Ziek door zwangerschap, uitkering werkgever?

<p>Hoi allemaal, kan nergens op het forum vinden wat ik zoek, dus start een nieuw topic. </p><p> </p><p>Ik ben bijna 17w zwanger en ziek door zwangerschap. In loondienst, maar heb geen enkel idee of ik nu maar 70% van mijn salaris ga ontvangen. Dit gezien arbo me vertelde dat het is doorgegeven aan uwv en ik op de website vh uwv lees dan onder de 24w je maar 70% ontvangt. Gaat dit ook zo via werkgever? Ik moet nu 3 weken thuis blijven en maak me hier grote zorgen over. Werkgever is al niet blij dat ik weg ben, ondanks dat ze een toeslag ontvangen ben ik ongerust.</p><p>Vind 't opzich ook raar, ziek door zwangerschap is toch ook ziek.</p><p>Hoor graag van de mensen die er weet van hebben</p><p> </p><p>Liefst </p>

Volgens mij is het altijd zo dat je werkgever 100% moet uitbetalen als je ziek bent door de zwangerschap. Ik ken alleen het onderscheid onder- of boven de 24 weken niet, dus misschien kun je contact opnemen met een juridisch loket? Die kun je gewoon bellen!
Heb ook wat info gevonden op deze site: https://www.cnvvakmensen.nl/diensten/kennisbank/zwangerschap-en-ziekte
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het niet 100% is, aangezien bij 'gewone' ziekte iemand het eerste jaar ook 100% van het salaris moet ontvangen.
Succes! En niet te druk maken!

Ik zat, weliswaar deels, al vanaf 21 weken in de ziektewet. Ik kreeg gewoon 100% betaald, dit ging via de bedrijfsarts die me aanmelden bij 't uwv. Dan moet je een vragenlijst invullen en komt 't vaak wel goed.
Even bij de bedrijfsarts navragen wellicht? 

Hoi,
Als je ziek ten gevolge van jouw zwangerschap gemeld staat, is dat voor 100%. Wanneer je in dienst bent bij een werkgever, betaald UWV meestal de uitkering uit aan de werkgever en betaald de werkgever jouw loon gewoon door. 
Wat je normaal ontvangt is inderdaad vaak 70%. Omdat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap of bevalling is dat 100%. Geen zorgen dus.

Ik ben zelf ziekgemeld geweest tijdens mijn zwangerschap vanaf de 12e week en heb niet meer kunnen werken. Zolang het zwangerschapsgerelateerd is krijg je altijd 100% vanuit het UWV uitgekeerd. Je bent dan wel vaak verplicht om je zwangerschapsverlof in te laten gaan 6 weken voor de uitgerekende datum. Jij kost je werkgever geen geld wanneer je een uitkering vanuit het uwv ontvangt. Jou werkgever moet dit voor jou regelen wanneer jij in loondienst bent en jij zal dan om de zoveel tijd op gesprek moeten bij de arbodienst en telefonisch met het uwv.
Geen zorgen daar dus over, denk goed aan jezelf en veel beterschap!

Ik was vanaf 20 weken voor 50% ziekgemeld en heb gewoon 100% betaald gekregen. Ik weet wel dat er idd iets was waardoor mijn werkgever het pas met 24weken doorgaf aan de uwv maar wat hebben ze nooit uitgelegd. Was voor mij ook niet interessant Om dat ik gewoon mijn geld kreeg 

Hier ook met ziekteverlof vanaf 17 weken en gewoon 100% door betaald gekregen. Als het aansluit op je zwangerschapsverlof dan moet je wel verplicht 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof. Je ziekteverlof wordt dan omgezet in zwangerschapsverlof. Aan het einde van je zwangerschapsverlof heb je weer contact met de arbo of het al dan niet nodig is om aansluitend het ziekteverlof voort te zetten.

Terug
Bovenaan