Zelfstandig leren spelen

Mijn zoontje van 11 weken wil ook niet altijd in de box. Soms dan houdt hij het wel een kwartier vol maar soms  begint hij al meteen te krijsen als ik hem erin leg. Ik was al bang dat ik hem al te veel verwend had door hem steeds bij me te dragen als hij ging huilen maar als ik het zo lees dan ben ik gewoon nog iets te vroeg.

Ik heb overigens wel een wipstoel van Fisher Price, die heeft een trilfunctie en die vindt hij echt geweldig. Daarin valt hij ook vaak in slaap. Je hebt ze in diverse soorten en maten. Misschien iets voor jouw kindje.

Groetjes.

Ik heb vanaf het begin af aan de box, speelkleed en wipstoel afgewisseld.
Meestal was het huilen in de box  een teken dat ze moe was en moest ze naar bed. Ze is nu 5,5 maand en kan zich prima zelf vermaken.

Groetjes,

Nina

Als mijn zoontje het niet leuk meer vond in de box, haalde ik hem er altijd uit. Ik zou niet weten welk doel het zou dienen om hem huilend in de box te laten liggen.
Toen hij leerde kruipen (met 8,5 maand) vond hij de box helemaal niet leuk meer. Toen hebben we de box weg gedaan. Sindsdien speelt hij gewoon in de huiskamer of waar dan ook.

Sowieso denk ik dat 3 maanden wel erg jong is om te verwachten dat je kindje zich zelfstandig kan vermaken. Volgens mij begint dat pas echt nadat je kindje heeft leren zitten, dan kan het goed om zich heen kijken en heeft het ondertussen de handjes vrij om met dingen te spelen. Tot die tijd heb ik van mijn zoontje nooit verwacht dat hij zich langer dan een paar minuutjes zelf  kon vermaken.

Hoi,

Ik heb het gevoel dat je wat overenthousiast bent. Als je al het bewustzijn hebt dat je je puk zelf wil laten spelen dan is dat al de helft. Vooral als ze zo klein zijn moet je kijken waar ze aan toe zijn. Een leuke playgym boven een wipstoel is even leuk of op een kleed op de grond. Het hoeft niet zo te zijn dat jij je helemaal terug trekt maar je aanwezigheid is eerst belangrijk om zelfvertrouwen te kweken. Kleintjes kunnen zich maar even op iets concentreren. Soms helpt het om lekker in de buurt van de box te rommelen (lees vegen of opruimen) zodat jouw aanwezigheid gemerkt wordt.
Het blijft altijd proberen en opeens zul je merken dat iets vreselijk interessant is.
Succes.

Terug
Bovenaan