zindelijk

Hoi allemaal,

Ik ben sinds vandaag jullie forum tegen gekomen via het zoeken naar zindelijkheidstraining en heb meteen een vraag. Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Sandra moeder van een tweeling van 2,5 jaar oud, jongetje en meisje. Het gaat om mijn dochtertje. Ze is overdag helemaal zindelijk sinds een maandje maar hoe pak ik het snachts aan. We doen haar nu nog een luier om zodra ze naar bed gaat. De ene dag is deze helemaal droog en een andere keer zomaar weer drijfnat.

Wie heeft er tips en/of trucs. Wakker maken savonds laat helpt niet. Ze vertikt het om op de wc te gaan zitten

Alvast bedankt !!!!
 
Hoi,

Mijn mannetje wordt deze maand 3,5!! En hij is totaal niet zindelijk!

Ik maak me inmiddels wel wat zorgen hoor

Ik vind eigenlijk dat hij wel zoindelijk moet zijn voor hij naar school gaat na de zomervakantie, maar ja............

Ik weet ook niet zo goed hoe ik het nou moet doen, hij is mijn oudste.

Iemand die dit herkent of tips heeft??

Gr. Harry
 
Hoi Harry,

Wij hebben zelf bij onze dochter een "beloningssysteem"gebruikt,
aan  de hand van een vel papier op de wc-deur waar ze bij elk poepje of plasje een sticker op mocht plakken. Naarmate dat steeds beter ging, zijn we overgegaan naar als ze 1 dag droog was, dat ze een sticker op mag plakken. Hier was zij heel enthousiast over; je kunt ook bij een vol stickervel een cadeautje beloven; maar dat is aan iedereen zelf om te bepalen.
Ze was met 2,5 zindelijk, en enkele weekjes daarna ook 's nachts.

Succes!

Groetjes Mirjam
 
Dag dames,

Onze zoon is bijna 3 jaar. Een jaar geleden had hij al interesse in de WC en wilde daar een enkele keer gebruik van maken (misschien 1x per maand). Toen hij ongeveer 2 1/2 jaar was wilde hij ineens poepen op de WC en dat gebeurde wel met regelmaat. (Niet dagelijks en alleen thuis of bij bekenden). En toen zijn wij hem gaan stimuleren om alles op de WC te doen maar dat werkte niet. Hij wilde juist niet meer naar de WC. Toen hebbben mijn man en ik het gelaten voor wat het was en vorige week kwamen we hem van de creche halen en toen had hij de hele dag gepoept en geplast op de WC. Dus sinds die dag heeft hij geen luier meer om. Onze ervaring is dus, ze bepalen zelf wanneer ze er klaar voor zijn.
 
Hoi,

erg leuk dat zindelijk zijn.. maar nu nog op de creche.. Mn dochter van 3 jaar is thuis overdag gewoon zindelijk.. ook bij opa en oma en zo.. En zelfs als we een eind moeten rijden.. Alleen niet als ze slaapt.. Maar op de creche vergeet ze het te zeggen dat ze moet (zegt ze thuis wel) ik heb haar nu een paar keer zonder luier heengebracht en de leidster zegt dat ze erop zou letten.. Aan het eind van de dag heeft ze altijd een luier om omdat een ander leidster gewoon vindt dat kinderen het moeten zeggen als ze moeten plassen.. Ze is pas net een maand zindelijk.. Hoe gaat dit bij jullie.. Ik weet niet of ik van het kdv mag eisen dat ze haar helpen met zindelijk worden.. Heb er wel een beetje de balen in dat ze daar wel met een luier loopt..

GR ANita
 
Tja zindelijkheid.

Ik heb twee gozers van 4 en net 2,5 jaar.

Bij de oudste heeft het even geduurd. Met plassen was hij pas met 3,5 zinderlijk. Met poepen heb ik hem uiteindelijk gedwongen. Het stond me tegen, maar hij had volgens mij dat zetje even nodig. En ja hoor binnen 1,5 week was hij met poepen ook zindelijk.

De jongste heeft het altijd al intresant gevonden. als je hem op de wc of potje zette kwam er altijd wel iets. Voor z'n tweede heeft hij een tijdje alle poepjes op de pot gedaan. Maar helaas na een keer goed ziek zijn was het weer over. Nu wil hij sinds het weekend geen luier meer om. Hij wil in z'n blote billen lopen. Prima. En het gaat goed!!!!!! Oke soms ook nog fout maar minimaal. Vanmorgen wou hij niet in z'm blote billen lopen, dan hoefd dat ook niet.
Ik ben zeer benieuwd hoe dit verder verloopt.

Mo
 
Hoi,

Wij hebben met onze oudste heel erg gestimuleerd, maar niets hielp, toen hij bijna 4 was, was hij zo van de een op de andere dag zindelijk, zowel overdag als 's nachts. Nu bij onze dochter (bijna 3) zetten we haar wel regelmatig op het potje maar verder niet. Ze is dan heel trots als ze er iets op doet maar kan het een half uur later zo weer in de broek doen. Enorm stimuleren heeft naar mijn idee niet zoveel zin, onze zoon werd er alleen maar erg boos van en wilde dan helemaal niet meer op de pot of de wc. Ze geven zelf wel aan wanneer ze er aan toe zijn.

groet MP
 
Hoi Corina,

Ik zal je een tip geven, die wij op het kdv meegeven aan ouders! Als kinderen er echt aan toe zijn om zindelijk te worden, kan je een onderbroekje onder de luier aan doen, dit scheelt je wassen (alleen zo'n onderbroekje dan!) en kinderen vinden het niet prettig aanvoelen als ze nattigheid voelen! De luiers zijn er tegenwoordig erg op geënt om de billen droog te houden, maar voor de zindelijkheidstraining is het niet handig! Dat was het voordeel van de katoenen luiers van vroeger! Misschien helpt het!

Oh ja, ik wil alle ouders van jongetjes mee geven; leer je ventje niet aan om staand te plassen, dit schijnt erg ongezond te zijn voor de blaas, omdat ze die staand niet helemaal leeg kunnen plassen (sorry papa's, voor jullie ook niet). Een staand plasje is makkelijk voor onderweg, maar niet als er een wc in de buurt is!

Succes met alle zindelijkheids perikelen, ik ben er met mijn zoontje van 2 jaar en 3 maanden ook net mee begonnen!

Groetjes Simone
 
Terug
Bovenaan