Zijn jullie het eens over de opvoeding?

Mijn man en ik hebben voordat we de pil aan de kant schoven al gesproken over de opvoeding van onze toekomstige kinderen. Wij waren het er samen over eens dat de strenge ouderwetse aanpak toch het beste werkt. Met enig verschil dan, dat we de kinderen sneller zelfstandig zouden maken (helpen te worden). Ze moeten op een gegeven moment toch ook zelf fouten mogen maken... Vroeger mochten wij dat niet, werden tot en met de puberteit erg kort gehouden. Dat geeft extra strijd.
In de praktijk gaat het allemaal zoals we besproken hebben. Het zinnetje wat zei papa/mama komt bij ons echter bijna niet voor, de kinderen weten dat nee boven ja gaat. Dus al zegt een van ons twee ja, en de ander dus nee, dan mogen ze het dus niet. De één weet niet wat de ander al met de kinderen heeft meegemaakt en of ze dus wat leuks/lekkers verdienen of niet. De kinderen hebben ook dan snel door dat op actie reactie volgt. Kinderen mogen ook best merken dat ouders het niet altijd met elkaar eens zijn, zo leren ze met dat soort situaties om te gaan. Even een voorbeeldje: mijn oudste dochter van zes jaar was met vrienden van ons naar Dolfinarium. Op de terugweg was ze moe en wilde wel even slapen, door die vrienden (kinderloos) werd gezegd dat de gordel wel even los mocht, want dan kon ze lekker liggen. Mijn meisje heeft hun toen verteld dat ze dat niet deed omdat mama dat niet goed vond! Ik hoef  jullie niet te vertellen hoe trots ik op haar ben! (de regel nee gaat boven ja, is hierbij voor mij goud waard!)
 
Terug
Bovenaan