zindelijk worden

Hoi dames,

wie heeft er goede tips om je kind zindelijk te maken. mijn zoontje wil wel op de wc zitten maar doet er niks op. Hij zegt dat ie moet poepen maar doet het niet op de wc hij zegt dat ie moet plassen maar doet dat ook niet op de wc. Als ik hem dan in zijn blote billen laat lopen of in zijn oefen onderbroek dan plast hij nog geen 30 tellen later in zijn broek of op de grond. Hij moet over 4 weken naar de peuterschool, had graag gewild dat hij dan overdags zindelijk was maar k denk niet dat dat gaat lukken, geeft niet hoor ik weet dat je het niet moet pushen maar ik dacht misschien hebben jullie goede tips wat het toch een beetje op laat schieten. want nu blijf ik zo hangen op het zelfde punt.

groetjes Leonie
 
Hoi,

Mijn zoon is 2,5 jaar en nog niet zindelijk. Ik heb al meerdere pogingen ondernomen, en het lukt gewoon nog niet. Wel draagt hij inmiddels een luierbroekje. Als hij zegt te willen plassen op de pot of wc probeer ik het gewoon. Maar er is nog nooit wat gebeurd. Op de peuterspeelzaal verschonen ze zijn luier als hij een poepbroek heeft. (ze hebben liever dat hij daar een luier draagt. Makkelijker met verschonen) Bijna alle kindjes in de wengroep (allemaal net 2,5) zijn nog niet zindelijk. De dochter van een vriendin was tot voor kort niet zindelijk. Ze is bijna 3. Ineens wilde ze geen luier meer aan, en plassen op een potje. Mijn vriendin is het gewoon gaan proberen. Er zijn nog een paar ongelukjes gebeurd, maar met een week was ze overdag droog! 's-nachts en als ze langere tijd weggaan heeft ze nog een luierbroekje aan, maar verder is ze zindelijk. Waarschijnlijk zijn onze kinderen  (jouw zoon en de mijne) er gewoon nog niet aan toe.

Groetjes, Kat
 
Hoi


Wij zijn nu met onze dochter (2,5 jaar) ook bezig om zindelijk te worden. Ik zet haar nu op een beetje vaste tijden op het potje (bijv. als ze uit bed komt, voordat ze gaat slapen, en voor ze in bad gaat). Soms doet ze dan een plasje, soms niet. Uiteraard prijzen we haar bijna de hemel in, en ze vind het zelf ook geweldig. Ze mag dan zelf het potje in de grote wc leeggooien en doortrekken.

Op het consultatieburo gaven ze de tip om een onderbroekje onder de luier te doen, zodat ze zelf zou voelen als het nat werd, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.


groetjes
Melanie




 
Hallo,

Ik heb een dochtertje van 2 jaar en 1 maand en ze geeft aan dat ze elke keer een andere luier aanwilt. Ook als ze net geplast heeft, wil ze een andere luier aan. Ik denk dat ze het aanvoelt dat de luier nat is. Als ik ze op de wc zet, wordt ze bijna hysterisch. En als ik aangeef dat ze op het potje moet plassen, zegt ze ook nee.

Ik weet dus ook niet goed hoe ik het aan moet pakken. Aan de ene kant geeft ze het aan dat ze geplast heeft en aan de andere kant wil ze niet op het potje of wc. Ik vind het een ramp.

Helaas heb ik ook geen goede tips voor je. Ik denk wel dat ik dat van het onderbroekje onder de luier dragen ga proberen. Als het werkt laat ik het wel weten.

Groetjes Sandra
 
Hoi,
Mijn dochtertje van 2 jaar en 10 maanden is net 3 dagen zindelijk, overdag en 's nachts. Het enige wat wij altijd hebben gedaan is haar na het eten op de wc zetten. Ze poepte altijd na het eten, vanaf anderhalf jaar hebben wij dit gedaan. Zo plaste ze alleen nog maar in haar luierbroekje. Ik heb het gewoon laten zitten, en van de één op de andere dag was haar luier de hele dag droog. De volgende dag wilde ze geen luier meer aan, dus heb ik haar in de onderbroek laten lopen. En..... de hele dag droog en zelfs de nacht (zonder dat ik haar daarvoor extra op de wc zet) Misschien heb ik geluk, maar ik denk ook dat je gewoon goed op de signalen van je kindje moet letten. Bij ons gaf ze aan op het moment dat ze een plasje in haar broek gedaan had. Een paar maanden later lag ze de link, vanuit haarzelf, zonder enige druk van ons.
Ik ben dan ook van mening dat je het beste kan wacht tot je kindje erzelf aan toe is, en niet wanneer wij willen dat je kindje er aan toe is, snap je?
Het komt vanzelf, bij de één wat eerder dan bij de ander.
 
Mijn oudste van 2 jaar en 1 maand geeft aan wanneer ze moet poepen, maar als ik dan vraag of ze op het potje wil, zegt ze: hoeft niet meer, of nee! Ik dwing haar niet, ze zal het zelf   wel aangeven wanneer ze er klaar voor is. Maar ik blijf het wel geregeld onder de aandacht brengen.  Soms wil ze erop en laat ze wat scheetjes en dat prijs ik dan. Zelf ligt ze dan helemaal dubbel van   het lachen.  Verder heb ik afgelopen weekend een boekje gekocht van Bobbi op het potje. Dat vindt ze helemaal geweldig en verteld het regelmatig na. Wie weet helpt dat.

Trouwens die tip over het onderbroekje onder de luier ga ik vanmiddag eens proberen.

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je je kind niet dwingt om op het potje te gaan en dat dat alleen maar averechts werkt.

Succes iedereen,
Groetjes Ing.
 
hoi

Onze zoon was met 2 jr zindelijk alleen overdag en plassen  en 4 wk later ook met poepen. We hebben hem niet gedwongen hij wilde de luier niet meer. 4 mnd later plast ie weer in zijn broek. Zijn zusje is geboren.. ja en na 3 wk wil hij weer geen luier om. ieder kind zijn eigen tempo hoor. sommige zeggen:nou hij is vroeg, ja is ook zo. Maar hij gaat niet naar de peuterspeelzaal omdat dat een ramp is. Hij is er nog niet aan toe en huilt alleen maar. zo zie je elk kind zijn eigen tempo. Ooit worden ze wel zindelijk

groet Bea
 
Je kunt er beter niet te vroeg mee beginnen, want als je dit gaat pushen heb je grote kans dat ze later gaan bedplassen.

Ik denk dat het goed is dat je het onder de aandacht brengt, maar ook niet meer, en je kleine zal vanzelf aangeven wanneer hij eraan toe is.

Het lijkt helaas wel een competitie met andere ouders om hun kinderen zo snel mogelijk zindelijk te krijgen, maar als je hier een bedplassen aan overhoudt tot in de puberteit, dan heb je er ook niks aan.

Zelf volg ik het advies van de nanny Jo Frost, wiens boek ik heb aangeschaft via deze site.

Succes
Jo
 
Terug
Bovenaan