Zijn er meer die de kleien 2-talig willen opvoeden?

Als je dr niet mee bezig bent lijkt het vroeg om hiermee bezig te zijn, maar je kindje is nu al bezig met de eerste stap in het leren van taal. De kleine neemt al heel veel op van wat hij hoort en raakt bekent met klanken. Ik ben benieuwd of hier meer moeders zijn die een buitenlandse partner hebben (of zelf van orgine geen nederlander zijn) en de kleie beide talen wil meegeven. In een ander topic gaf ik het al aan, mijn partner spreekt farsi tegen de kleine (spreken ze in iran) en ik nederlands. Ik ben heel benieuwd hoe ze de talen gaat oppikken!

Dat gaat super hoor, let maar op!
Ik ben met een franstalige belg en hij spreekt dus frans tegen de kids en ik nederlands, samen spreken we in het engels en zelfs dat pikken ze een beetje op.
Mijn oudste twee zijn niet van hem, die hebben een nederlandse vader maar sinds een anderhalf jaar gaan zij naar een franse school en beiden (6 en 3 jaar) verstaan en spreken vloeiend frans!

Wij voeden onze kinderen ook tweetalig op, gaat prima. Het beste is wel om consequent je eigen taal te spreken tegen je kindje vanaf het begin. Het Nederlands gaat sneller en beter, maar ook het farsi gaat nu goed.

Hier is dat ook de bedoeling. Ik spreek nederlands tegen de Dhymaris en mn vriend papiaments. Ik vind t wel iets goed om de kleine allebei de talen te leren.....ze heeft tenslotte daar ook familie

Fijn om positive reacties te lezen! Ik weet uit de theorie dat het werkt, maar praktijkervaringen overtuigen meer ;-).
@Astrid. Ik weet dat in België veel meer kinderen zijn die zowel zowel nederlands als frans als nederlands leren. Voor mij wel een voorbeeld, maar vaak horen die ook buitenshuis beide talen. Onwijs gaaf dat jouw 'nederlandse' kinderen het frans ook zo goed oppikken!
@Elly.Leuk om te horen dat jouw kinderen ook farsi leren. Hoe oud zijn ze? Horen ze om zich heen meer farsi? Mijn man heeft hier geen familie, dus buiten ons huis zal ze vrij weinig farsi horen. Ook omdat onze iraanse vrienden nog geen van allen kinderen hebben.
@Delisha. Idd Als Anoush geen farsi leert, zal ze niet kunnen praten met haar familie in iran. Dat zou echt heel naar zijn.
x Taraneh

Ik heb zelf geen ervaring, maar mijn broer heeft een Britse vrouw en die hebben dat met hun twee kinderen ook zo gedaan. Mijn broer sprak Nederlands met ze en mijn schoonzus engels. Verder Nederlands als voertaal, want daar woonden ze.
Ze zijn onlangs van Nederland naar Engeland verhuist en die kinderen zaten binnen een half jaar op hetzelfde niveau als de rest van de klas!

@taraneh, daar heb je gelijk in, mijn kids gaan idd ook naar een franse school hier, dan gaat het ongetwijfeld sneller! Maar als papa (of mama) volhoud om in de andere taal tegen het kind te spreken word dat net zo goed opgenomen denk ik, het zijn sponzen he, die kleine kids!
xx

Hoi!

Ik ben Nederlands en mijn man is Engels, we wonen sinds 2 jaar in NL na 4 jaar in Engeland te hebben gewoond. Nu dus onze eerste en we praten onze eigen moedertaal tegen de kleine, met idd het idee om hem tweetalig op te voeden. Mooi toch als je je kind dat mee kan geven. We zijn er alleen nog niet over uit welke taal we tegen elkaar gaan spreken, nu is dat overheersend Engels, maar steeds meer Nederlands, omdat mijn man die taal nu aan het leren is.

Groetjes Linda

Terug
Bovenaan