Ziek kindje en werk..

A

Anoniem

Guest
Hallo Moeders,

Heb even een vraag aan jullie. Hoe doen jullie dit?

Sep is vannacht ziek geworden, diaree, strontverkouden en 38.5. Ik had dus beloten hem een dag thuis te houden van het kdv en voor hem te zorgen. (opa en oma konden ook niet oppassen). Krijg ik net telefoon dat ik nu officiele waarschuwing krijg van werk. Wat had ik dan nu anders moeten doen?? Ik begrijp dit niet zo goed. Ik vraag me dan echt af hoe iedereen dit oplost?

xx Bianca mv Sep

huh dit snap ik niet zo goed
een officiele waarschuwing omdat je de laatste vaker thuis bent gebleven om voor hem te zorgen?
bij ons is het niet zo'n probleem maar dat komt omdat we met zijn 2-en zijn, maar opa en oma allebei niet meer werken en dus vaak op kunnen passen
daarbij komt ook nog eens dat we beide een zeer flexibele baan hebben waarbij we makkelijk vrij kunnen nemen en eventueel later uren weer in kunnen halen

maar in jouw geval: ik zou uitzoeken hoe het zit met je recht op zorgverlof, die uren kunnen ze je sowieso niets maken, als je daarna door je vrije uren heen bent en je moet dan nog eens onverwachts vrij nemen zou ik met mijn leidinggevende overleggen hoe dit op te lossen (ik denk onbetaald verlof)
daarnaast is een niet zo charmante oplossing jezelf zie te melden ipv vrij te nemen omdat je kindje ziek is, maar daar gaan ze dan ook over vallen natuurlijk

eventueel kun je nog info inwinnen bij een rechtsbijstandsverzekering

suc6!

liefs Jenneke mv Ivar

Hoi Bianca,

Ik word hier zo pissig van!!!! Ik heb dit ook bij de hand gehad en toen heb ik ze het volgende onder de neus geduwd en sinds dien zijn ze vol begrip en heb ik ook dagen terug gekregen die ik als vrije dag op had genomen. Komt ie...

Calamiteitenverlof en Zorgverlof
Er bestaan verschillende verlofregelingen wanneer je voor een zieke naaste dient te zorgen (bijvoorbeeld je kind). Een aantal van deze regelingen zijn bedoeld om werk en zorg voor zieke naasten makkelijker te maken. Hieronder worden een tweetal verlofregelingen beschreven die e.e.a. duidelijk maken. De voorwaarden, de regels en de mogelijkheden op een rij.

Calamiteitenverlof

Wanneer kom ik in aanmerking voor calamiteitenverlof?
Als u door zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden niet kunt werken, heeft u recht op kort verlof. Dat is bepaald in de wettelijke regeling van het calamiteitenverlof en ander kort verzuimverlof. De wet geldt in principe voor iedereen die in dienstverband werkt. Het maakt niet uit of u een dienstverband voor onbepaalde tijd heeft of een tijdelijk contract. Ook als u in uw proeftijd zit heeft u recht op calamiteitenverlof. Uw werkgever moet een redelijk verzoek om calamiteitenverlof altijd toekennen.

In geval van acute nood

Calamiteitenverlof en ander kort verzuimverlof is bedoeld voor onvoorziene noodsituaties, die niet uitgesteld kunnen worden en waarin u acuut vrij moet hebben om persoonlijke actie te ondernemen. Een duidelijk voorbeeld is een sterfgeval in de familie, wanneer onmiddellijk van alles moet worden geregeld. Of er moet voor een ziek kind of een zieke ouder een betrouwbare oppas of verzorging aan huis worden gevonden. Ook in andere noodgevallen kunt u gedwongen zijn even naar huis te gaan of thuis te blijven. Als bijvoorbeeld de waterleiding is gesprongen en de loodgieter langs moet komen. Bij ander kort verzuimverlof kan worden gedacht aan verlof in verband met de bevalling van uw partner en om aangifte te doen van de geboorte van uw kind. Dit is dus iets anders dan kraamverlof dat u binnen vier weken na de bevalling moet opnemen.

Hoe lang kan ik met verlof?

Bij calamiteitenverlof gaat het altijd om een beperkte tijd, van een paar uur of hooguit enkele dagen. Het gaat om de tijd die u nodig heeft om noodmaatregelen te treffen. De wet heeft het over een 'naar billijkheid te berekenen periode'. Soms is een paar uur voldoende, in een ander geval zult u een paar dagen vrij moeten nemen. De duur van het verlof moet redelijk zijn: het verlof moet in verhouding staan tot de aard van het noodgeval en de hoeveelheid privé-verplichtingen die dat met zich meebrengt. Er is één uitzondering. Wanneer ook aan de voorwaarden van het kortdurend zorgverlof (hieronder beschreven) wordt voldaan, eindigt het calamiteitenverlof na één dag en gaat het over in kortdurend zorgverlof.

Hoe vraag ik calamiteitenverlof aan?

U regelt uw calamiteitenverlof in overleg met uw werkgever. Zelfs in noodsituaties is er meestal wel gelegenheid om even te bellen, het verlof te melden en afspraken te maken over hoe lang u verwacht afwezig te zijn. In elk geval moet u uw werkgever zo spoedig mogelijk inlichten. In een uitzonderingsgeval zal dat pas achteraf kunnen gebeuren.
Inkomen en salaris

Uw werkgever is in principe verplicht uw salaris gewoon door te betalen. In de CAO mogen afwijkende afspraken worden gemaakt over de loondoorbetaling. Als er geen CAO-afspraak is dan kan de werkgever ook afwijkende afspraken maken met de Ondernemingsraad of de Personeelsvertegenwoordiging.

Rechtspositie

Uw werkgever kan u niet ontslaan vanwege het simpele feit dat u in verband met een noodgeval het werk tijdelijk heeft neergelegd. Ook niet als u het verlof pas meldt en toelicht bij terugkomst op het werk, dus achteraf.

Vakantie

Calamiteitenverlof kan achteraf op voorstel van de werkgever als vakantie worden aangemerkt. U moet hiermee wel uitdrukkelijk akkoord gaan. Overigens mogen alleen de zogeheten 'bovenwettelijke' vakantiedagen voor deze uitruil worden gebruikt. Meer informatie hierover kunt u opvragen bij uw werkgever of personeelsfunctionaris.

Zorgverlof

Wanneer kan ik zorgverlof opnemen?
Als werknemer kunt u per twaalf maanden maximaal tien dagen zorgverlof krijgen (dit is op full time basis, indien u deeltijd werkt wordt het aantal dagen naar rato berekend). U hoeft het zorgverlof niet persé aaneengesloten op te nemen. Het zorgverlof is bestemd om een thuiswonend ziek kind of een zieke partner of een ouder te verzorgen. Voor de eerste noodmaatregelen die getroffen moeten worden, bijvoorbeeld het regelen van een oppas voor een ziek kind, kunt u calamiteitenverlof opnemen (in dit geval maximaal een dag). Lukt het niet om voor de verdere zorg een goede oplossing te vinden, dan kunt u onder voorwaarden van het kortdurend zorgverlof gebruik maken.

Voorwaarden

U kunt alleen voor verlof in aanmerking komen zolang de zorg noodzakelijk is. Bovendien geldt dat u alleen verlof kunt krijgen als ù degene bent die de zieke moet verzorgen. Dit betekent bijvoorbeeld dat u geen verlof krijgt als uw kind ziek is en uw partner de zorg ook op zich kan nemen.

Hoe vraag ik zorgverlof aan?

U regelt het zorgverlof in overleg met uw werkgever. U zult voor uw werkgever aannemelijk moeten maken dat het voor u noodzakelijk is om verlof op te nemen. Eventueel kan hij u vragen aanvullende bewijzen te verstrekken. Dit kan bijvoorbeeld met een rekening van een consult of een afspraakbevestiging voor een medisch onderzoek.

Let op! Uw werkgever mag het zorgverlof weigeren als het bedrijf of de organisatie daardoor in ernstige problemen zou komen. Bijvoorbeeld: U bent leraar op een basisschool. Het blijkt niet mogelijk per direct een vervanger te vinden die uw lessen kan overnemen en ook andere oplossingen zijn niet voorhanden. In dat geval kan uw werkgever het belang van de school laten voorgaan. Als het zorgverlof eenmaal is ingegaan kan een werkgever het verlof dat al is toegekend, niet meer ongedaan maken.

Het kan zijn dat uw werkgever niet akkoord gaat met het verlof, terwijl het voor u noodzakelijk is. Mocht u er samen niet uitkomen, dan kan in het uiterste geval de rechter uitspraak doen over de noodzaak van het verlof.

Inkomen en salaris

Uw werkgever moet tijdens het verlof ten minste 70% van het loon doorbetalen.
Over het recht op verlof, de duur en de betaling mogen in de CAO afwijkende afspraken worden gemaakt. Als er geen CAO-afspraak is dan kan de werkgever ook afwijkende afspraken maken met de Ondernemingsraad of de Personeelsvertegenwoordiging. Check dit bij je werkgever.

Ziekte en arbeidsongeschiktheid

Als u ziek wordt tijdens het verlof, en u kunt de zorg aan uw kind, partner of ouder niet meer verlenen, dan stopt het verlof. Uw werkgever betaalt dan ten minste 70% van het loon door, zoals gebruikelijk is bij ziekte.

Vakantie

Uw werkgever mag het verlof alleen inhouden op uw vakantiedagen als dit in uw CAO staat. Of, als er geen CAO is, als uw werkgever hierover een schriftelijke afspraak heeft met de Ondernemingsraad of de Personeelsvertegenwoordiging. U heeft echter altijd recht op het wettelijke minimum aantal vakantie uren (dus alleen over de bovenwettelijke uren kunnen afspraken worden gemaakt).

Kortdurend zorgverlof

Als u pleegouder bent, kunt u in aanmerking komen voor kortdurend zorgverlof. Hierbij geldt dat u op hetzelfde adres moet wonen als het kind dat u verzorgt. Ook moet u een pleegcontract hebben waaruit blijkt dat u duurzaam verantwoordelijk bent voor de opvoeding en verzorging van het kind.

Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Dit staat op de site van kindje op komst. Laat je niet gek maken, want jij hebt ook je rechten. Ik had er moeite mee, omdat je wil dat alles lekker loopt en in goede hanmonie gaat.

Groetjes!!

Naar tante Esmé brengen! Muts!

Ben morgen en overmogen gewoon thuis..

Esmé

Hoi Bianca,

Omdat ik niet werk heb ik nog nooit in zo'n situatie gezeten, maar ik wilde wel even zeggen dat ik jouw frustratie heel goed begrijp! Je kón namelijk niet anders. Als vrouw, en helemaal als alleenstaande vrouw, zit je wat dit soort dingen constant in spagaat: je wilt graag je werk goed doen en je wilt (en moet, want het kán gewoon niet anders!) er zijn voor je kind.
Uit je verhaal blijkt niet of deze situatie vaker voor is gekomen. En ook niet of je   hiervoor een vakantiedag inlevert of dat je je ziek hebt gemeld. Dat laatste zou naar de werkgever niet helemaal eerlijk zijn vind ik, hoewel: een vakantiedag? Een ziek kind en een vrije dag zijn wel 2 uitersten, dus dat zou ook niet kloppen. Pff..lastig!
Als het de eerste keer was (wat ik bijzonder zou vinden in anderhalf jaar tijd) dan vind ik een officiele waarschuwing erg kort door de bocht van je werkgever.  En dan heb ik zoiets van: wil je echt voor zo'n baas werken?

Nou, sorry,  je hebt aan mijn verhaal niet zoveel.
Ik wens Sep veel beterschap!

Ellen mv Julian  

Ja maar Esmé,
t is toch bezopen dat ik niet zelf voor mn slappe huilerige kind mag zorgen zonder een hoop gezeik? Moest maar 1 dag werken deze week dus dat is dn weer geluk.. hoe doe jij dat dan als Kay ziek is?

rest (ben namen even in mn boosheid kwijt.. sorry) Alvast ddank voor jullie reactie, kan ik zeker wat mee!!

Tuurlijk probeer ik ook wel iets te regelen als het bijvoorbeeld langer gaat duren. Dan kan mijn moeder wel een dag oppassen en andere oma ook, maar die moeten het ook regelen op hun werk.

Ik was er ook zo boos om, Lucas had 40.3 koort en een zwaar virus op de longen en toen zeiden ze dat  IK ERVOOR GEKOZEN HAD OM DIT KIND TE LATEN KOMEN!!!!

Nou heb ik de pech dat Lucas veel ziek is geweest. Hij heeft al buisjes en zijn neusamandel is er uit. Hij heeft problemen met zijn longen en is gewoon net wat vatbaarder. Ik wil ook best voor oplossingen zoeken, maar het is mijn kind en als MIJN kind ziek is, dan wil hij bij mama. Ze gingen zelfs zover, dat ik hem maar bij een vrije collega moest brengen die hij nog nooit gezien had en als dat niet kon, moest ik maar vragen of hij bij een kennis van de buurvouw mocht!!

Echt, ik ben weer helemaal boos! Jij hebt niets fout gedaan, jij hebt jouw kindje gewoon lekker een dagje thuis gehouden omdat jouw kindje zich niet lekker voelt en dat is goed. Op deze manier werken de bazen het gewoon in de hand dat je je zelf ook ziek gaat melden.

Ik snap de baas ook wel, want het komt natuurlijk niet uit en ze hebben personeels te kort enzovoort enzovoort, maar jij doet dit toch niet voor de lol? Ok, het is ook niet hun probleem dat jouw kindje ziek is, maar jij hebt wel degelijk rechten.

Zo, dat ben ik weer even kwijt!

Doei!!!

Hallo Bianca...

Nou ik vind dit wel erg kortzichtig van je werkgever hoor!
Als je toch geen oppas hebt kan je toch niet anders?? Moet je je kind doodziek naar het
KDV sturen dan....daar zitten ze ook niet op een ziek kind te wachten toch?
Als het nou regelmatig voor zou komen....vind het wel belachelijk.

Mijn zoon is vorige week ook goed ziek geweest, heeft het inmiddels beruchte buikvirus gehad en ik ben dus ook donderdag gewoon thuis gebleven. Heb mijn teamleider woensdagavond een bericht gestuurd dat ik echt niet kon komen ivm ziekte van zoon.
Heb alle begrip gekregen...gelukkig heb ik niet zo'n moeilijke leider dat scheelt.

Ik zou als ik jou was toch even goed navragen waarom je dit gekregen heb en eventueel een officiele brief terugsturen waarin je duidelijk zet, dat je het daar niet mee eens bent. Mocht er in de toekomst namelijk iets voorvallen, kunnen ze altijd zien dat jij het niet eens bent geweest met die waarschuwing!
Ik heb dit namelijk in het verleden ook eens gehad en mij is dit toen aangeraden om te doen. Het blijft dan altijd in jouw dossiers vermeldt staan.

Verder wens ik je veel beterschap voor je kleine zieke man.
Hopenlijk is hij snel weer opgeknapt...
Succes...gr. Daan.

Terug
Bovenaan