ziek en zwanger?

Hallo meiden,

Even een vraagje.. ik heb een tijdje thuis gezeten wegens burnt out en ben nu weer voorzichtig aan het werk. Ik ben er nu achter gekomen dat ik zwanger ben. (Dat gaat mijn baas niet leuk vinden). Ik ben er zelf heel blij mee, maar vraag me af of ik dit ook direct aan de dame van de arbodienst moet vertellen. Ik kan nl niet zo goed met haar overweg en heb er ook niks aan. Nog een vraagje, wanneer hebben jullie op je werk vertelt dat je zwanger bent?

Groetjes
 
Hoi Trijnie
Inderdaad vind ik die 12 weken een goed plan, dat is heel normaal dat mensen tot die datum wachten, gewoon omdat er voor die tijd meer mis kan gaan. Ik heb het zelf met 12 weken verteld. Succes ermee, en laat je niet kisten door lastige bazen en/of arbodames.
groet
Inge
 
je bent volgens mij het verplicht om het drie maanden voor de uitgerekende datum te vertellen. Maar vaak kan je het dan al zien. Zelf heb ik het aan me baas verteld met tien weken, omdat ik toen ineens zo misselijk begon te worden. Vond het zelf namelijk een beetje raar lijken om de enen dag wel heen te gaan en de andere dag me ziek te moetenmelden.... maar ik heb toen met me baas afgesproken dat wanneer ik erg misselijk was, mocht ik thuis blijven en mocht ik me gewoon ziek melden en de dag erna, of twee dagen erna, als ik me weer goed voelde, ging ik weer aan het werk. Mijn baas was juist blij dat ik meteen zo eerlijk was, zodat hij ook begrip kon tonen voorme zwangerschap. En me collega's heb ik het met 13 weken ofzo verteld.
 
12 wk is inderdaad een goeie periode, zelf kreeg ik toen ik net zwanger was een voorhoofdsholt ontsteking.
Doordat ik geen medicijnen mocht ben ik daar een week ziek door geweest.
En ja daar waren ze ook niet blij mee, het is niet anders.
Laat je niet op je kop zitten!!!
succes moniek
 
Voor je werkgever kun je inderdaad bovenstaande reacties een beetje aanhouden.
Voor de arbodienst weet ik het niet zo goed. Het is toch min of meer een arts waar je bij onder controle bent, en zaken die van invloed zijn op je gezondheid / traject moet je geloof ik wel vertellen (zij heeft een beroepsgeheim dus je mag er van op aan kunnen dat zij het niet aan je werkgever vertelt). Zeker als je last van zwangerschapskwaaltjes krijgt (die je werk belemmeren) is het verstandig dat zij er van weet, omdat ze anders wellicht je verwijt dat je informatie m.b.t. je gezondheid achter gehouden hebt.
 
Hoi,
Mijn ervaring is dat de arbo arts een verplichting heeft richting de PZ van je werk. De arts zal een feedback richting PZ geven en dus laten weten dat je over een paar maanden uit de roulatie zal zijn. Hij heeft wel een beroepsgeheim maar volgens mij ook een functie van "feedbacker". Ik zou dus nog even wachten met het de arboarts te vertellen. En inderdaad...de werkgever zo rond de 12 weken.
Succes en gefeliciteerd!
 
Terug
Bovenaan