Ziektewet en huishouden

Dag allen,

Gister heb ik van de fysio te horen gekregen dat ik moet minderen met fysiek werk. Ik werk in de thuiszorg dus veel bukken trekken tillen auto in en uit etc. Ik ben 21w zwanger en heb last van mijn bekken, rug en vermoeidheid. Naast werk kon ik nouwelijks nog iets anders dan liggen en slapen.
Gister ziekgemeld en ze hebben alle diensten eruit gehaald tot eind januari. Wil wel gaan kijken of ik op kantoor werkzaamheden kan gaan doen, want hele dagen thuis zitten lijkt mij ook niets.
Nu vroeg ik mij af wat jlie doen in de vrije tijd dat je bent ziekgemeld. Want het lijkt mij logisch dat als ik nu minder fysiek werk doe ik me lichamelijk weer beter ga voelen. Kan/mag ik dan gewoon het huishouden doen en naar de winkel voor de nodige spullen en een dagje naar mijn ouders (die wonen verderweg)? Ik heb daar tot nu toe geen puf voor gehad, maar lijkt mij zo tegenstrijdig als je bent ziekgemeld. Ik kan mijn rust en belasting wel veel beter verdelen als ik vrij ben en ben tot niets verplicht zoals het fysieke werk, lijkt mij dat ik het dan beter kan volhouden.

Wat doen jullie in de dagen dat je in de ziektewet bent?

Bij sommige bedrijven wordt ziekte gecontroleerd met een telefoontje of zelfs huisbezoek. Weet nu hoe dat bij jullie geregeld is?
En als je je weer beter voelt wordt je geacht in overleg het werk weer op te bouwen.
Plan vooral niet teveel in. Begin met de noodzakelijke dingen voor nu, en kijk wat je alvast kan regelen voor de toekomst.

Essil
Het is niet dat ik ziek ben, mijn lichaam trekt het fysieke werk niet en dit gaat niet beter worden ook aangezien mijn zwangerschap nog 18w gaat duren. Ik zie mijzelf dus niet terug gaan werken in het fysieke werk. Daarom wil ik kantoorwerkzaamheden wel op gaan pakken. Maar betekend dat dat ik ook niets in het huishouden mag doen? Mijn man werkt van 7-19 en doet verder niets, het is nu een puinhoop omdat ik de puf er noet voor heb gehad naast werk. 
Ik wil niet al mijn energie in werk stoppen er is meer dan dat toch?

Lieve schat,
tuurlijk kan je een dag naar je ouders sterker nog die dingen helpen jiist voor herstel. Luister heel goed naar je lichaam en ga niet het hele huis op 1 dag doen maar verdeel het. Ik zat al vanaf week 31 thuis omdat doordat ik te veel deed alleen maar harde buiken had en ik had al in t begin last van me bekken. Het word alleen maar zwaarder dus neem je zelf in acht. Luister dus goed naar je lichaam even naar de winkels kan prima maar ga niet een hele dag in de stad slenteren

Van wie zou je niets in het huishouden mogen doen? Als de fysio dat adviseert dan zou ik dat advies opvolgen. Maar het is natuurlijk niet zo dat als je in de ziektewet zit dat je dan alleen maar thuis in bed moet gaan liggen (tenzij dat nodig is voor je lichaam). En niemand komt natuurlijk controleren wat jij elke dag overdag doet

Ik denk dat je gewoon heel goed naar je eigen lichaam moet luisteren. Als je voelt dat je de kracht hebt om het huishouden te doen of naar je ouders te gaan moet je dat zeker doen, maar neem ook op tijd rust.
en dat je je lichamelijk beter voelt doordat je minder werkt lijkt me niet meer dan logisch. Dat wil niet zeggen dat je gelijk weer als een gek aan de slag moet want dan ben je zo weer terug bij af.

Bedankt voor jullie reacties. Ik voel me zo schuldig dat ik een dag thuiszit. Vanmorgen klein uurtje wat gedaan thuis toen weer 2u geslapen. Het valt vies tegen hoeveel ik kan, gelukkig luister ik redelijk goed naar mijn lijf en ga ik tussendoor op de bank liggen. Op werk kan dat natuurlijk niet. Komende dagen maar eens bedenken hoe ik mijn werk wil gaan indelen, want hele dagen thuis lijkt mij ook niets  ben nog maar 22w..

Terug
Bovenaan