Zelfstandig slapen

<p>Ola, </p><p>Overal lees ik dat je je baby wakker in bed moet leggen. En dat die zelfstandig in slaap moet vallen. Nu heb ik het idee dat het wel goed gaat bij mij maar ik twijfel over het stukje zelfstandig. <br />Mijn baby is 13 weken en ik hoop altijd dat ik hem op tijd naar bed breng. Hij wordt altijd met ogen open in bed gelegd. Soms wat rustiger dan de andere x, ligt eraan hoe snel ik moeheid signalen heb opgepikt?. Soms nog lastig te zien omdat hij best alert is. Als hij veel prikkels heeft gehad of wat jengelig is dan hou ik hem vast met speen in gaan zijn ogen dicht en weer open, staan ze op half 12 dan leg ik hem in bed. Soms gooit ie de speen eruit en gaat hij alsnog jammeren, ik stop de speen dan terug en ga weg. Ene keer slaapt hij met 1x terugstoppen en andere x met 5x. Geduld is een schone zaak. En als zijn ogen dicht zijn gooit hij de speen er zelf uit of ik haal hem eruit. Slaapt de nachten tussen de 10 en 12 uur. <br />Ik ben geen voorstander van laten huilen want dat heeft geen toegevoegde waarde voor mij en hem en geeft alleen stress aan de baby. Gaan ze volgens mij ook onrustig van slapen en vaker sneller wakker. <br />Is dit zelfstandig slapen? En hoe doen jullie het?</p><p>Groetjes </p>

Ik heba ltijd lekker gesust tot die van mij sliep nu vind die sussne niet leuk meer en zet ik heb schuin  tegen me en valt die van wlf in slaap dan in bed en dat gaat goed doe way goed voelt heb die van mij noooit laten huolwn

Ik had je verhaal zelf kunnen schrijven. Mijn zoontje is precies even oud en bovenstaande doe ik ook altijd. Het lijkt er echt op dat zelf in slaap vallen met de tijd komt - ik kon hem tot afgelopen week moe maar wakker in bed leggen maar hij bleef wakker (ingebakerd en al). Daarom wiegde ik hem vaak in slaap omdat ik geen andere keuze had, dat hij sliep was belangrijker voor me dan hoe hij in slaap viel. Wel af en toe eens geprobeerd hem er eerder in te leggen en gekeken hoe dat ging. Sinds deze week valt hij ineens zelf in slaap! Hij kan wat boos worden bij het inbakeren en is dan eerst onrustig, ik loop even met hem tot hij gekalmeerd is en leg hem dan neer (hij heeft zn ogen dan nog open maar lichamelijk is hij rustig). De ene keer blijft hij wel een kwartier jengelen (mopperen laat ik toe, maar ik laat hem ook niet huilen) en soms slaapt hij binnen 2 minuten. Ik heb niks anders gedaan maar misschien kun je proberen die tijd dat je hem vast houdt steeds iets korter te maken (dus hem iets wakkerder in bed te leggen)? En anders gewoon lekker doen wat je nu doet, zolang hij maar slaapt. Het lijkt er toch op dat ze het ineens doorhebben, zonder dat je iets anders doet. Hoewel ik nog niet te hard wil juichen hoor ?

Ik vind het voor een baby van 13 weken heel goed! (Voor zover je van 'goed' kan spreken wat slapen betreft bij zo'n kleintje). En dit is ook wel behoorlijk zelfstandig hoor.
En laten huilen ben ik ook geen voorstander van. Zeker niet op die leeftijd. Als hij al zo in slaap valt is dat super!
(Stiekem vind ik het zelf in slaap vallen op die leeftijd ook nog niet echt nodig. Maar wel fijn als je baby het kan / doet).
Je doet het super goed! En je kleintje zal steeds makkelijker in slaap vallen (tenzij tandjes, sprongetjes enzo :)). 

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt en wat voor jullie werkt. Ik liet me ook gek maken door iedereen, dat onze dochter zelf in slaap moest vallen en om 19.00 in bed moest liggen. Ik heb haar zelfs tegen mijn zin in, laten huilen op advies van consultatiebureau (na 2 keer geprobeerd te hebben, kon je me opvegen) met als uitwerking dat ze al hysterisch werd zodra ze het bedje aanraakte en dus helemaal niet meer sliep in haar bed. 
Uiteindelijk hebben we haar overal laten slapen waar ze maar kon slapen, box, bank, ons bed, bij ons op de arm enz.  
‘s Nachts sliep ze nog bij ons op de kamer in haar wiegje en dat ging na 23.00 altijd super en sliep ze door.
Uiteindelijk zijn we het overdag in eigen bed slapen heel langzaam gaan opbouwen, met naast het bedje zitten, hand op haar buikje of een beetje kriebelen over haar hoofdje. Vervolgens met een vest van mij in haar bedje en een knuffeldoekje dat bij ons in bed had gelegen. (Zodra ze sliep haalde ik het vest weg ivm veiligheid) Rond 19 weken viel ze zelfstandig alleen in slaap (met vest en knuffeldoekje) in haar eigen bed. Gaandeweg konden we haar bedtijd ook steeds meer vervroegen en met 6 maanden zaten we rond 19.00 als bedtijd. Vanaf die tijd is ze ook ‘s nachts op haar eigen kamertje gaan slapen.
Nu valt ze heerlijk zelf in slaap (ze is bijna 8 maanden), meestal binnen enkele minuten. Als het moeizaam gaat, dan zitten we naast haar bedje en kriebel haar een beetje. Meestal is ernaast zitten al voldoende. Die kleintjes hebben ons het liefst zo dicht mogelijk in de buurt, waarom zou je dat zo extreem moeten gaan forceren omdat anderen vinden dat ze zelfstandig in slaap moeten vallen. En zelf vinden we het stiekem heerlijk om onze kleine muis tevreden en rustig in slaap te zien vallen.

Heel goed hoor! Dat valt echt wel onder het zelfstandig in slaap vallen. De eerste maanden loop je wel 100x de trap op en neer op een dag om maar steeds weer die speen erin te stoppen. Ik ging vaak maar bovenaan de trap zitten zodat ik niet steeds heen en weer hoefde te lopen haha. Pas als ze je echt sliepen, ging ik naar beneden.
Op een dag wordt het beter en gaan ze dieper slapen, maar de eerste 6 maanden moet je er niet teveel van verwachten.
Je doet het goed! En je kindje ook!! En op schoot slapen of in slaap vallen is óók niet erg he.. geloof me, dat hoort er ook bij en dat doet geen enkel kind van 1 jaar oud nog. Dat leren ze écht vanzelf af en ze gaan zelf op een bepaalde leeftijd (hier was dat rond de 5 maanden) aangeven dat ze behoefte hebben aan hun bed. Dan willen ze dus écht niet meer in de wagen/box/op schoot slapen.
Geniet van je kindje! Je doet het goed. Volg je gevoel! :)

Wat grappig om te lezen, gek dat het opeens anders kan zijn en idd niet te vroeg juichen, als ik dat doe veranderd het weer?
Ik sta stil, wieg niet, als ik wieg wordt ie drukker lijkt het?ik kijk naar zijn houding en ogen. Als hij idd rustig is en zijn ogen moe worden leg ik hem in bed, maar dat is dan niet zelfstandig slapen? Gebruik je dan ook de speen? 

Terug
Bovenaan