zijn er nog meer zelfstandige ondernemers?!

A

Anoniem

Guest
Dag meiden,
omdat ik een eigen praktijk heb zit ik met een aantal vragen. Ik ben niet verzekerd omdat dit voor mij niet rendabel was (mag je de 1e 2 jr niet zwanger worden o.a.).
Daarom wil ik natuurlijk zo praktisch mogelijk met m'n tijd omgaan.
Hoe  lang vinden jullie dat ik  minimaal aan verlof zou moeten inplannen. Ik dacht nu aan 4 weken voor en 8 weken na. Daarbij moet ik zeggen dat ik in heel goede conditie ben en altijd goed herstel (bijv. na operaties).
En een andere vraag is, hoe lang moet je  minimaal borstvoeding geven zodat 't kindje zoveel mogelijk profijt er van heeft.

Alvast bedankt aan degenen die me hier antwoord op kunnen geven!
prinses 6wkn,4dgn.

quote: prinses10 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-03-2008 07:48:56'));

Hoi Prinses,

Ik heb ook een eigen zaak en probeer inderdaad ook aan te sturenop 1 maand voor en 2 maanden na de bevalling. Ook ik ben niet verzekerd omdat het veel te duur is. Als het goed is kunnen we tegenwoordig een tegemoetkoming krijgen van de overheid (1300 euro bruto). Het is niet veel, maar in ieder geval iets. Ik hoop dat alles goed blijft gaan voor je. Op derest van je vragen kan ik geen antwoord geven omdat ik zelf zwanger ben van mijn eerste kindje. Wel denk ik nu 3 maanden borstvoeding te gaan geven.

Nogmaals veel succes en groetjes,
Nathalei

Dag meiden,
omdat ik een eigen praktijk heb zit ik met een aantal vragen. Ik ben niet verzekerd omdat dit voor mij niet rendabel was (mag je de 1e 2 jr niet zwanger worden o.a.).
Daarom wil ik natuurlijk zo praktisch mogelijk met m'n tijd omgaan.
Hoe  lang vinden jullie dat ik  minimaal aan verlof zou moeten inplannen. Ik dacht nu aan 4 weken voor en 8 weken na. Daarbij moet ik zeggen dat ik in heel goede conditie ben en altijd goed herstel (bijv. na operaties).
En een andere vraag is, hoe lang moet je  minimaal borstvoeding geven zodat 't kindje zoveel mogelijk profijt er van heeft.

Alvast bedankt aan degenen die me hier antwoord op kunnen geven!
prinses 6wkn,4dgn.

Hoi,

Ik ben ook zelfstandig ondernemer, ik zat toen ik net zwanger was ook te denken aan 1 maand ervoor en 2 maand erna.
Helaas heeft het voor mij anders uitgepakt.
Ik heb een webwinkel en heb deze tijdelijk moeten sluiten toen ik 20 weken zwanger was. Ik ben zwanger van een tweeling en heb een zware zwangerschap.
Ik ben ook niet verzekerd vanwege de hoge kosten en de addertjes onder het gras, nu heeft mijn man een goed inkomen, dus wij redden ons nog wel.
Ik heb begrepen dat die vergoeding pas na 1 juli 2008 ingaat en dat ze nog aan het bekijken zijn of het ook met terugwerkende kracht kan.

Als het na 1 juli ingaat heeft het voor mij geen zin meer, ben inmiddels 29 weken zwanger en zal binnen een paar weken bevallen.

Ik denk dat je gewoon naar je eigen situatie moet kijken en als je je goed voelt kun je wellicht wel tot 1 maand voor de bevalling doorgaan. Langer zou ik niet doen, je moet wel de tijd nemen om je voor te bereiden op de komst van je kindje.
En na die tijd is het ook maar net hoe je je voelt denk ik, maar ik kan ook niet in andermans  financiële  situatie kijken.

Groetjes Patricia

Hoi,

Ik ben oppasmoeder en dus ook niet verzekerd voor verlof. Wat ik niet of minder werkt is mijn eigen portemonnaie te merken. Maar ook ik heb een man met een goed inkomen, dus we komen er wel.

Ik stop volgende week vrijdag met werken en ben dan precies 36 weken zwanger. Ik heb in principe 10 weken zwangerschapsverlof aangehouden met de ouders van de oppaskinderen. Dus ik stop 4 weken voor de uitgerekende datum en neem na de uitgerekende datum nog 6 weken verlof. Ik heb wel aangegeven dat ik natuurlijk niet weet hoe het gaat lopen. Daarnaast is het dan bijna vakantietijd en zijn er diverse ouders die natuurlijk 3 weken weg zijn, dus het zal wel loslopen denk ik.

Nu is het ook zo dat de regering bezig is nieuwe regels door te voeren voor gastouders waardoor ik minder kinderen zou kunnen opvangen. Als die erdoor gaan mag ik bijvoorbeeld maar 4 kinderen in huis hebben onder de 4 jaar, inclusief mijn eigen kind. Het is voor mij dus allemaal nog onzeker hoe het gaat na de bevalling. Maar daar hebben we dan nog eventjes voor om over de prakkiseren.

Inzake borstvoeding wordt in elk geval geadviseerd er 4 weken de tijd voor te nemen voor het écht goed in je ritme zit. Dan zou je ook pas bij 4 weken kunnen gaan kolven als je alweer werkt, maar 4 weken is voor jezelf natuurlijk vrij snel. Mij wordt ook geadviseerd om de baby de eerste 6 maanden alleen maar borstvoeding te geven ivm het grote risico op diverse allegieën en eczeem. Maar dat is bij jullie wellicht niet zo.

Verder is het natuurlijk voor ieder persoonlijk hoe e.e.a. loopt.

Ik ben ook zelfstandig ondernemer, en ik wil inderdaad ook 4 er voor en 8 erna. Maar ik wil in de 4 weken ervoor nog wel gewoon aanspreekbaar zijn voor mijn werk (we werken met z'n 2-en). Daarna trouwens ook, alleen kan ik me voorstellen dat ik de eerste tijd wat met mijn hoofd ergens anders zit.
Ik voel me in iedergeval erg verantwoordelijk voor mijn werk en dat houdt denk ik niet op in mijn verlof. Ik heb wel het geluk dat ik precies val in de periode dat er een uitkering is. Ik ben 14 augustus uitgerekend.
Hoe regelen jullie het eigenlijk met vervanging?

Oh ja borstvoeding... als alles goed gaat daarmee, wil ik tot ongeveer een half jaar borstvoeding geven. Ik kan op mijn werk gewoon afkolven dus dat ga ik ook zeker proberen. Ik heb het om me heen ook gezien dat dat prima te doen is. Een vriendin van mij werkte zelfs gewoon door tijdens het kolven, maar dat ligt er natuurlijk wel aan wat voor een beroep je hebt.

Hoi!

Ben ook zelfstandige, ik adviseer bedrijven die nieuwe producten willen ontwikkelen. Mijn bedrijf is nog erg jong, een half jaar, dus mijn gezin (man, pleegdochter en ik) is nog grotendeels afhankelijk van het inkomen van mijn man.

Ik ben morgen tien weken, dus ik val onder die nieuwe regeling, mits de wet inderdaad wordt aangenomen. Ik ben verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid, maar ik denk dat dit nog niet meetelt, inderdaad vanwege die twee jaar.

Ik kan nu minder dan normaal door bandenpijn, ik leer dus al vroeg dat het niet allemaal te plannen is! Ik probeer om september t/m december geen afspraken te maken die een hele dag duren, maar verwacht wel in die periode tot vrij kort voordat het kindje er is en een paar weken daarna contacten te kunnen onderhouden en wat computerwerk te doen, en mijn vervanger te kunnen begeleiden. Het is wat rottig dat de zomervakantie ervoor zit, dat betekent met een beetje pech een half jaar erg weinig werk. Aangezien ik nog niet zo lang bezig ben is dat behoorlijk schadelijk. Maar goed, als kinderen zich lieten plannen dat was deze al twee, dus ik ben alleen maar heel dankbaar dat het nu allemaal goed lijkt te gaan!

Ik hoop zo lang mogelijk borstvoeding te geven, aangezien ik vanuit huis werk lijkt me dat, zeker met af en toe kolven, haalbaar. Ik hoop een lieve en flexibele gastouder te vinden in de buurt voor als de baby wat actiever wordt, geen idee of het gaat werken in het begin om te werken tijdens de slaapjes maar dat zien we dan wel weer.

Vind het leuk dat er hier meer zelfstandigen zijn!

Groetjes,

Zeeuws Meisje

Hoi,

Ik ben vorig jaar bevallen van een zoon en was op dat moment zelfstandig ondernemer (al ruim 9 jaar). Ik was ook niet verzekerd, zo bleek achteraf.........de kleine lettertjes .

Ik heb doorgewerkt tot het echt niet meer ging. Dat was dus een dag voordat ik was uitgerekend en twee dagen voordat ik beviel en ben daarna weer (te) snel aan het werk gegaan.......namelijk nog geen week later. . Het viel niet mee en nu nog steeds niet. Het is constant schipperen met oppas aangezien ik geen gebruik kan maken van een kinderdagverblijf. Ik ben dus afhankelijk van oppasoma's en oppasopa's. Lastig.??...absoluut, maar je wordt er wel creatief van

Succes met jullie zwangerschap en bevalling..........en natuurlijk met jullie onderneming.

Terug
Bovenaan