Zifjon heeft grote spraakachterstand

He Mariska,

Wat goed dat jullie hem zo goed in de gaten houden. En wat fijn dat het cb zo goed meewerkt. Daar heb je toch echt geluk mee, want dat is niet overal het geval.
Ik zou ook eens op gaan schrijven wat Zifjon allemaal op een dag zegt.
Bied hem vooral veel duidelijkheid en leg hem dingen uit. Je kunt ook dingen visueel maken, door hem plaatjes te laten zien. van de dingen die jullie gaan doen. Dat geeft hem misschien meer duidelijkheid.
Geef hem die 5 maanden en ga dan verder. Want als het autisme is dan is het heel fijn dat je er al zo vroeg bij bent.

Groetjes Anne

Hoi Mariska,

Volg inderdaad je moederinstinct! Je zit er niet naast. Wat er ook aan de hand is, jij kent Zifjon het beste.
Wel ben ik het met een aantal uitspraken hier eens.
- Namelijk dat hij pas net twee jaar oud is
- Dat hij net een broertje heeft gekregen, waardoor zijn wereldje toch op zijn kop kwam te staan (vaak krijgen kinderen dan een terugval in gedrag of lijken ze even stil te staan in hun ontwikkeling, om die later vaak met een sneltreinvaart in te halen...)
- Motorisch loopt hij erg voor. Vaak richten kinderen zich op 1 ding dat ze interessant vinden.

Al met al zijn dit positieve punten. Neemt niet weg dat jouw gevoel klopt. Fijn dat Zifjon in elk geval over een paar maanden weer gezien wordt bij het cb.

Oja, wat Hannah ook vraagt: weet je zeker dat hij geen gehoorproblemen heeft?
En hoe zit het met zijn passieve taalontwikkeling (= het begrijpen van gesproken taal.)? Begrijpt hij wel dingen als je ze zegt?
Bij sommige kinderen kan er een enorm verschil zijn in het zelf spreken en het begrijpen van anderen. Ze praten dan zelf nauwelijks, maar als het kwartje eindelijk valt, praten ze in volzinnen!

Heel veel sterkte, ook met Zilvian. Ik weet wel wat het is om 1 heel gevoelig kind te hebben, maar twee is toch heel wat anders. Zeker in combinatie met jouw ziekte.

Je kan hier altijd je verhaal kwijt, dat weet je, he?!
Succes met alles en hou ons op de hoogte.

Liefs,
Dory

Terug
Bovenaan