Zelfstandig slapen

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt!
Als mij dochter moeilijk deed in bed en niet ging slapen dan werd er gewiegd of in de kinderwagen gelegd. Uiteindelijk gaan de wel zelf slapen in bed..

Maakt het uit? Onze dochter hebben we 6 maanden op onze arm in slaap laten vallen. Wakker in bed leggen lukte niet. Dan maakte mevrouw er een potje van. Inmiddels is ze ruim 7 maanden en leggen we haar wakker in bed. Tja, komt wanneer het komt. Niet alles uit de boekjes volgen, maar kijken naar je kind

Dat zelfstandig slapen is echt iets superwesters. Ga drie landen verder over de grens en daar doen ze het weer helemaal anders. Om maar te zeggen, laat je niet gek maken door ideeën en opvattingen die hier gegroeid zijn maar eigenlijk keihard tegen de natuur ingaan. ;)
Je kindje zelfstandig leren slapen heb ik altijd een gek idee gevonden. Alsof mijn kind kapot geboren is en ik het effe moet herstellen door iets op te dringen wat het van nature niet doet. Oké, dat zelfstandig slapen is héél handig voor de ouders, maar dat vind ik nogal een scheve benadering. Ik heb geen kind gekregen om het mezelf gemakkelijk te maken. Haha! 
Ik bedoel maar, babyslaap is supercomplex en op een dag komt dat zelfstandig slapen ook gewoon vanzelf. Mijn kindje, straks 12 maanden, slaapt momenteel in in mijn armen. En dat duurt altijd max 10 min. Wat zijn mij die 10 minuten? Niks. Ze worden al zo snel groot en straks heeft hij mij niet meer nodig om in te slapen, en dan ga ik dit allemaal zo hard missen.
Er worden hoge verwachtingen gesteld van babys, ze moeten zelfstandig inslapen op zoveel maanden, ze moeten doorslapen op zoveel maanden, ze moeten dit en dat en het moet zo en zo. Wel, mijn kindje 'moet' niks, want het is pas 11 maanden oud. Waarom verwachten we van kleine kinderen dingen die we zelfs niet van volwassenen verwachten? Ik slaap ook veeel beter met mijn partner naast me, en ik slaap ook niet elke nacht door, soms word ik wakker. Waaro moet mijn 11-maander dat dat wél kunnen? :)

Terug
Bovenaan