Zelf groentehapjes maken, hoe?

<p>Hallo mede moeders, </p><p>lees al lange tijd mee en heb hier veel geleerd. Ben voor het eerst moeder van mijn inmiddels 8 maanden jonge zoontje. </p><p>Nu wil ik graag zelf groente / fruit hapjes maken. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen. </p><p>Mijn vragen; </p><p>is 200gram voldoende. En zo ja, is 100 gram groente, 80 gram aardappel/rijst en 20vlees oke? </p><p>Klopt het dat ik van te voren af weeg? Want na pureren klopt het niet meer? </p><p>Klopt het dat je dan per potje pureert? Of hoe maak je het voor bijvoorbeeld een aantal dagen?</p><p>Welke vlees/kip gebruiken jullie? En kan dat gewoon mee ingevroren worden? </p><p>Hopelijk kan iemand mij uitleggen hoe ik het aan moet pakken. Ik wil er vanavond mee beginnen :)</p><p>Bedankt </p><p>groet, Jo</p>

Ik heb zelf vooral heel veel geprobeerd. Ik heb een potje waarvan ik weet dat dat de hoeveelheid is die hij op krijgt, daar maak ik dan porties van. Ik zorg zelf altijd dat er zo’n 75% groente in zit, vlees/vis en aardappels/pasta etc voor de rest een beetje aanvullen. Je hebt waarschijnlijk niet veel aan dit bericht haha maar ik volg zelf geen richtlijnen maar kijk gewoon naar mijn zoon en wat ik denk dat hij wil. Ik kook voor meerdere dagen, super handig! Gewoon invriezen. Fruit kijk ik altijd naar wat het is, en hoe groot. Een kiwi is kleiner dan een banaan dus zo schat ik het een beetje in (max 3 stuks per dag maar ik maak vaak banaan+stukjes mango, een appel en een nectarine, kiwi en een banaan etc.) 
ons ‘schema’ is ongeveer zo:
7.00 fles 180+6
9.30 2 stuks geprakte/gepureerde fruit
12.00 boterham/scrambled eggs/soepje/banaan, ei, havermout pannenkoekje oid
15.00 fles 120+4 
voor het avondeten wat tussendoor als het zo uitkomt (cracker, soepstengel, rijstwafel etc)
17.30 avondeten + beetje yoghirt
19.15 fles 210+7
Ongevraagd maar misschien heb je er wat aan :) Ik zou vooral wat uitproberen en kijken wat je kindje lust of wil eten en de hoeveelheid geven ze zelf wel aan.. zolang je voornamelijk groente als avondeten geeft zal je vast goed zitten.
(ik doe ook maar wat haha). Mocht je recepten willen, daar heb ik er genoeg van!

Ik kookte en pureerde groenten en vroor ze dan in in ijsblokvormpjes. Superhandig om te portioneren. De hoeveelheid was even experimenteren. Gewoon even kijken hoeveel je kind wil :)

Ik heb een stoom blender gekocht voor babyhapjes. Dit vond ik echt een aanwinst. Met name omdat het kookvocht erin blijft waardoor de hapjes heel smeuig blijven. Ik keek inderdaad ook naar de behoefte van mijn zoontje. Ik maak altijd voor meerdere dagen en vries het dan in. Ik maak 200gr en weeg ik nadat ik het gekookt heb. Voor mij is altijd een beetje op de gok hoeveel ik van alles erin doe. Gewoon doen wat je denkt wat goed is. De verhoudingen leer je snel genoeg. In de stoom blender maak ik ook zijn fruithapjes. Het overgebleven sap geef ik hem dan als drinken, wat hij heerlijk vindt. Nu met 11 maanden gebruik ik het apparaat nog steeds voor al zijn hapjes, alleen gebruik ik nu de blender niet meer omdat hij grote stukken eet. Ik heb een aantal bakjes gekocht bij Mamaloes die je kunt invriezen en opwarmen in de magnetron. Ik maak dan etiketten en heb meestal zo’n 4 porties die ik kan invriezen. Ik prik altijd een moment oo mijn vrije dag of in het weekend om weer wat bij te maken. Je kunt ook eens kijken in het kookboek of online van de albert heijn (opperdepop) daar staan per leeftijd heerlijke hapjes in. Bijna alles uit het boek eet mijn zoontje graag. Veel plezier ?. Owja en mocht je interesse hebben in zo’n stokm blender, kijk dan op marktplaats. Scheelt een hoop geld! 

Bij mijn zoontje woog ik alles af. 100 gram groenten, 75 gram aardappelen, rijst of pasta met 25 gram vlees, vis of kip. 
Ik kookte in grotere hoeveelheden, dus bijvoorbeeld 500 gram bloemkool, 375 gram aardappelen met 125 gram mager rundergehakt. Dan een scheut margarine of olie met evt wat  kerriepoeder erbij en stampen maar. En vroor dat in in porties van 200 gram met een beschreven plakbandje wat het was.
Een stamppot wordt in de vriezer wat dunner. Pasta en rijst dikt wat meer in. 
Bij mijn dochtertje doe ik makkelijker, dan gok ik de verhouding een beetje. Voor haar vries ik kleinere porties in. 150 gram ongeveer, meer eet ze niet op. 
Ik baseer wat ik kook zoveel mogelijk op wat we zelf graag eten. Zo raakt ze gewend aan ons gewone eten. Ik gebruik daarom ook geen kinderkookboek. 
Qua structuur pas ik het aan aan hoe ze het graag eet, maar steeds iets grover. 
Ik maak een babyversie van mexicaanse chili, gado gado, Indiase curry's, Italiaanse pastagerechten, Hollandse stamppot.
Als vlees/vis/kip bak ik kipfilet, mager rundergehakt, zalm, kabeljauw, garnalen of soms een gebakken eitje. 
Alles zonder zout, bonen gedroogd, niets uit blik of pot en diepvries (zoals doperwten) zonder toevoegingen. Diepvriesdoperwten mogen gewoon opnieuw worden ingevroren.

Ik hou ongeveer de verhouding aan die jij aan aangeeft idd (100/80/20). Ik maak ook sommige ook vega, kipfilet en via vind ik zelf goede bouwstoffen in zitten, maar van gehakt bijvoorbeeld zie ik nu nog niet echt toegevoegde waarde dus dat geef ik nog niet. 
Ik maak in 1 middag altijd voor een week of 3, 4 ?
Ik kies een paar koolhydraten, zoals (zoete) aardappel, rijst, couscous 
Kook een paar verschillende groenten
Pocheer vlees en/of vis
En meng dan verschillende combi's en prak/pureer dat dan. Voeg dan soms nog wat verse kruiden toe zodat hij daar ook aan gaat wennen. Daarna verdeel ik het in bakjes, 200-250 gram per bakje.
Vaak maak ik ook nog een bonus gerecht als risotto, babyproof curry of pasta met pasta saus oid

Ik had een stoommandje bij de blokker gekocht, kan in iedere pan. Behoud dan meer vitamientjes dan koken.
ik kookte dan per groente een groote hoeveelheid, dat prakte ik. En vervolgens vroor ik het in in een flexibele cupcakevorm van de action. Na een nacht deed ik het dan in een diepvrieszakje en schreef erop welke groente het was. Als je iedere dag dan wat groentes stoomt die je zelf ook eet krijg je een leuke voorraad. En iedere dag kun je verschillende blokken laten ontdooien en zo gevarieerd eten aanbieden. Even opbakken in de pan, eventueel kruiden erbij en klaar! Vlees bakte ik altijd apart de dag zelf nog even op. Twee dagen vlees, twee dagen vis, twee dagen ei en 1 dag vega met bijv bonen erbij.
bijna alle groente kun je invriezen, favoriet waren hier courgette, aubergine, pompoen en zoete aardappel. Als je aardappelpuree etc maakt of stamppotjes in wil vriezen let dan op dat je geen melk of boter erbij doet, pas ontdooit en bij het opbakken. Anders wordt de structuur heel vies!

stoommandje 6 euro
cupcakevorm flexibel siliconen 3 euro
diepvrieszakjea ikea 3 euro

succes!

Terug
Bovenaan