zelfstandig spelen

Hii!

Mijn dochter is nu 14 maanden. Heerlijk meisje en echt niks te klagen.

Nu loop ik er tegenaan dat veel mensen zeggen oh wat fijn dan kan ze ook lekker zelf spelen etc. Dat zit er dus echt niet in. Ja ze speelt wel zelf voor 3 seconde als je bij haar op de grond zit. Want waag ik of mijn man om op te staan en iets te doen in dezelfde ruimte, wordt ze helemaal verdrietig en volgt ze ons gelijk en gaat ze lopen hangen.

Doordat ik dus zovaak de reactie krijg dat ze wel zelf kan spelen en dat dat zo fijn is want dan kun je ook wat doen vraag ik mij af of dit heel raar is. Ze doet dat namelijk absoluut niet. Ik snap dat ze ons graag bij zich heeft, maar op de bank zitten bijvoorbeeld wordt ook niet echt gewaardeerd.

Is dit omdat ze geen broertje of zusje heeft om mee te spelen dat ze zo aan ons hangt of is het gewoon de leeftijd?
Benieuwd wat jullie ervaringen zijn!
 
Ik ben zelf nanny bij een stuk of 8 dreumesen geweest.

Sommige kinderen spelen gewoon eerder alleen dan andere kinderen. Maar als ik het goed begrijp speelt ze wel alleen als jullie er niet bij zijn?

Misschien een beetje strenger zijn. Vijf minuutjes meespelen, en dan duidelijk zeggen dat je gaat koken/de was doen, maar straks weer meedoet? En van een afstandje af en toe commentaar leveren op wat ze doet, als ze goed zelf speelt, of 'kijk!' roept.

En als ze meeloopt terwijl je iets anders pobeert te doen ook duidelijk zijn. Misschien mag ze meekijken/meehelpen. Maar je taak niet afbreken, en duidelijk zijn dat je na de taak weer met haar kan spelen.
 
Nee, ook niet als wij er niet bij zijn. Op de opvang speelt ze met andere kindjes, maar gaat het de ene keer beter dan de andere.

Hmm ja dat werkt nog niet. Als ik zeg dat ik alleen even wat te drinken pak uit de koelkast 4 meter verderop is ze al boos. Ik denk zelf dat ze gewoon heel aanhankelijk is en het fijn vindt om samen iets te doen of als wij er bij zijn. Niet dat ik het heel erg vindt, alleen soms zou het wel fijn zijn als ik gewoon eventjes iets kan doen zonder haar op mijn heup te hebben. Want met koken zet ik haar in haar stoel en de was zet ik haar er ook gewoon bij. Dat vindt ze prima.
 
Ik vind 14 maanden nog wel jong hoor om echt zelf te kunnen spelen.

Mijn dreumes is 16 maanden en vermaakt zichzelf opzich prima maar het is ook weer niet zo dat ik dan even rustig de was kan gaan doen of kan werken. Dan komt hij sowieso meteen kijken wat ik aan het doen ben.

Ik vind het dus helemaal niet raar.

Ik denk sowieso dat je dat soort opmerkingen uit de omgeving gerust naast je neer kan leggen. Vaak weten ouders na een tijdje zelf al niet precies meer vanaf welke leeftijd hun kind wat ging doen, en dan nog is ieder kind ook anders.
 
Helemaal bekend. Onze dochter speelde eerst wel zelf, maar toen sloeg de verlatingsangst toe. Bij oppas speelt ze wel goed zelf. Maat mama mag niet weg.
 
Nee, ook niet als wij er niet bij zijn. Op de opvang speelt ze met andere kindjes, maar gaat het de ene keer beter dan de andere.

Hmm ja dat werkt nog niet. Als ik zeg dat ik alleen even wat te drinken pak uit de koelkast 4 meter verderop is ze al boos. Ik denk zelf dat ze gewoon heel aanhankelijk is en het fijn vindt om samen iets te doen of als wij er bij zijn. Niet dat ik het heel erg vindt, alleen soms zou het wel fijn zijn als ik gewoon eventjes iets kan doen zonder haar op mijn heup te hebben. Want met koken zet ik haar in haar stoel en de was zet ik haar er ook gewoon bij. Dat vindt ze prima.
14 maanden is ook nog erg jong om dat al te trainen. Nou onze dochter 3 is, wordt de verlatingsangst vanzelf minder. Dus geduld, een keer diep inademen. En af en toe oppas regelen, wanneer je tijd voor jezelf, of juist met je partner nodig hebt.
 
Onze meid van 2 jaar kan zelfstandig spelen maar het liefst van al is ze ook bij mama in de buurt en betrekt ze mij bij haar spel. Van zodra ik in de keuken wat wil opruimen of aan de was begin, is ze er ook meteen bij om te kijken wat ik doe en om te helpen. Lijkt me helemaal niet gek dat ze nog niet alleen speelt.
 
Bedankt voor al jullie reacties
Ik was ook niet van plan iets te gaan trainen haha. Aan de andere kant denk ik gelukkig wil ze graag bij me zijn. Als het anders was geweest had ik ook niet leuk gevonden

Dus voorlopig nog veel samen op de grond haha
 
Terug
Bovenaan