zijn er nog meer zelfstandige ondernemers?!

Hoi Prinses en de anderen zelfstandigen!

Hier nog een zelfstandige! Ik ben dus ook niet verzekerd om dezelfde reden als jij Prinses. Ben sinds een jaar voor mezelf bezig met een eigen schoonheidssalon.

Ik hoop dat voor mij die wet ook nog van toepassing is, maar ik vrees dat ik er net naast val. Ik ben 23 juli uitgerekend. Ga het binnenkort eens goed uitzoeken.
Of weten iemand van jullie dat?

Ik zit ook heel erg in dubio hoe lang ik door zal gaan met werken. Bij m'n 1e zwangerschap ben ik nl. 7 weken te vroeg bevallen, dus het is wellicht niet verstandig om door te werken tot 4 weken voor de uitgerekende datum. Terwijl het zomaar kan zijn dat ik deze keer wel gewoon op tijd over overtijd beval, maar ja, dat weet niemand natuurlijk. Ik sta wel onder controle bij de gync.

Ik wil ook weer borstvoeding gaan geven. Het beste is om dat 6 maanden vol te houden. Dan is je kind goed beschermd tegen allergieeen etc.

Groetjes,
Angel

Hoi Meiden

Hier nog een zelfstandige die niet is verzekerd
Ik ben kapper aan huis, visagiste en grimeuse.
Ik ben op  9 oktober uitgerekend en heb tot nu toe alleen oktober vrijgepland. Ik ben wel van plan om vanaf augustus wat te gaan minderen in het aantal uren dat ik werk, maar verder hoop ik eigenlijk gewoon tot eind september door te kunnen werken.
Hoe ik het ga doen na de bevalling weet ik nog niet, ik denk dat ik dat tegen die tijd ga bekijken. misschien ook weer rustig opbouwen richting de kerst (drukste tijd voor mij)
Verder, de toeslag voor zelfstandigen is helaas van de baan las ik van de week.
Geen centjes voor ons dus . Gelukkig heeft mijn man een vaste baan waar we het wel eventjes mee uithouden (geen vetpot, maar precies genoeg voor de nodige dingen)

Groetjes Natalie

Over die uitkering: ik weet niet of het dezelfde toeslag is als waar Nathalie het over had, ik zoek me rot op internet, maar het meest recente wat ik vond was dit, van regering.nl, lijkt me een betrouwbare bron? Maar misschien heeft de tweede kamer het inmiddels afgeschoten, dat zou kunnen. Groetjes,

Zeeuws Meisje

Regeling voor zwangere zelfstandige
Nieuwsbericht | 28-02-2008
Vrouwelijke zelfstandigen krijgen recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. De regeling kost in 2008 naar verwachting 14,5 miljoen euro. Vanaf 2009 is dat jaarlijks 27 miljoen euro.
Minister Donner (SZW) heeft het wetsvoorstel voor de Zelfstandig en Zwanger (ZEZ)-regeling ingediend bij de Tweede Kamer.
De regeling gaat naar verwachting in op 1 juli 2008. De uitkering duurt minimaal zestien weken en bedraagt maximaal het wettelijk minimumloon.
Zelfstandigen die het jaar ervoor minstens 1.225 uur werken, krijgen een uitkering op dit niveau. Als zij minder uren werken, hangt de uitkering af van hun winst/inkomsten in het jaar voordat de uitkering wordt uitgekeerd.
De regeling geldt ook voor de meewerkende echtgenoot van een zelfstandige.
De wet wordt uitgevoerd door het UWV en betaald uit de algemene middelen. De regeling vermindert de financiële noodzaak om lang door te werken tijdens de zwangerschap en na de bevalling weer snel te beginnen.

hoi

Klopt, dat had ik ook gelezen, alleen 1 dag later las ik op de site van het NOS nieuws het volgende, het lijkt mij dat het NOS weet waarover ze het hebben:

Er komt geen zwangerschapsverlof-regeling voor vrouwelijke ondernemers. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald in een proefproces dat was aangespannen door de vakcentrale FNV en het Proefprocessenfonds Clara Wichman.

De FNV en het proefprocessenfonds stelden dat alle vrouwen volgens EU- en VN-verdragen recht hebben op betaald zwangerschapsverlof. Ze vinden het principieel onjuist dat Nederland geen regeling meer heeft die zwangere zelfstandigen inkomensbescherming biedt.

Tot voor drie jaar geleden bestond er wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen, maar die is afgeschaft.

Particulier
Sindsdien moeten freelancers en andere zelfstandige ondernemers zich particulier verzekeren en dat is vaak duur. Bovendien moeten vrouwen eerst twee jaar verzekerd zijn voordat ze bij zwangerschap een uitkering krijgen.

De rechter heeft nu bepaald dat de EU- en VN-verdragen de overheid niet verplichten financiële steun te geven aan zwangere zelfstandigen.

Hoger beroep
De FNV is teleurgesteld over de uitspraak van de rechtbank en kijkt nog of zij hoger beroep zal aantekenen. Voorzitter Agnes Jongerius wijst erop dat de Tweede Kamer vorig jaar al een motie
heeft aangenomen om een regeling te treffen.

"Een positieve uitspraak van de rechtbank zou een goede stok achter de deur zijn geweest voor het kabinet om daaraan gehoor te geven", aldus Jongerius.

Sinds de afschaffing van de WAZ is de helft van de zelfstandige onderneemsters niet verzekerd van een inkomen tijdens zwangerschapsverlof omdat zij moeilijk een verzekering konden afsluiten, zeggen de FNV en het Proefprocessenfonds. Volgens de centrale is er sprake van ongelijkheid ten opzichte van mannen.

Ik ben dus bang dat het voor ons er niet meer in gaat zitten, maarja, we kunnen altijd blijven hopen toch

Groetjes Natalie

Het gaat zeker door. Minister Donner heeft eind februari het wetsvoorstel in gediend, de tweede kamer is helemaal voor, de eerste kamer ook. De beste bron voor informatie hierover is de site van het ministerie van Sociale Zaken.

hoi allemaal
ik ben freelancer ik ben gastouder
heb ik dan ook recht op deze regeling?
ik ben de laatste week juli uitgerekend....

groetjes sandra

Hallo alle zelfstandigen,

Ik denk dat de regeling ook wel doorgaat hoor, het is alleen nog even afwachten hoe de regels zijn.
Ik houd het nieuws bij de KvK en het ministerie wel in  de gaten, gewoon uit belangstelling hoor.
Ik ben nu  bijna 30 weken zwanger van een tweeling, de onderste in nu volledig ingedaald en de bovenste heeft te weinig vruchtwater.
Het kan bij mij elk moment gebeuren dat ze de kindjes gaan halen, dus die 1 juli haal ik toch niet.

Ik denk dat we met z'n allen gewoon even moeten afwachten hoe alles zich uitpakt en voor wie de regeling geldig is en voor wie niet.
Ook zullen er wel weer de nodige addertjes onder het gras zijn.

groetjes Patricia

Terug
Bovenaan