Zindelijkheid

Hoi,

Wij hebben 3 jongens van 4 1/2, bijna 3 en 1 1/2 jaar.
De oudste is een strebertje en was zindelijk toen hij ongeveer 2 1/2 was.
De tweede had er niks mee; ik dacht de zomer van 2006 te kunnen benutten ivm in de blote kont buiten lopen maar dat lukte dus niet. Maar gewoon afgewacht en toen hij interesse toonde hem op vaste tijden op de wc gezet (voor en na de slaapjes). Op een gegeven moment dacht ik; hij moet het volgens mij nu wel kunnen en hebben we hem een onderbroek aangedaan. Ik heb hem de 1e dagen telkens op de wc gezet  en het ging goed (zelfs op de creche!!). Op een gegeven moment begon hij ook zelf aan te geven.
's Nacht is hij nog niet zindelijk maar dit vind ik al super. Hij is zelf ook supertrots want een plas doen kan hij al helemaal alleen.

Groeten Natasja
 
Een kind geeft vanzelf aan als hij/zij er aantoe is om zindelijk te worden.
Als je erop gaat hameren, werkt het alleen maar averechts.
Wij zijn met onze dochter in de zomer begonnen, toen was ze 2jaar en 5 maanden.
We zijn gewoon begonnen om haar in haar blootje achter te laten spelen, en het potje ook buiten gezet.
1 keer gewoon plas laten lopen; hee, dat is interessant!
Kijk Fleur dat moet nou op het potje!
Vond ze leuk, en in de dagen daarna werd het voor haar een spelletje om zoveel mogelijk plasjes op het potje te doen.
Kreeg ze voor elk plasje een sticker, en voor elke 15 stickers een kleinigheidje(koekje,ijsje)
Het gevolg is, dat ze nu (bijna 4) dag en nacht zindelijk is.

Succes!
groetjes mamarovileur
 
Hoi,
Ik vind het maar lastig hoor. Kan me voorstellen dat dwingen geen zin heeft, maar wanneer ga je er dan actief mee aan de gang?
Mijn zoontje wordt over een week 3 jaar. Als hij moet poepen gaat hij altijd ergens in een hoekje, achter een deur of onder de tafel zitten. Het lijkt er dus op dat hij het prima aan voelt komen. Met plassen heb ik daar minder kijk op.
Sinds gisteren hebben we hem onderbroekjes aan gedaan. Daarvoor trouwens eerst een dag een onderbroek onder zijn luier, maar dat maakte hem echt helemaal niet uit. Vandaag dus de hele dag met een onderbroek aan en..... hij plast er vrolijk op los. Hij zegt heel goed dat als hij moet plassen of poepen dat hij dan ons moet roepen en dat we dan samen naar de wc gaan, maar in de praktijk staat hij naast me en zegt "mama, ik plas" en jawel, zijn broek is alweer nat. We worden natuurlijk niet boos en zeggen alleen dat het nu net iets te laat was, maar de volgende keer plast hij ook weer in zijn broek.
Zou hij er nog niet aan toe zijn (en zo ja, wanneer is hij dat dan wel?) of moeten we volhouden?
Over krap 2 maanden verwachten we ons 2e kindje en (hoewel ik het geen halszaak vind) zou het natuurlijk fijn zijn als de oudste zindelijk is.
Groetjes, mama van dreumes.
 
Terug
Bovenaan