Zindelijk

Hallo allemaal, ons zoontje wordt over 2 weken 3 jaar. Hij is nog steeds niet zindelijk. Heb het wel al geprobeerd maar hij wil absoluut niet op het potje. Laatst merkte ik dat hij 's morgens al een paar ochtenden droog was. Maar dan wordt hij wakker en wil absoluut niet op het potje. Hoe pak ik dit aan? Want het zou wel prettig zijn als hij eens zonder luier rond kon lopen. Overdag zonder luier is helemaal een ramp, hij wil gewoon niet op de wc/potje en plast zo 10 stelletjes kleding rustig vol.


 
Heeft er iemand goede tips?


 
Groetjes en bedankt

Patty
 
Hoi Patty,

Ik he 3 meiden waarvan er 2 oud genoeg zijn dat ze zindelijk zijn.

De oudste was met krap anderhalf overdag al zindelijk alleen 's nachts nog niet en de tweede was bijna 3 toen ze ineens van de een op andere dag zindelijk was.

De tweede wilde absoluut niet naar de wc. Niet op de pot, niet met luier op de wc helemaal niets.. als ze geen luier om had en in haar broek plastte vond ze dat geen probleem..
wij zijn wel mensen van; het komt goed wanneer ze eraan toe zijn, en dat bleek. Juist doordat wij haar niet gepushed hebben (denken wij) is ze op haar eigen tijd zindelijk geworden. Ze hoeven toch nog niet zindelijk te worden????

een beetje geduld doet wel wonderen denk ik.

succes
 
Hoi,

Ik ben wel nog niet zo ervaren ermee en ik weet niet wat je allemaal heb geprobeerd maar mijn dochtertje is 22 maanden en we zijn nu zo'n maand of twee bezig met zindelijkheid. D.w.z. niet pushen en half uurtje na het drinken op het potje/ WC. Wil ze niet blijven zitten, dan niet. Sinds 2 weken hebben we nu een beloningssysteem (die ze ook op het KDV hebben) en dat is een velletje papier wat ik op heb gehangen waar ze stickers op kan verdienen. Als ze er 6 heeft (heb er 6 vakjes op gemaakt) krijgt ze van mij iets lekkers in de vorm van een klein zakje chips (dat krijgt ze anders namelijk alleen op een verjaardag van ons maar dat vind ze wel enorm lekker) Op het KDV is alleen de sticker een beloning heb ik begrepen.Verder rijkelijk prijzen als ze werkelijk in het potje heeft geplast en er geen drama van maken als het niet zo is.
Misschien van die oefenbroekjes (binnenkant stof, buitenkant plastic, te koop bij de hema) dat voelt natuurlijk al niet zo fijn meer aan de billen als een luier. Ik heb er ook 2 gekocht maar nog geen gebruik van gemaakt.
En...nadeel van de winter, je laat je kind niet lang in de blote billen rond lopen.

Veel succes ermee! Ik hoop dat onze dame ook snel zindelijk zal zijn. In de afgelopen 2 weken heeft ze nu 2 stickers verdiend.

Groetjes Claudia
 
Onze zoon is 22 maanden.
Heb op internet een en ander gelezen over het boek 'pipi op het potje'.
Dat is een zindelijkheids training, die binnen 3 dagen vooruitgang boekt!

En jaaaaa hoor! Gister zijn we begonnen, de hele ochtend aan het onderbroekjes vervangen geweest. Hij paste ze om de haverklap vol. En hij vond  die natte boxer  echt vreselijk! Wat bleek, na zijn middagdutje; met pamper, moest die pamper uit, want meneer moest naar de ceeeee. Een heel grote plas als gevolg! Geweldig!

Vandaag, dag2, gaat het uitstekend, nog maar twee ongelukjes gehad! Hij roept zelf als ie naar de wc moet. Alleen poepies zijn nog moeilijk natuurlijk. Waarschijnlijk is ie voor zijn 2e verjaardag wel zindelijk.

En wat is nu de truc????? Tja dat weet ik niet precies, omdat op internet maar heel weinig over het boek te vinden is, tenzij je het koopt. Je moet in elk geval veel liefde tonen (leker cliche) Juist een dikke kus en kroel geven als ie in zijn broek gepast heeft. En hierbij zeggen; oojee daar hoort jou plasje niet, de volgende keer proberen we het op de wc. En verrek nog geen uur later ging het perfect!

We zijn er nog niet natuurlijk, maar heb het idee dat onze zoon veel baad heeft bij begrip en aanmoediging. Lekker uitbundig dansen  na een plas op de wc. Wij hebben ook het sticker systeem. Sticertje plakken na een plas. Werkt als een tierelier!

Wat je zoon van 3 betreft?? Vooral niet boos worden, uitleggen dat ie net als papa en mama op de wc mag plassen (werkt bij ons goed, papa plast ook op de wc, kun je vanavond aan papa laten zien dat jij dat ook kan)
Echt doorzetten, plasbroek na plasbroek. Boekjes kopen over beer of nijntje op de wc/potje of zo iets. Misschien vind ie het eng. Laat hem erbij zijn wanneer papa en mama plassen, hierna aplaudiseren voor papa/mama want die hebben een plas gedaan; sssst goed luisteren he, daar komt mama's plasje.

Succes ermee hoor!!

 
ow ik trek ons zoontje trouwens lekker een pyjama broekje aan, met boxertje eronder natuurlijk. Zo heb ik niet zo veel spijkerbroekjes in de was. En pyjamabroekjes zijn lekker snel weer droog na het wassen....
 
Mijn dochter doet t lekker op haar eigen tempo. Druk uitoefenen heeft bij haar met niets zin, dus ook niet met op de wc plassen...
Wij hebben vanaf dr tweede verjaardag (en gelukkig mooi weer) het potje aan haar voorgesteld. In de woonkamer (zodat ze niet zo ver hoefde te lopen als ze moest) werkte niet, haar erop zetten op gezette tijden geen succes... vanaf dat we t potje in de gang hebben gezet (een eigen rustig plekje) ging ze ineens wel.
De eerste keren beloond met een koekje (zij noemt volkoren soepstengels ook nog koekjes!) en soms een snoepje, dat maakte het wel interessant!

Nu is ze 2,5 en hangt ze tegen zindelijkheid aan. Sinds 2 weken gaan de overal heen zonder luier en dat gaat super. Lag meer aan ons als ouders dat we daar zo mee gewacht hebben dan aan haar; je hikt er toch een beetje tegenaan dat de kans groot is dat je regelmatig met een natgeplast kind in de auto of een winkel bent.......
Als we lang weggaan, staat t potje wel achterin de auto, zodat ze overal zou kunnen plassen, ook als je niet in de buurt bent van een wc...

Alleen de grote boodschap... die laat ze alleen maar in haar luier los (als ze moet, komt ze vanzelf een luier vragen)... maar goed, dat komt vast ook wel goed... op haar moment.

Wij hebben dus in ieder geval geen druk of invloed uitgeoefend, mede doordat onze dochter gewoon erg eigenwijs is...

 
en als jullie nou eens samen naar de wc gaan, hij op zijn potje en jij op de wc? Klinkt misschien nogal stom en voelt het niet zo fijn als zelf alleen naar het toilet te gaan maar misschien is het dat, of samen met zijn vader? ik heb het wel zo gedaan dochter op een potje in de gang, deur wagenwijd open en "gezellig samen naar het toilet". Neemt wel de druk weg en het werd toch wel gezellig. Het is natuurlijk fijn als hij zindelijk is voordat hij naar de basisschool gaat, hoeveel tijd heb je dan nog? er zijn genoeg kinderen die het pas leren van de andere kinderen op school en dan gaat het meestal heel snel dag en nacht zindelijk.
succes
 
Hoi,

als ik jou zo hoor zou ik zeggen, laat het even rusten....... geen druk uitoefenen, heel cliche het kind is er op zijn eigen tijd aan toe.
misschien als je er helemaal geen aandacht meer aangeeft en gewoon het potje in de wc zet, dat hij uitzichzelf op het potje gaat......
of inderdaad een boekje over plassen voorlezen, bobbi op het potje bijvoorbeeld, broekjes van de hema zijn ook goed, hoef je niet gelijk alles te wassen, maar vooral geen druk erop leggen, dat werkt averechts.
heel veel succes

groetjes zwannie
 
Terug
Bovenaan