ZETPIL discussiepuntje

Wanneer geven jullie een zetpil?

Ik heb een familielid die geen zetpil geeft omdat dat slecht zou zijn voor babies en het lichaam anti-stoffen aanmaakt als het tegen koorts vecht.
Hoe denken jullie hierover?

Ik zelf heb nog maar 1 keer een zetpil gegeven en dat was toen mijn dochter heel erg verkouden was en enorm hangerig en erg rode wangen had. Ze had toen geloof ik 38,5. Ze reageerde ook nergens meer op en keek met van die "soepoogjes".

Werkelijk waar: na 15 minuten werd het een ander kind. Opgeknapt en zelfs vrolijk.

Nu is mijn vraag: is een zetpel nu echt zo slecht?

Hallo!

ik zou niet weten waarom, als ik zelf ziek ben neem ik ook een paracetamolletje ofzo toch? Hier hebben ze geen zetpillen maar druppels en als Alice niet lekker is of als ik denk dat ze last van haar tanden heeft geef ik haar savonds gewoon een druppel en weet ik zeker dat ze lekker slaapt en de volgende dag nergens geen last meer van heeft.
maar goed, ieder voor zich!

Groetjes Alberdien

hoi hoi

Ik ben duidelijk VOOR een zetpil
Ryan heeft in zijn leven al zo veel meegemaakt en zoveel pijn gehad dat ik blij ben dat ze er zijn hoor.
Ze slapen er beter op en voelen zich er beter op
in het ziekenhuis wordt het geregelt gegeven hoor.
Thuis ben ik er voorzichtiger mee denk nu 3x gebruikt hierro maar alleen als het echt nodig is
ik denk dat het geen kwaad kan mits je het GEBRUIKT en niet MISBRUIKT

groetjes moekje (mijn mening)

Hoi, ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn dochter nog nooit een zetpil heb gegeven, lijkt me zo eng om dat tussen die kleine billetjes te doen.
Wel heb ik hier vloeibare paracetamol in huis. En als ik denk dat ze het nodig heeft (bij koorts) dan geef ik haar een lepeltje hiervan. Maar dit is niet veel voorgekomen.

Ik vind het persoonlijk niet nodig om pijn te hebben als dit niet nodig is, zelf neem je toch iets tegen de pijn?

Groetjes van Sonja

Hoi,

Ik heb maar 1 keer een zetpil aan Tara gegeven en dat was toen ze koorts kreeg na een prik op het cb. Volgens mij is een zetpil niet slecht, anders zou het niet gemaakt zijn en geadviseerd worden door o.a. het cb. Het lichaam maakt wel anti-stoffen, maar een zetpil kan de koorts verlichten en eventuele pijn verzachten, dus ik zou het wel doen.

Groetjes,
Shivana

@ Sonja: idd erg eng om zo'n grote pil tussen de billen van een kleine te doen, vooral omdat het gat nog zo klein is! Ik deed het erg voorzichtig en ze huilde er gelukkig niet door.

Hoihoi,
koorts is inderdaad een manier van het lichaam om te vechten tegen de ziektekiemen. Dit onderdrukken is niet altijd even goed. Als je hoge koorts onderdrukt door een zetpil kan er als de pil is uitgewerkt een koortsstuip optreden omdat het lichaam dan te snel weer erg warm wordt.

Dat is dus de theorie. In de praktijk krijgt Marissa van ons echt regelmatig een zetpil. Als ze tanden krijgt heeft ze daar echt last van. De huisarts heeft ons ook uitgelegd dat dit erg pijn doet en er geen enkele reden is om geen zetpil te geven. Wij geven hem dan ook altijd voor de nacht op die momenten. En ze slaapt er heerlijk op. Ook heeft ze nu 3 keer een oorontsteking gehad. Ze gilde het dan uit van de pijn. Ook dan krijgt ze een zetpil omdat we zelf ook een paracetamol zouden slikken. Nu is ze heel erg verkouden en heeft verhoging. Ook nu krijgt ze voor de nacht een zetpil. Ze kan dan veel beter slapen. Overdag doen we het niet maar voor de nacht dus wel. Ik ga haar echt niet onnodig pijn laten hebben als het zo makkelijk opgelost kan worden. En over het inbrengen. Marissa heeft er geen enkel probleem mee en als hij er in zit gaat ze heel hard klappen voor zichzelf . Koorts opmeten vindt ze overigens ook helemaal niet erg. Dat is wel heel erg fijn.

groeten Linda

Ik geef alleen een zetpil als de koorts boven de 39 graden komt. Dit op advies van onze huisarts. Helaas hebben we een nogal ziekelijk meisje, dus moeten we regelmatig een zetpil geven.

Als ik pijn heb of zo, neem ik ook wat, dus waarom bij haar niet. Alleen niet te pas en te onpas natuurlijk. Het blijft medicatie!

Terug
Bovenaan