een goede maat..
Het fruit deed ik in het begin ook in ijsblokzakjes omdat 1 zo'n blokje dan genoeg is, maar als ze meer gaan eten deed ik dat ook in van die bakjes. Met een papiertje met plakband erop plakken wat erin zit (en evt. de datum) en klaar is kees!!
Gr. Anne-Marie

Terug
Bovenaan