Zika virus Bonaire

<p>Hi allemaal!</p><p>De titel zegt het al een beetje in oktober heb ik met mijn vriend een reis gepland naar Bonaire. Toen was ik nog niet zwanger. Door nieuwsbericht van afgelopen week heb ik me verdiept in het zika virus. Er is in bonaire iemand aangetroffen met het zika virus, ofwel allemaal negatieve reisadviezen voor zwangere vrouwen. Als je geprikt wordt door het Zika virus en zwanger bent kan je baby allemaal afwijkingen krijgen waaronder hersenafwijkingen en een te kleine schedel. Ik lees overal dat het vanaf 2018 weer veilig is om te reizen voor zwangere vrouwen maar zie ook het bericht dat zika weer is aangetroffen. Ik maak me nou wel zorgen of het verstandig is om te gaan.. Van 3-12 oktober hebben wij een vakantie geboekt bij tui. Iemand die toevallig in Bonaire woont of mij hierin advies kan geven ? Oja als ik naar bonaire reis zit ik ongeveer net in het tweede trimester! </p>

Hoi!
Ik woon niet op Bonaire, maar ik zou je ernstig adviseren om om te boeken naar een niet zika gebied. Als je tui belt en de situatie uitlegt, dan denk ik dat ze niet heel moeilijk doen. Ik neem aan dat Tui het niet op zijn geweten wil hebben dat er een kindje met microsyfalie geboren wordt toch ;-).
Vooralsnog staan de Antillen nogsteeds op de negatieve regio betreft Zika. Oktober is "regenseizoen" op de Cariben en dan is de kans op besmetting toch echt het grootste. Ik zou het echt niet doen.
Ik wens je succes!

Groetjes, Maaike

Hi!

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoe ver ben je?

Ik ben het eens met Maaike. Het is en blijft een risico en waarschijnlijk is de kans vrij klein, maar ik denk niet dat ik het mezelf zou kunnen vergeven als ik dan toch nog geinfecteerd zou raken waardoor mijn kindje afwijkingen zou kunnen krijgen. 

Er zijn genoeg andere leuke plekken! 

Wel leuk om dan met vakantie te gaan, zo rond de start van het tweede trimester. Je begint het waarschijnlijk net goed te zien maar je hebt (hopelijk) geen last van allerlei kwaaltjes. Ik ben vorige week (in mijn 32e week, 3e trimester) nog met vakantie geweest naar noord-Spanje maar dat was toch pittiger dan verwacht. Hou het allemaal niet meer zo lang vol en de buik begint nu wel in de weg te zitten :)

Succes met je keuze! 

Fijne avond,
Gr. 
Liselot

Bedankt voor jullie adviezen!  Ik heb er zelf ook niet zo'n goed gevoel bij. Kan dan waarschijnlijk ook niet echt genieten van de vakantie daar. Ik heb morgen mijn eerste echo dan ben ik bijna 9 weken!  Ga dit gelijk ook even voorleggen aan de vorloskundige! 

Ik had een vakantie naar Mexico geboekt toen ik nog niet wist dat ik zwanger was. Bij tui kun je nog een week kosteloos annuleren geloof ik, dat heb ik toen gedaan en we zijn naar Sri Lanka gegaan. Kans in dat gebied in Mexico was echt heel heel klein, maar toch liever geen risico lopen dachten wij. Was toen ook tweede semester en baby is dan zo ontzettend alles aan het ontwikkelen.
Check even goed met de ggd en idd Tui bellen, misschien valt er wat te regelen! Bonaire vast ook heerlijk met de baby erbij straks.

Wij hadden een reis geboekt staan naar Gambia toen we er achter kwamen dat we zwanger waren. Ivm vaccinaties en malariatabletten ging die reis dus niet door. We hadden geen annuleringsverzekering (dachten we wel te hebben maar schijnbaar toch niet) tui heeft heel erg moeilijk gedaan om de reis om te boeken. Het is dat een vriendin bij een reisbureau werk en we daar geboekt hadden, maar als zij daar niet achteraan had gezeten hadden we we mss nog maar 10% terug gekregen. Nu gelukkig wat meer. We zijn daarna naar curacao geweest. Ik zou Bonaire niet meteen afraden, maar als je gevoel niet goed zit, zou ik het zeker om proberen te boeken.

Ik heb vorige week de ggd gebeld met de vraag wat Zika vrij is... nou bijna niks...
Bel de ggd voor advies.. curacau, mexico, sri lanka ed werd afgeraden...
Can eilanden, tunesie, cyprus, st helena, europa ed zijn zika vrij... rest niet helaas...

Dankje wel meiden! Een hoop gekke ziekten heb je tegenwoordig helaas. Eerst had ik me er niet zo in verdiept maar nu is het in zoveel landen! Als je zwanger bent moet je behoorlijk oppassen. Ik zag ook dat de tijgermug zich in Nederland heeft gevestigd daar ben ik ook niet zo blij mee, heb er nu zelf dromen over haha. 

Terug
Bovenaan