Zijn er nog meer kindjes die niet praten?

A

Anoniem

Guest
Hoi,
Daniëlle is inmiddels 17 maanden oud. Ze begrijpt ons heel goed, een paar voorbeelden:

Pak je drinken (pakt ze haar beker)
Gaan we in bad? (staat ze al bij de deur om naar boven te gaan)
Heb je poep? (dan gaat ze met dr handje naar dr luier)

Maar ze praat zelf nog niet, althans geen Nederlands, haha, ze brabbelt wat af maar nog geen verstaanbare woorden.
Het enige wat er uit komt is : papa en mama.

Ik vroeg me af zijn er meer kindjes van dezelfde leeftijd die nog niet veel (verstaanbare) woorden zeggen?

Groetjes van Sonja

Hoi Sonja,

Marissa zegt ok nog heel weinig echte woorden. Mama zegt ze nog steeds niet terwijl ze al wel maanden papa zegt. Verder zegt ze bah, klaaa (klaar) oedaaaan (goedgedaan) waf waf, da (dag). Maar volgens mij was dit het. Ze kletst wel ontzettend veel, maar dus niets wat we ook echt begrijpen. Nu was ik vorige week bij het CB en heb het meteen gevraagd want ik was bang dat Marissa echt te weinig praat. Helemaal als ik hier de verhalen soms hoor. Maar daar vertelden ze me dat kindjes met 14 maanden 3 woorden moeten kunnen zeggen en met 18 maanden 4 woorden. Marissa zit daar dus nu al overheen. Niets aan de hand dus.
Wat mij wel opvalt is dat kinderen die motorisch snel zijn vaak minder praten en kinderen die al heel veel praten motorisch weer wat minder snel zijn. Ik denk dat ze maar 1 ding tegelijk kunnen of zo. Maar volgens mij heb je dus echt helemaal niets om je zorgen te maken, helemaal niet omdat ze wel alles lijkt te snappen. dat was ook erg belangrijk volgens het buro.

groetjes Linda

hoi hoi

hier nog eentje hoor
Ryan is 16 maanden en zegt alleen nog maar
mama
papa
mmmmm-a (oma)
cindy das de hond
mienimieni ( inieminie)
da( dag/doei)

verder is het brabbelen en kletsen maar kan er niks van maken hoor
ook vertikt hij het om opa te zeggen , als we het vragen zeg eens opa gaat hij alleen maar lachen maar hij vertikt het te zeggen.

ook Ryan begrijpt heel veel en snapt je goed maar zo red hij zich ook wel denkt die dus hoef niet te praten ze snappen me toch?? haha

groetjes moekje

Hoi,
Lieve is juist het tegenovergestelde..
Ze zegt al 50 woorden!!! en nee, niet overdreven!!
Ik heb ze vorige week allemaal opgeschreven..
Ze is net 16 mnd..dus dat zit wel goed..[4 woorden met 18 mnd..]
Ze maakt niet het hele juiste woord, maar goed verstaanbaar.
Bijv; Sneeuw noemt ze seew, en school sool..maar zeg nu zelf..dat komt aardig in de richting..
Ze is er maar druk mee, en ik hoor zelfs al ;'' Bumba kijken'', dus dat is al een twee woord zin..
Ik ben er best trots op, maar ik denk ook dat kinderen gewoon doen waar hun intresse ligt..
Ze liep met 14 mnd, dus dat valt mee..
Onze oudste liep met 11 mnd, en praatte ook erg vlot en vroeg al..
Dus ze vinden het intressant..
Het komt heus wel hoor..
Gr Rina

Hoi Sonja,

Vera is nu 15 maand en die zegt ook weinig hoor. Mama en papa kán ze wel maar zeg zegt het nooit meer. Tegen tomaat (bij Bumba) roept ze altijd "aat".
Uit is favoriet. dit , dat, en die ook trouwens.
Beker op = uit
Slap af = uit
Boek uit = uit
filmpje afgelopen = uit

"op" heeft ze ook een tijdje gezegd. Bij Vera is het voornamelijk als ze een nieuw woordje leert de rest een tijd niet meer zegt.

Groetjes Karin

Birgit is volgende week 17 maanden en zegt ook nog niet veel, wel papa en mama, maar ze kan ook de hele tijd MAMaaaaaa roepen naar alles en iedereen. Ook is bah een veel gebruikt woord (vooral eerst iets doen wat vies is en dan: bah!).
Gister zei ze ineens pa, toen ze een poes zag en verder de hele tijd da... da....da, en idd het onverstaanbare gebrabbel. Ik merk dat ze nu wel meer haar best aan het doen is op praten.
Ze liep met 12,5 maand en het is nu een echte klimgeit en is best behendig, ze kunnen niet alles tegelijk.

hi

ik denk dat het idd wel klopt dat ze met het ene sneller zijn en dan het andere wat langzamer, djaimy zegt ook al heel wat woordjes ongeveer 30 , en gisteren zei hij slapies doen!! hij is nu 17 maanden bijna
maar goed daarentegen liep hij pas een dag voordat hij 16 maanden werd.   dus denk dat het wel klopt dan, ik zou me er maar niet ongerust over maken als ze idd maar 3 a 4 woordjes hoeven te kunnen zeg maar.

de een is sneller met praten en de ander weer met lopen dus

groetjes angela

Hallo,

ons Dylano praat ook nog niet echt hoor. Ja, in zijn eigen taaltje, haha!
Hij zegt wel woordjes zoals:
Papa, mama, opa, azzy = Jazzy (hond), ooky = Spooky (poes), eten, dat, dit, uit, aai, bah, hey,  oken = kijken (moeilijk uit te spreken voor hem dus).
Volgens mij vergeet ik nog wel wat, maar dit komt er op dit moment in me op.

Liefs Debby.

Terug
Bovenaan