Ziekenhuisbevalling en pijnbestrijding

quote: Rommeldebom reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-09-2007 12:01:56'));

En pijnbestrijding is niet schadelijk voor je baby, anders gaven ze dit niet. Tuurlijk zal het er iets van binnen krijgen, maar als de moeder uitgeput raakt is het ook niet goed voor de baby.

Hoi,

In hoeverre de baby er nadelen van zou kunnen ondervinden  is echt afhankelijk van de soort pijnbestrijding die wordt gebruikt. Een ruggeprik komt alleen in de zenuwbanen terecht. Pijnstilling die via een injectie wordt toegediend, komt in de bloedbaan van de moeder en zo dus uiteindelijk ook via de placenta bij de baby terecht. In het laatste geval gaat het vaak om het middel pethidine. De moeder kan er zweverig of suf van worden (sommigen gaan ervan hallucineren)  en het komt zelfs voor dat zij zich gedeeltes van de bevalling of de tijd vlak erna  niet meer kan herinneren. Ook de baby kan suf worden van pethidine. Bovendien kan dit middel een negatieve invloed hebben op het tongcoördinatie, wat de start met borstvoeding behoorlijk kan bemoeilijken. Het kan een aantal dagen duren, voordat deze bijwerking bij de baby verdwenen is.

Ýls je gebruik van pijnstilling tijdens de bevalling overweegt, is het dus aan te raden om je hierover van te voren goed te laten informeren.

Groetjes van Yvonne

Bij Ruben bleek dat hij in een stuit lag en de ontsluiting vlotte niet. Omdat ik pijnlijke weeën had door de wee-opwekkende middelen die ik kreeg en ik al heel lang aan het bevallen was, heb ik om een injectie met pethidine gevraagd. Nou dat hielp geen sikkepit. Ik werd er suf van en de weeën waren nog steeds niet op te vangen. Ik zou er een volgende keer dan ook niet meer voor kiezen, het werd alleen maar erger.
De weeën die ik had voor die tijd waren erg goed te doen en ik vond ze ook niet echt pijnlijk. Zou me er niet al te druk over maken en het over me heen laten komen. Als je je er nu al druk om maakt verkramp je misschien zodra de weeën beginnen en dan word de pijn alleen maar erger.
Ik zou zeggen: duik in je weeën als je ze krijgt en laat het over je heen komen. In Nederland zijn ze nu eenmaal niet echt behulpzaam wat betreft pijnbestrijding tijdens de bevalling en dat is wel jammer als je het wel wilt hebben. Ik vind het een heel persoonlijke keuze maar ik denk dat je je beter op ademhaling kan richten en hoe de weeën op te vangen dan op pijnbestrijding. In Nederland heerst nu eenmaal de gedachte dat een bevalling pijn mag doen......

groet,
Jinny

Terug
Bovenaan