zindelijk worden

hallo allemaal,

ik ben bezig met mijn dochtertje van bijna 3 zindelijk te maken. thuis gaat het heel goed op een paar ongelukjes na. ik zette haar op gezette tijden op de wc en dan doet ze een plasje. of niet maar dan zet ik haar er later weer op.
nu was ze naar de peuterspeelzaal en had ze een ongelukje. ze was drijfnat en had het niet aangegeven aan de juf. nu wilde de juf eigenlijk dat ik ermee stopte. maar thuis gaat het zo goed. dus mijn gevoel zegt dat ik er niet mee moet stoppen.
vanacht riep ze me omdat ze moest plassen. ze had een luier aan maar deed een grote plas op de wc. sinds die tijd zegt ze het.

hoe hebben jullie je kleine zindelijk gekregen?
ontlasting blijft moeilijk voor haar en dat doet ze dan ook in dr broek. maar de plas gaat thuis heel goed.

moet ik gewoon doorzetten? en hoe moet ik omgaan met de psz?

alvast bedankt.
 
Hoi Dorette,

Gewoon doorgaan. Niets forceren bij je dochter, maar als ze het aan begint te geven is ze ermee bezig. Vraag je ook geregeld aan haar of ze moet plassen, want dan leert ze zelf ook de signalen van haar eigen lijfje herkennen. De leidster van PSZ moet het haar gewoon wat vaker vragen. Geef een extra setje kleding mee, voor als ze een ongelukje krijgt. Er zullen op PSZ wel meer kinderen zindelijk worden. Wat het poepen betreft. Daar had mijn dochter ook moeite mee. Veel vragen, belonen met stickers plakken etc. Nu een paar maandjes later gaat het gewoon goed en komt ze zelfs uit bed als ze moet poepen. Terwijl ze 's nachts nog een luier draagt. Gewoon een stapel goedkope onderbroekjes halen bij de Zeeman of Wibra (Zeeman heeft overigens heel leuke boxertjes voor  meisjes) en bij een poepongelukje het broekjegewoon weggooien. Misschien helpt het als je dochter zelf ondergoed mag uitzoeken, want dan mag ze natuurlijk niet meer in poepen.

Veel succes,
Esther
 
Mijn dochter gaf aan dat als ze drie was ze geen luier meer wilde...dus toen zijn we gaan oefenen, want het was inmiddels al 3 weken voor haar verjaardag en eigenlijk op een paar ongelukjes na is ze sindsdien gewoon droog...Wel hebben we voor de zekerheid snachts nog wel een tijdje een luierbroekje gegeven maar dan vooral omdat ik binnen een maandje een baby zou krijgen en ik dacht dat dat misschien nog wat stress zou geven...en inderdaad stress, maar niet bij mijn dochter hoor, meer bij mama....hihi

Bij ons kwam het dus gewoon vanzelf

groetjes Yvonne mama van ilse (bijna 3,5)  en naomi (15 weken)
 
Ik ken uit je verhaal natuurlijk niet de hele situatie en de beweegreden van de juf van de psz. Uit wat ik wel lees vind ik het een rare / makkelijke reactie van de juf. Kinderen worden op deze leeftijd zindelijk en dus ook op de psz. Ik kan me voorstellen dat een juf van de basisschool meer moeite heeft met een natte broek, maar een juf van de psz  weet dat dit onderdeel is van deze leeftijd. Het is haar taak (als jij hebt aangegeven dat je kind die dag geen luier draagt) het kind een paar keer naar de wc te sturen. En bij een ongelukje gewoon droge kleren aan te doen.

Je bent goed op weg met je kind en ga zo door!!
 
Hoi,

Beetje vreemde reactie vind ik van de juf op de psz. Als je daar mee bezig bent moeten ze op de psz juist erin mee gaan en je kleine daar ook bijv. op een gezette tijd laten plassen en een ongelukje kan toch gebeuren??

Mijn zoon is sinds mei zindelijk en is nu bijna 3. Hij begon eigenlijk al een tijdje bij opa en oma dat hij op het potje wilde plassen en dit ging zo goed dat ik begin mei ( had een weekje vrij) dit ook ben gaan doen. In 1 week tijd was hij dus ook zindelijk overdag en s'nachts. Hij heeft voor de zekerheid nog wel   een aantal weken een luierbroekje aan gehad s'nachts maar dit was eigenlijk niet nodig.

Wij hebben onze zoon beloond met een sticker. Hij had een boekje en zodra hij geplast had mocht hij een sticker uitzoeken en in een boekje plakken.
Als hij had gepoept mocht hij een grote sticker kiezen..

Poepen vond hij wel lastig, "los laat angst" voelde het wel aankomen maar durfde echt niet, een aantal keren iets langer laten zitten op de wc en ook toen ging dit goed.
Nu maakt het hem allemaal niet meer uit, begint nu zelfs "mama niet kijken".. is vast weer een volgende stap.
 
Bedankt voor jullie reacties.

ik heb gewoon doorgezet en met succes. sanne is nu overdag zinderlijk en geeft dit ook zelf aan. het poepen gaat sinds gister op het potje. niet op de wc want dat vind ze nog te eng. maar ik vind dit niet erg. als ze gepoept heeft mag ze een sticker plakken en bij 5 stickers krijgt ze een kadootje. een klein kadootje, verf, belleblaas, wat knikkers. niet meer als 50 cnt. en het helpt want het liefst poept ze nu 5 x per dag opt potje hahaha

heb geen ongelukjes meer gehad....... snachts is ze ook droog en word zelfs wakker snachts om te plassen. wel vermoeiend snachts maar heb het er voor over.

nu wil ik eerst dat ze overdag zindelijk is wat plassen en poepen betreft. daarna ga ik eens kijken of ze droog blijft snachts. doe iig wel een luier aan snachts.

iedereen bedankt en ik hoop dat ze het zo blijft doen. zou leuk zijn voor de zomer.
 
oja en de juf van de pzs heb ik gezegd dat ze het thuis heel goed aangeeft maar je moet wel naar haar luisteren. ze zegt nml niet ik moet plassen maar de plas komt eraan. dus dat ze naar haar moet luisteren.....
daarna is het ook daar goed gegaan. en ik heb altijd een extra setje mee dus kan ze een ongelukje permiteren.
 
Ik heb een zoontje die in oktober 3 wordt en wil nog niets weten van de zindelijkheidstraining.. Hij vond het eerst toen hij net 2 was, spannend om op het potje te zitten maar dan wel met kleren aan. En hij  gaf ook aan dat hij poep had en een schone luier wilde.  Als je de kleren uit wilde doen, werd hij boos en verdrietig. Nu wil hij helemaal niet meer op het potje. Ook op de PSZ wil hij niet.  Hij vertelt nu ook niet dat hij poep heeft.  Ze zeggen daar dat ik het niet moet forceren en dat hij het zelf wel aangeeft. En de zomer gebruiken om in zijn blote kont te laten lopen en zo te laten voelen wat er gebeurt. Helaas is het nog niet zo'n mooie zomer dat het nu lukt. Wie heeft er tips? Gewoon luier uit doen en onderbroek aan? Gewoon afwachten tot hij zelf zegt dat hij de luier af wil? Ik heb van alles geprobeerd.
 
Terug
Bovenaan