Zelf maken

Mijn kleine spruit mag binnenkort aan de fruit- en groentenhap en de "warme maaltijd". Ik wil dit eigenlijk zelf vers gaan maken, maar ik heb geen idee hoe. Banaan pureren, dat begrijp ik. Maar kun je zelf ook peer fijn maken? Nog nooit geprobeerd... Doen jullie dat met of zonder schil? Ik neem aan zonder, maar eigenlijk verspil je daar veel vitaminen mee. Moet dat in het begin echt heel fijn zijn of mogen er al stukjes in zitten (6 maanden). Hebben jullie ook nog lekkere tips voor de warme maaltijd? Hoeveel mogen ze eigenlijk eten van alle happen?
En dan als laatste: de sapjes. Gebruiken jullie diksap of iets dergelijks of iemand ook nog een goede manier om dat zelf te maken?
Ik kan niet wachten....kleine kindjes worden groot!!!
 
Goedemorgen mama ester,

Ik zag je vraag en misschien kun je eens op www.keukenkikker.nl kijken daar verschillende recepten voor kindjes vanaf 4 maanden wat ze met die leeftijd mogen eten. Er staat achter het recept voor welke leeftijd het is. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Veel plezier met het koken.

Groetjes massie
 
Hoi Ester,

Wij maken voor onze kleine jongen (nu 9 maanden) ook alle hapjes zelf. Het is heel goed te doen en hij vind het heerlijk! Onontbeerlijk daarbij is een staafmixer en een goede beslagkom. Wij zijn begonnen met fruit en dan steeds 1 smaak per keer en dan langzaam uitbreiden. Zo kun je ook zien of hij ergens allergisch voor zou zijn en kan hij langzaam aan de smaakjes wennen. Al het fruit moet geschild, zonde van de vitaminen, maar zijn darmen kunnen de schilletjes nog niet verteren. Dat komt later wel!
Ik  laat de appeltjes altijd even in stukjes in een steelpannetje met een bodempje water een minuut of 10 koken, voordat ik ze ga pureren. Dan wordt het een beetje appelmoes en lekker van smaak. Meestal maak ik voor een dag of 4 tegelijk en vries ik de rest in kleine bakjes in, heel makkelijk.
De hoeveelheid kun je rustig gaan opbouwen. Je merkt vanzelf wel hoeveel hij lust. Op dit moment heeft hij het nog niet echt nodig. Wij zijn begonnen met een eetlepel per keer, nu eet hij wel 150 gr. fruit en groente per dag.

Lekkere variaties voor fruit (waar je voor een paar dagen genoeg aan hebt):
- 3 appels, 1 banaan, 2 peren
- 3 appels, 1 banaan, 1 kiwi
- 3 appels, 1 mango, 5 abrikozen
- 3 appels, een handje aarbeien, 5 abrikozen
- 1 banaan, 2 peren, 1/4 meloen, 2 nectarines
en ga zo maar door, met het fruit van het seizoen.
De abrikozen koop ik gedroogd bij AH en laat ze een nachtje in een schaaltje water weken, dan worden ze wat zachter.

V.w.b. groente hetzelfde verhaal: beginnen met 1 smaakje en langzaamaan uitbreiden. Worteltjes zijn bijv. lekker zoet om mee te beginnen.

Stukjes zou ik nog niet doen: het is een hele overgang van alleen maar drinken naar eten, dus in het begin goed fijn pureren.

Heel veel succes en plezier ermee! De variaties zijn eindeloos, dus veel leuker dan potjes (en goedkoper).

Groetjes,
Henriette
 
Hoi Henriette,

Super bedankt voor de tips! Ik was vergeten te vragen of je het kon invriezen, maar die tip had je zelf ook al gegeven. Hartstikke bedankt. Ik moet nog boodschappen gaan doen, dus ik ga meteen aan de slag!!

 
Weet je wat ik nu zo leuk vind: dat er toch meer moeders zijn die de moeite nemen om het zelf te maken. Om me heen hoor ik alleen maar verhalen over potjes.   Het zelf maken is veel leuker, meer variatie en naar mijn mening toch ook gezonder (al beweren ze van de Olvarit uiteraard anders).     keukenkikker is ook mijn favoriet, en de staafmixer is echt onmisbaar. Ik heb zelf een soort mini-blender, want ik heb 1x mijn vingers tussen de messen van de staafmixer gehad.
Om appel/peer fijn te krijgen, doe ik dat met een stukje banaan mixen, en dat gaat echt prima.
Succes allemaal !
 
Nog een "tip van flip":

Ik bewaar (-de) de zelfgemaakte en gepureerde voeding in een ijsblokbakje, deed deze in de vriezer en daarna de blokjes in een plastic zakje. Zo doseerde ik altijd het eten. Erg handig; 1 blokje vlees, 3 blokjes groenten en 3 blokjes aardappel of rijst o.i.d.

Nu eet mijn  zoon niet meer zo fijn gepureerd maar wel flink geprakt; maak een aantal maaltijdjes klaar; huppakee in een bakje de vriezer in en ook na een werkdag heb je een "verse" maaltijd voor je  kind!
 
hoi mama ester,
ik heb dezelfde vraag enkele weken geleden ook geplaatst en kreeg toen ook vele handige tips. 1 ervan zag ik er nog niet bijstaan en wil ik je zeker niet onthouden:
ik vries het in in plastic bekertje met daarom heen een diepvrieszakje, sticker erop wat er in zit met datum en klaar. zo heb je altijd voldoende en blijft je ijsklontjesbakje ook beschikbaar voor de zomer.
en ik geef mijn zoontje ook roosvicee ipv diksap.
groetjes en succes
 
Terug
Bovenaan