Zelluf eten?

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Wij zitten beetje met een vechtende dreumes aan tafel momenteel.
Dus nu mijn vraag, eten jullie kleintjes al zelf en lukt dat met vork en/of lepel?
Haar brood eet ze al vanaf het begin zelf. Als je een hapje in haar mond stopt, dan haalt ze het eruit om het zelf in haar mondje te kunnen stoppen dus daar was ik al snel mee gestopt. Lekker zelf laten eten.

Maar met een vork of lepel kan ze niet overweg. Ze snapt het idee van naar haar mondje brengen nog niet zo. Ze eet nu alleen nog van een vork als ze eerder eet dan wij, zodat ze alle aandacht heeft. Eet ik tegelijk met haar en neem ik een hap van mijn eten, dan wil zij niet meer verder eten
Wel wil ze dan met haar handen in haar eten graaien en eet op die manier nog wel haar vlees op (met haar handjes haha) De groenten laat ze dan staan en wil je een hapje voeren dan slaat ze dat uit je handen en gooit alles op de grond.

Zelf laten eten, desnoods met haar handen vind ik op zich niet erg, maar ze eet dan bijna helemaal niets en van mij accepteert ze ook geen hapjes (ook niet van mijn vriend trouwens)
En hoe leer je eten van een vork?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Liefs Reneke

Hoi Reneke!

Hier een beetje hetzelfde probleem, ik laat Isabelle zelf haar broodje eten want madam wil niet "gevoerd", met de vork kan ze nog wel redelijk overweg, maar avondeten en de pap in de ochtend is 1 grote kledderzooi omdat ze niet met de lepel overweg kan.

Ik heb helaas ook geen goede tip, wat ik wel merk is dat ook  Isabelle minder goed haar brood eet als ik tegelijk mijn broodje eet omdat ze wil wat ik op mijn bord heb en dan gooit ze haar bord meteen om!
Dus smeer ik tegenwoordig haar broodje op mijn bord en mijn broodje op haar bord (vaak eten we hetzelfde beleg) en dan geef ik haar de vork met een hapje van mijn bord en dan verdwijnt het 9 van de 10 keer zonder problemen in haar mond.

Ik laat haar zoveel mogelijk de tussendoortjes met haar vingers eten, zodat ze ook alles leert, maar soms is dat best moeilijk als je ook nog wil dat er iets ingaat en ze ook nog redelijk toonbaar blijft

Ik snap dus je probleem, alleen heb ik geen gouden tip voor je.
Ben benieuwd of de andere dames er een oplossing voor hebben.

Liefs Monica

Kind een lepel of vork in de hand en jij zelf ook. Dan tussen het knoeien door voeren, dat werkt hier.

Ik geef haar wel een lepel of vork, maar alles wat erop zit eindigt op de grond en ze krijgt alleen t andere einde in haar mondje haha.
Maar wat ik al schreef, ze weigert dan hapjes die ik probeer te voeren. Die slaat ze weg, met gevolg dat ik onder het eten zit. En dan lachen he....

Hai Reneke,

Ook hier hetzelfde probleem zodra ik met de lepel aan kom wordt hij vastgegrepen en ik krijg hem bijna niet terug maar echt ermee eten kan Roan niet. Nu viel er laatst een beetje op zijn stoel en dat ging meneer opeten. Dus heb ik zijn bordje op zijn stoel gezet maar hij denkt dat het net als met een beker gaat dus dat gaat niet echt. Nu leg ik een kleine hoeveelheid eten op zijn stoel en meneer pakt het met zijn handjes en eet alles lekker op. Geen gehuil meer aan tafel en alles gaat naar binnen. Misschien niet de bedoeling om met de handen te eten maar geniet hij van zijn eten en wij ook. Zijn brood eet hij trouwens wel heel netjes met een vorkje dat gaat echt super!!!

Liefs Frida

hoihoi,

ja elounda wil ook het liefste zeluf eten, maar dat mag ze ook van ons. lekker met haar handjes. en dat gaat goed. we zijn al begonnen met stukjes geven vanaf ongeveer 7 maanden eerst alleen hele zachte groenten zoals bloemkool en broccoli en daarna ook aardappels in blokjes. nu eet ze ook stukjes vlees. de handen zijn lekker vies maar dat maakt mij niet uit, want ze eet goed.
toetjes geef ik wel zelf met een lepel en dat vindt ze prima.

ik leg wel steeds vaker een lepel of vork erbij, waar ik dan al iets op heb gedaan. op die manier kan ze ook oefenen hoe je de lepel/vork op de juiste manier in je mond doet en ik moet zeggen dat dat steeds beter gaat (er belandt nog wel eens iets op de grond maar dat geeft niet), maar zelf er iets opdoen is nog te moeilijk, dat komt nog wel.

netjes met een vork op lepel leren eten komt vanzelf, daar maak ik me nu nog niet druk om. we eten ook steeds meer op het zelfde moment (eerst at ze eerder omdat het anders te laat voor haar was). ik snij haar eten op mijn bord en leg dan steeds een klein beetje op haar bord, niet te veel tegelijk.  zo heeft  zij  het idee dat ze mijn eten krijgt. werkt hier prima.

nou succes ermee
groetjes linda

Hoi hoi,

Heel herkenbaar hoor. Wij hebben hier thuis ook zo'n eigenwijze tante die alles zelf wil doen. Ze kan het nog niet zeggen, maar maakt het ons wel heel duidelijk hoor.
Pap wil ze absoluut niet met een lepel, dan spuugt ze alles uit. Dus die krijgt ze 's morgens nog gewoon in de fles.
Tussen de middag eten we boterhammen en die eet ze lekker zelf met haar handen op. Ze wil absoluut niet gevoerd worden. Of je moet haar al iets te spelen geven, dan kun je wel nog wat naar binnen duwen.  Na het eten gaat de stofzuiger uit de kast en klaar is kees.
Het avondeten krijgt ze allemaal in hapklare brokjes. Dus de aardappelen in brokjes, de groenten en het vlees. Je moet de groente dan niet heel zacht koken, want dan kunnen ze het niet pakken. Haar lepeltje of vorkje ligt erbij maar die gebruikt ze meestal pas als ze klaar is om op te   bijten. Ze eet dus gewoon lekker met haar handjes. De soep en de pudding mogen we haar wel voeren met een lepeltje.

Ik had in het begin ook het idee dat ze niet genoeg binnen kreeg. Maar ze eet zoveel als ze wil en als ze het zat is dan stoppen ze vanzelf. Ik maak me er nu niet meer zoveel zorgen over. Zij eet lekker met haar handen en ze eet met smaak. Wij kunnen rustig eten.
En ja dat je na elke maaltijd even moet stofzuigen, tja dat moet dan maar.

Groetjes anne

Nou we gaan vanavond proberen om haar helemaal zelf te laten eten. Ik prakte de aardappelen en groente nog, maar vanavond mag ze het zelluf doen haha.
Dat alles vies wordt vind ik totaal geen probleem, al vanaf 4 maanden at ze zelf liga en koekje en dan moest ik ook opruimen haha.
Brood eet ze ook al vanaf begin zelf, en vandaag vond ze het grappig om de pasta in haar haren te smeren haha.
Dus het wordt flink schrobben in bad vanavond.
Zo te lezen eten dus bijna alle kindjes nog met de handjes. Voor ons geen probleem, dacht alleen dat de meeste al met vork konden eten en wilde dus weten hoe jullie dat voor elkaar kregen.
We blijven gewoon verder oefenen. Trouwens haar lepel en vork kreeg ze ook altijd al na het eten om te oefenen..... Maar dan stopt ze altijd de verkeerde kant in haar mond haha.

Liefs Reneke

Terug
Bovenaan