Zindelijkheid

Hallo dames, even een vraag mbt zindelijkheid. Ons zoontje wordt deze week 2 en we zijn al een goede poos bezig met zindelijkheidstraining. Op zich doet hij het goed en loopt hij zonder luier rond. Een luier wilt hij ook echt niet meer aan en als we weggaan met de auto voor een langere poos is een luierbroekje ook al een strijd om aan te doen. De ene dag heeft hij een aantal ongelukjes en de andere dag niet. Hij geeft nu wel al steeds vaker aan dat hij naar de pot moet of naar de wc. Nu is mijn vraag: op de opvang zeggen ze dat hij het niet langer dan een uur op kan houden, want dan heeft hij een ongelukje. Thuis zetten we hem eigenlijk ook wel elk uur of 1.5 uur op de pot. Is het normaal dat hij nog niet zo lang zijn plas op kan houden? Soms lukt het bijvoorbeeld wel al 2 of 2.5 uur en een ander moment heeft hij 2 ongelukjes in een uur. Iemand ervaringen of tips?
 
Wat knap van je zoontje dat het al zo goed gaat! 
Geeft hij op de opvang wel zelf aan dat hij moet plassen? Want veel kindjes vergeten dat omdat het daar drukker is en ze afgeleid zijn door al het speelgoed en andere kindjes. Ik denk zelf namelijk dat daar meer het probleem ligt dan dat hij elk uur moet plassen. Dat lijkt me namelijk geen probleem als hij het gewoon aangeeft?
Ik denk dat het ene kindje meer drinkt en dus ook meer moet plassen dan het andere. Mijn dochter is niet zo’n drinker en kan het uren ophouden. Mijn neefje drinkt veel en gaat zeker wel elk uur plassen. Is beide niks mis mee denk ik? 
 
Ik vind met 2 zindelijk zijn al best vroeg hoor! 
Eerst moeten alleen zenuwen etc goed ontwikkelt zijn en hier heeft je kindje geen invloed op, forceren is dus zinloos. Ik snap wel dat ze bij de opvang geen tijd hebben om ieder uur met jouw kind naar de wc te gaan. Voelt je kindje het werkelijk als hij moet plassen of blijft hij droog omdat hij ieder uur/anderhalf op de wc gezet wordt?
Bij onze oudste zijn we een paar maanden voor zijn 3e verjaardag begonnen. 4 dagen  "training" en sindsdien amper ongelukken. Nu is hij net 4 en blijft hij ook in de nacht droog, zet hem nog wel een keer op de wc voor ik zelf ga slapen, maar dan gaat ik prima.
Mijn antwoord is neem ik aan niet waar je aan zat te denken, maar ik zou nog een paar maanden wachten. Neem de tijd, forceer niks.
 
Er is inderdaad een groot verschil of hij thuis bijna geen ongelukjes heeft omdat hij elk uur op het potje wordt gezet, of voelt hij echt zelf aan dat hij moet plassen? Het eerste geval: daar hebben ze op de opvang inderdaad helaas geen tijd voor. En mijn mening (en daar hoef je het niet mee eens he zijn) klinkt het bijna alsof hij er nog niet geheel aan toe is. Als hij het wel zelf echt voelt dan zou hij wel eens te druk kunnen zijn met spelen. 
 
Volgends mij is die kleine er niet aan toe zet jij hem elk uur er op of geeft die het zelf aan ik mort
 
Eens met Ananasss.

Het is op die leeftijd al zooooo knap dat hij zindelijk is, dat gebeurt echt bijna nooit. Ik werk op een kinderdagverblijf en onder de 2 a 2.5 jaar zien we het zelden of er gebeuren nog erg veel ongelukjes.
Wat normaal is, want een kind van net 2 kan het vaak idd nog maar kort ophouden, moet je elk uur naar de wc sturen. Op die leeftijd kunnen ze dus 'zindelijk' zijn, zolang je er zelf almaar bovenop zit en hem steeds naar de wc stuurt.
Maar eerlijk gezegd ben ik er meer voor om ze wat later zindelijk te hebben, met 2.5 a 3 jaar. Dan gaat het vaak in 1x goed, amper ongelukjes en kunnen ze het direct uren ophouden. Dan gaat alles veel relaxter en is het nog steeds vroeg zat. Ik ben niet perse ern voorstander van een kind zindelijk hebben rond z'n 2e verjaardag omdat het dan nog zoveel energie kost en je kind er dus nog net niet klaar voor is. Want op het kinderdagverblijf hebben ze gewoon geen tijd om je kind elk uur op de pot te zetten helaas. Prima dat dat thuis lukt, maar op de opvang is dat gewoon niet haalbaar en is je kind veel drukker met alles en afgeleid.
 
Mijn dochter was op deze manier rond 15 maanden thuis zindelijk. Op de opvang duurde het wat langer, daar hebben we rond 20 maanden de luiers uit kunnen laten. Rond 2 jaar ging ze zelf steeds beter aangeven dat ze moest plassen.  
Op zich is ieder 1-1,5 uur moeten plassen niet abnormaal. Op de opvang wel onhandig. Waarschijnlijk wordt het langzamerhand wel beter. 

Misschien is de groep zindelijkheidscommunicatie met je peuter (pzc) op Facebook wat voor je, daar lees je hier veel meer over. 
 
Wij hebben echt het idee dat hij we al toe is aan het potje. Het geeft het thuis echt vaak al aan dat hij op de pot moet of moet poepen. Alleen op de opvang geeft hij het nog niet goed aan. Zoals gezegd kan hij het thuis ook al 2 soms wel 2.5 uur ophouden, maar soms heeft hij dan weer 2x in een uur een ongelukje. We hebben ook al opgemerkt dat hij niet altijd goed uit plast. Als we er op letten dat hij goed uit plast kan hij het daarna ook stukken langer ophouden. Op de opvang geven ze ook aan dat hij snel last heeft van prikkels, misschien heeft het daar mee te maken dat hij het daar minder lang op kan houden. Ik weet het ook niet ??‍♀️
 
Terug
Bovenaan