Zifjon heeft grote spraakachterstand

Vele van jullie weten misschien wel dat Zifjon niet de makkelijkste baby was. Veel huilen erg gevoelig en moeilijk aan te pakken. Nu met 2 jaar is hij nog steeds erg moeilijk en hebben we al sind 1 jaar het gevoel dat hij (anders) is dan de andere kindjes. Hij vertoond vele gedragingen die niet normaal zijn en loopt erg achter op zijn spraak. (zegt nog maar paar woordjes en geen basis woorden)

Met zijn grove motoriek loopt hij juist voor en maakt hij al puzzels van 6 stukjes. We hebben al veel begeleiding van het cb en ook die houd hem in de gaten. Op dit moment gaan er nog geen grote alarm bellen rinkelen, maar als hij niet binnen 5 maanden aanzienelijk vooruitgaat gaan we verder onderzoek opstarten. we zouden nu al naar het audologisch centrum kunnen gaan, maar de arts waarschuwden ons dat hij dan zeker al een stempel krijgt omdat hij nu eenmaal een grote achterstand heeft. Ook kunnen we het VTO team gaan gebruiken om uit te zoeken wat er aan de hand zou kunnen zijn. het neigd allemaal erg naar het autistische spectrum of ADHD. Ik heb het erg moeilijk omdat ik zie dat Zifjon erg gefrustreerd is, en ik wil hem graag helpen maar Niets van normale aanpak lijkt te werken. De cb arts zij dat hij wel trekken vertoond die zouden kunnen duiden op autisme, maar we hopen dat het gewoon een langzame groei is en dat hij binnen die 5 maanden zich verder ontwikkeld.We gunnen hem ook die tijd nog.
Niet dat ik het een nachtmerrie zou vinden als er wel wat was (in tegen deel juist een opluchting) maar het traject is zo moeilijk en dat met al die andere veranderingen in ons gezin en mijn eigen ziekte.

Zilvian is nog erg klein (9 weken) dus moet ik mijn aandacht veel verdelen en dat is erg moeilijk.Ook hij is een erg gevoelige baby en moet nu ongebakerd worden voor zijn eigen rust. hij slaapt erg licht en is snel overgeprikkeld. gelukkig gata het de laatste tijd wel beter maar deze combinatie maakt het zwaar.

Zifjon is nu pas ingeschreven op de psz omdat hij eerst naar kdv zou gaan maar dat ging niet door. we hopen dat dit misschien een vooruitgang zal zijn en hopen snel op rust in ons gezinnetje. Ik ben erg benieuwd of er nog meer kindjes met spraakachterstand zijn en wat zeggen jullie kindjes nu met 2 jaar.

liefs van Mariska Zifjon en Zilvian

Hey meid,
Wat knap van hem dat hij puzzels maakt van 6stukjes dat is heel goed, het ene kind ontwikkeld zich sneller in spraak terwijl de ander meer motorisch is ingesteld!
Nu weet ik niet wat hij al kan zeggen natuurlijk!!
Hoeveel/welke woordjes zegt hij nu???
Mijn jongste is ook niet heel snel met praten al moet ik zeggen dat hij nu (net 2 geworden) in 1x een sprong begint te maken en juist omdat zijn broers heeel snel heeel goed konden praten heb ik misschien een ander/verkeerd beeld.
Hij kan nu al veel dierennamen, familieleden, etenswaren auto ed zeggen, al spreek hij nog niet alles goed uit!
Wat ik een tijdje terug heb gedaan is ik ben rustig met hem gaan zitten en heb de woorden die hij kon gezegd en opgeschreven wat hij nadeed, de hele dag heb ik genoteerd wat hij zei en ik kwam toch tot een veel groter aantal dan ik dacht.
Misschien is dat eens een idee om een goed beeld te krijgen, pen en papier neerleggen en elke keer als hij een woord zegt opschrijven, ook als hij het niet helemaal goed uitspreekt want dat hoeft op deze leeftijd natuurlijk nog niet!
Ik weet niet of je hem voorleest? maar dat stimuleert ook en kinderprogramma's waar duidelijk in gepraat wordt zoals kabouter plop oid.
Ook liedjes zingen met gebaren erbij..

Fijn dat het met Zilvian al wat beter gaat, toch zwaar soms he, zeker de leeftijd van 2jaar icm met een baby..
Hopelijk kan hij snel terecht op de psz, dat is voor hem ook leuk/leerzaam en heb jij je handen wat meer vrij!!

Nou ik hoop dat je er iets aan hebt en heel veel succes

Liefs MJ

Hoi hoi,
Mnoux praat behoorlijk veel. Maakt zinnetjes van zo'n 3 woorden. Zei is redelijk vlot. Denk ook niet dat je het met haar moet vergelijken.
Volgens mij maakt je dat allemaal maar onzeker.
Het ene kind is sneller met dit, het andere met dat.
Hou het gewoon in de gaten, maar aangezien jullie daar al mee bezig zijn, lijkt dat me goed zitten.

Wat MJ zegt vind ik ook een goed idee...eens op een dag de woordjes die hij zegt opschrijven. Heb ik ook eens met Minoux gedaan. En inderdaad verbaasd het je dan soms wat ze allemaal al zeggen.

Sterkte!

Wat goed dat jullie hem zo in de gaten houden. Vooral jullie gevoel dat hij anders is, zich anders ontwikkeld, is iets heel belangrijks. Je hoort toch vaak dat ouders al op jonge leeftijd doorhebbn dat er iest is met hun kind.
Maar het is nog vrij vroeg om nu al te praten over een grote taalachterstand. Hij is net twee jaar, bovendien heeft hij net een broertje gekregen en dat is meestal niet een periode waarin kinderen veel vooruit gaan. Je ziet dan zelfs vaak een terugval.
Zulke jonge kinderen leren in sprongen, ineens gaat de taalontwikkeling heel hard, dan staat het weer stil. En ik kan me voorstellen dat als hij puzzels maakt van 6 stukken (en dat zegt wel dat hij zeker niet dom is!) maar zich niet goed kan uiten met woorden hij snel gefrustreerd is.
Ik hoop dat dat over gaat als hij wat meer kan praten. En de psz is daarvoor heel goed.

Hoi hoi,

Myrthe begint nu met praten. Ze kan al heel wat woorden, waar ik pas achterkwam toen ik pen en papier erbij legde en alles opschreef. Nog lang niet alles spreekt ze netjes uit (hoeja=hoera e.d.) maar ze kan het dus wel. Zo kom je best op veel woordjes hoor. Ze riep gister bijvoorbeeld teeje, ik snapte er niks van, totdat ze naar de kast liep waar haar tekenspullen lagen, tekenen dus. Is toch ook een woord hoor (vind ik)

Verder vind ik dat je heel goed bezig bent. Als klein zusje zijnde van een broer met adhd e'n lichtelijk autistisch weet ik hoe moeilijk en frusterend het kan zijn voor jullie maar ook zeker voor hem.
Ik hoop dat het niet zo is, maar mocht het wel zo zijn, dan heb je zeker al goede steun van cb, zoals ik lees en ook hier mag en kan je altijd je verhaal kwijt.
Sterkte meis.

Liefs Irene

Goed dat je er zo vroeg bij bent, Mariska!! Volg je moederhart!!
Ik weet hoe moeilijk het kan zijn. Mijn oudste is ook door een VTO-team bekeken, maar pas toen hij bijna 4 jaar was...... Mijn oudste heeft officieel een stoornis in het autistisch spectrum. Er gebeurt van alles met je, als die termen vallen. Maar het opent ook deuren. Mijn oudste had geen spraakachterstand (integendeel, hij sprak hele zinnen toen hij 1 jaar was, wist ik veel dat dat niet normaal was!!), maar was abnormaal druk en kon zich niet vermaken.
Het gaat nu erg goed met hem, hij is 10 jaar, zit op een reguliere basisschool (met rugzak) en gaat als een trein.....
Leah (wordt in maart 2 jaar) is geen snelle tante, ze loopt bv. nog maar net, maar met praten gaat ze nu ineens heel snel. Welke woorden zegt Zifjon??
Even een vraagje: is bij Zifjon uitgesloten dat hij gehoorproblemen heeft? Dat kan namelijk ook een fikse spraakachterstand opleveren.
Als je nog dingen wilt weten over aanpak enzo van onze oudste, dan kan je me altijd mailen....
Succes met je mannetjes, en vergeet niet te genieten van de (b)engeltjes....

Hallo Mariska,
Bo zegt ook nog weinig, al moet ik wel zeggen dat er de laatste weken veel vooruitgang in zit (hij wordt 20 feb. 2 jaar).
Voorheen zei hij alleen papa en mama en verder maakte hij hele vreemde klanken.... soms dacht ik wel eens of hij wel goed zou horen. Maar nu sinds een week of twee zijn die klanken verdwenen en maakt hij wel echt woorden, nog geen 2-woordzinnen hoor.
Begrijpt Zifjon wel veel woorden? Bo begijpt wel al heel veel woorden maar zegt ze zelf nog niet.
Ik zou alleen maar willen zeggen: volg je moedergevoel. Als jij voelt dat er iets is, dan is er ook iets! Ik heb dit heel sterk met Bo gehad, weliswaar op lichamelijk vlak, maar uiteindelijk werd mijn gevoel (dat ik al had één dag na de geboorte) pas na een jaar bevestigd.... dat heb ik heel moeilijk gevonden. Al vind ik ook, zeker als het gaat om de dingen die jij beschrijft, dat je een kindje niet te vroeg en te jong moet 'belasten' met allerlei onderzoeken, laat hem zelf zien wie hij is en wat hij kan voordat een ander dat gaat uitmaken.
Succes!!
Liefs, Noor

puzzels maken van 6 stukjes??? dat zie ik nathalia voorlopig nog niet doen hoor!!! erg knap van hem.

de meeste hebben het al gezegd, maar t ene kind ontwikkild zich sneller dan de ander. de een gaat eerst de grove motoriek uitvoeren, de andere eerst de fijne.
jouw kindje praat nog weinig, maar er waren op t forum een paar kindjes die tot voor kort nog niet eens konden lopen! en de lopen nu ook opeens spontaan zelf. misschien is hij gewoon een beetje "lui" om het zo even te zeggen, en heeft hij zoiets van: waarom moet ik praten, zo gaat het toch ook goed??
en misschien maakt hij idd dalijk een grote sprong, en kletst hij opeens de oren van je kop af.
zou het idd nog even in de gaten houden, en nog niet aan de bel trekken. precies wat je zelf zegd, je kind krijgt dan gelijk een stempel terwijl het misschien niet eens nodig is.
3 maanden geleden, kletste nathalia ook nog niet.
de woordjes die ze zei, kon ik op 1 hand tellen.
en als je haar nu eens hoort!!! 3,4 en zelfs soms 5 woorden achter elkaar.
maar nogmaals... ik zie nathalia voorlopig nog geen puzzels maken hoor!

liefs, do

Terug
Bovenaan