Zindelijk worden!

<p>Hoi,</p><p>Sinds maandag (nu al 6 dagen) ben ik bezig met zindelijkheidstraining bij mijn zoontje van 2 jaar en 7 maanden oud nu. Hij vond het interessant, benoemt poepen en plassen en zit zonder moeite op t potje of wc met verkleiner. Ik begon eerst vanaf maandag met elk uur op de wc met luier aan. Dag 2 luier uit, 4x ongeluk gehad. Daarna oefenbroekjes besteld en sindsdien geen luier meer om. Echter moet ik hem steeds op t potje zetten en goed inschatten wanneer hij moet plassen, elke keer als hij erop zit komt er wel een plasje. Poepen doet hij nog wel in t oefenbroekje.. en gisteren maar 1x geplast in t oefenbroekje, dag daarvoor ook. Hoe pak ik dit verder het beste aan? Nacht wel een luier om. Hij benoemd het dus niet, en elke keer als ik hem vraag of hij moet plassen is het ‘nee’ als ik hem op t potje zet is t wel plassen</p>
 
Je bent nog maar 6 dagen bezig! Geduld! Zo’n kindje moet dat echt nog leren aanvoelen. Je kan niet verwachten dat je kindje dat al bij 6 dagen helemaal zelf aan geeft. Hoe langer hij zonder luier loopt, hoe beter hij het uiteindelijk aan zal geven. Als ze spelen dan vergeten ze het vaak ook of ze hebben gewoon geen tijd om te gaan. Ons zoontje is net 2 en we zijn al maanden bezig met zindelijkheid. Hij wilt zelf geen luier meer aan dus doen we het zonder. De ene dag gaat het heel goed en de andere dag wat minder. Nu begint hij steeds vaker zelf aan te geven dat hij naar de wc moet. Dus geduld is de tip denk ik
 
Oefenbroekje ? Das toch gewoon een luierbroekje en dus ook gewoon een luier? ;)

Luier helemaal uit! Gewoon een onderbroek aan. En nog veel naar de wc sturen, maar elke dag een plasje in de onderbroek is nog heel normaal. Ik zou hem naar de wc sturen zo'n 5x per dag, niet meer elk uur maar elke 3 uur ongeveer. Zo krijgt hij ook de kans om het zelf aan te geven en te voelen wanneer hij moet.

Geduld, verwacht niet binnen een week een zindelijk kind. Maar binnen 2 a 4 weken zal het ongetwijfeld heel goed gaan. En af en toe een ongelukje hoort er toch bij. Mijn oudste is bijna 4 jaar en heeft ongeveer nog eens per maand een ongelukje.
 
Een oefenbroekje absorbeert veel meer dan een gewone onderbroek. Hij zal het dus moeilijker voelen met een plasje. Dus wil je echt dat hij leert om te voelen wanneer het mis gegaan is, is een onderbroekje handiger.
Mijn eerste gedachte is dat hij er nog niet aan toe is, omdat hij 'nee' zegt als hij toch moet plassen. Ik ben meer van mening dat je het meer los moet laten. Potje zichtbaar neerzetten en hem zelf laten gaan als het nodig is! Hij moet het leren voelen...
 
Uhm heel goed maar zindelijk is als kind zelf aan geef mama ik moet plassen en niet sat jij ziet of zegt o nu moet je naar wc zoals om het uur. Dan krijg je soms dat kinderen niet leren plas ophouden kleine plasjes per keer en kind niet zal aangeven ik moet plassen. Wij doen dit na opstaan potjes wc voor fruit eten na de lunch en na het opstaan en voor avond eten en voor naar bed gaan zo train je dit het beste heb ik van het kdv. En ik zei moetnniet om het uur en hun zien heel vaak dat ouders zeggen mij kind is zindelijk maar je moet wel elk uur kind op wc zetten dat is niet zindelijk
 
@with love oefenbroekje is niet meer dan een aantal laagjes 'katoen' en als hij een klein drupje plast voelt hij dit wel en komt naar ons toe dus voelt degelijk wel wat hij moet doen daarna! Ook bij poepen. 


@rcl ja maar je hebt meerdere methodes. Zo ook een methode met elk kwartier een keer gaan. Dit deed ik op dag 2 en nu zitten we op 1 a anderhalf uur. En zo steeds opbouwen natuurlijk. Klopt mn titel was ook zindelijk worden en niet 'zijn' ? 
 
en dames natuurlijk ben ik bewust dat het niet in een week lukt maar hij is er echt klaar voor, ik vind 1 ongelukje per dag echt wel kunnen terwijl de luier er wel 7x af ging om te verschonen. Dus geen luiers meer hier. 
 
Oke je vraagt tips maar heb bijna overal weer woord op waarom vraag je tips bedoel een gewoon onderbroekje indd is beter of lekker zonder laten lopen.
 
Terug
Bovenaan