zindelijk? hoe?

Waarom wil je Elounda nu al zindelijk hebben?
Ik heb het ook bij mijn oudste geprobeerd toen hij 2 was, maar het werkte helemaal niet. Ze moeten zelf interesse krijgen en ermee bezig zijn of e.e.a. voelen aankomen, wil het werken. Zodra er interesse ontstond, werd de pot tevoorschijn gehaald en was het een kwestie van een paar weken en voilà, dag en nacht zindelijk..... Ik zou zeggen: die tijd die je met zindelijkheidstraining vult, kan je ook gebruiken om te knuffelen, spelen en te kroelen..... zindelijk worden kan altijd nog.
Bij mij waren de oudste 3 zindelijk met 3 jaar.

Zifjon stond van de week ook in zijn blote kont in het bad en begon te plassen hij kijken naar dat rare ding die die straal produseerd ik kwam niet meer bij en ook hij begon te lachen. Hij begreep totaal niet waar het nou vandaan kwam. ik heb 5 jaar in d ekinderopvang gewerk en vanaf 2-2,5 begonnen wij met zindleijkheid ieder kind is anders en natuurlijk zijn er hele snelle kids bij. maar je kan het absoluut niet afdwingen. En het heeft pas zin als je ziet dat je kindje er aan toe is. Zo niet is het een eindeloze strijd die je niet gaat winnen. Dus als Elouda er aan toe is zal ik het zeker proberen maar doe het niet omdat je zelf snel was en ze het nog niet aangeeft, want anders is het een teleurstelling.

gr van Mariska mama van Zifjon en ..........?

Nou, hier log in even voor in!
1 jaar vindt ik (en is het ook) veel te jong om zindelijk te worden.
Ze hebben er nog helemaal geen controle over en snappen er niks van.
Onze dochter is 2,5 en in nog niet zindelijk. Ze is er ook niet mee bezig. Ze plast en poept gewoon nog in haar luier. Ik zet haar ook niet op de wc om te 'oefenen'.
Ik denk dat een kind zelf aangeeft wanneer hij of zij er aan toe is.
Wat ze wel interessant vindt is wanneer mama en papa naar de wc gaan. Ze wil wel altijd kijken. Dat is het begin, maar hier geen geforceer hoor!
En ik moet toegeven, een luier is toch wel makkelijk. Je hoeft onderweg niet te stoppen, omdat er iemand NU moet plassen.

Dit vond ik op internet:

Ieder kind heeft zijn eigen tempo, je peuter moet er gevoelsmatig aan toe zijn om zijn luier overboord te gooien. Je peuter kan pas zindelijk worden wanneer zijn zenuwstelsel voldoende rijp is om de sluitspieren bewust aan te spannen en los te laten. In de praktijk is dit wanneer de luier minstens anderhalf tot twee uur droog blijft en zal hij bepaalde signalen afgeven.
Meisjes zijn meestal iets vlugger dan jongens.
Een kind is gemiddeld pas tussen zijn derde en vierde jaar overdag zindelijk. 's Nachts duurt het nog wat langer, ongeveer tussen zijn vijfde tot zevende jaar.

Je kan verder lezen op de volgende site:
http://www.peuteren.nl/peuters/zindelijkheid.php

Dus niks forceren en lekker in de luier laten plassen en poepen!

Liefs Jeske
(mv Ilse 2,5 en Stan 13 mnd)

nou zeg
ik voel me net een klein kind die op haar kop krijgt. prima dat jullie er nog niet mee bezig zijn, maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat kids pas met 2,5 toe zijn aan zindelijk worden. de luiers van tegenwoordig zijn veel te goed, waardoor de kids het niet meer vies vinden als ze geplast of gepoept hebben.
een aantal van jullie doen net of ik haar forseer om verplicht op de pot te zitten. we hebben hem net een week en ik heb haar 2 keer erop laten zitten om eens te kijken wat het is. wat niet is, komt vanzelf daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik ben van mening dat er niets mis mee is om het vroeg aan te bieden.
ik laat haar met lekker weer gewoon in haar blote kont lopen of een broekje aan en we zien wel wat er gebeurt.

en aan de andere mama's ieder zijn eigen manier.

Hoi
Gewoon met regelmaat op de wc zetten zo ongeveer een half uur nadat ze drinken op hebben dat heeft bij onze dochter goed geholpen die was met 2 overdag zindelijk iets wat ik erg prettig vond i.v.m haar erge luieruitslag.
Niet gaan forceren maar stimuleren gewoon doen hoor.

Succes er mee.

Groetjes ML

Sorry hoor, maar ik vind de reacties ook een tikkeltje overdreven. Ik vind dat je naar je kind moet kijken en dan kan bepalen wat goed is! Ook wij zijn er nog niet mee bezig, maar ik snap niet wat er mis mee is, om een kind  in zijn blootje te laten lopen om hem dan vervolgens eens een keertje op zo'n potje te zetten. Dat gaan wij van de zomer ook echt wel proberen. Ik was met 1/1/2 jaar helemaal zindelijk en ik ben toch echt niet anders dan een ander kind, ( tenminste, dat hoop ik ) dus die theorien zijn vast goed, maar niet in alle situaties. Doe wat je goed dunk, en kijk naar je kind...

En knuffelen kan altijd..............

Groet

Hallo,

ook ik wil toch nog even reageren. Iedereen is natuurlijk vrij om te bepalen hoe je de zindelijkheidstrainig aanpakt, maar waar ik wel achter ben is dat het kind er zelf aan toe moet zijn. Onze oudste is nu ruim 2,5 jaar en doet eigenlijk al een half jaar bijna al zijn plasjes op de wc, hij heeft zelfs een tijdje zonder luier gelopen en gaf dan aan dat hij een luier aan wilde voor het poepen. Dit vond en vindt hij namelijk eng, 1 keer heeft hij in zijn onderbroek gepoept en daar is hij zo van geschrokken dat hij vanaf dat moment weer een luier aan wilde. Nu heeft hij regelmatig 's ochtends geen luier aan, maar dan poept hij ook niet, 's Middags wil hij er wel altijd 1 aan omdat hij weet dat hij dan moet poepen. We hebben al van alles geprobeerd om hem op de wc te laten poepen, potje, met luier aan op potje of wc, een beloning in het vooruitzicht stellen, maar tot nu toe lukt het nog niet.
Nu met Bente kijk ik wel wanneer zij er aan toe is, zij ziet het van Tijn natuurlijk ook, dus misschien dat we haar iets eerder laaten kennismaken met het potje. Wat ik wel weet is dat een kind wat ouder moet zijn om controle te hebben over de sluitspieren. In ieder geval succes met je poging!

Groetjes Danielle

Hallo

Ik wil ook nog reageren vroeger begonnen ze er al veel eerder mee. En mijn ervaring met Milton is dat ik geen boxershorts te pakken kreeg maat 98 dat zijn luier er onder paste dat gaat ook maar tot maat 92. Elk kind is anders en iedereen moet voor zichzelf weten en ik vind er helemaal niks verkeerd aan om te proberen. Waar ik zelf wel geen voorstander van ben is het beloningsysteem het is toch normaal dat ze dat moeten leren.   Ik ben blij dat het met Milton goed ga op dat gebied. Ik had ook eerder willen beginnen maar daar ben ik toen niet aan toe gekomen .
Ik   ga het ook proberen als het niet lukt jammer dan komt het wel . Lukt het wel is het meegenomen.
Linda veel succes.

groetjes lisette

Terug
Bovenaan