Zindelijkheid!

Mijn dochter is net 3 geworden en nog niet zindelijk. Als ik haar op de wc zet komt er meestal wel wat, maar zegt nog niks uit haar zelf.

Is er iemand die tips heeft of hetzelfde heeft??

Graag hoor ik iets.
Gr. Karin.

Hoi Karin,

Geen zorgen, Noah is ook nog niet zindelijk hoor. (hij is van januari 2009) Plassen gaat al wel heel goed, maar poepen doet hij nog standaard in z'n broek of luier. Hij geeft het zelf ook niet aan als hij moet plassen, ik moet hem iedere twee uur even op het potje zetten, maar dan komt er meestal meteen een plas. Hij slaapt trouwens wel al twee weken zonder luier, daar ben ik wel heel trots op! Nu alleen het poepen nog :) Daar wil ik ook nog wel wat tips voor!

Groetjes, 10e

Bij Thomas (jan '09) ben ik in augustus begonnen. Ik heb een lijst met vakjes gemaakt en hij mocht een stikker plakken als hij geplast of gepoept had. 's Nachts en met het middag slaapje krijgt hij nog een luier om maar overdag was hij na 2 weken zindelijk. Poepen wou hij niet, het was erg moeilijk, hij vroeg ook niet om een luier en het duurde tot oktober voor de knop om ging. Tja, er was geen magische methode, het was gewoon een knopje in zijn hoofd zonder bereikbaarheid voor mij.

Hij poept niet meer in zijn broek sinds oktober, maar als hij een luier om heeft in bed maakt hij daar nog enthousiast gebruik van en voor dat hij uit moet krijg ik em gevult terug.

Zindelijkheid tijdens het slapen wil ik pas na de zomer trainen, een stap tegelijk.

Ben wel al een paar keer per ongeluk vergeten een luier aan te doen voor de nacht, dat ging de ene keer goed alleen stond hij om half 6 naast z'n bed. Ik stuur hem terug...als hij nou gezegd had dat hij moest plassen en ik wat vergeten was...enfin resultaat -> bed verschonen. De andere keren plaste hij 's nachts al in zijn bed -> bedverschonen.
Toch nog maar even wachten...

Hallo Karin,

Bij mij heeft het geholpen om mijn dochter wat meer uitleg over kaka en pipi te geven. Ik heb haar verteld dat in al het eten dat ze opeet goede dingen zitten om te groeien. De rest, dus het afval, moet weer naar buiten langs haar poep (kaka). Zo ook met wat ze drinkt (pipi). Als ze dan op het potje ging zitten en ik naast haar zat, moedigde ik haar aan om de afval naar buiten te duwen. Na deze uitleg leek ze het te snappen en een week later kon ze het al alleen.

Groetjes

geen stress van maken opeens komt het was hier ook als je kinderen dwingt gaat het juist niet gewoon blijven proberen en vooral belonen als het goed gaat!!!
Kevin is van jan. 2009 en is sinds 2mnd dag en nacht zindelijk en dit kwam ook opeens dus komt allemaal wel goed!!!

Ik heb bij de oudste helemaal niet aan zindelijkheidstraining gedaan. Ze vond zelf de luier ook wel erg makkelijk. Maar goed ik had wel zoiets van voordat ze naar school gaat wil ik dat ze zindelijk is. Ik wist dat ze het op een gegeven moment wel allemaal voelde, maar ze vertikte het op het potje of wc. Met 3 jaar en 5 maanden heb ik gewoon haar luier afgedaan en gezegd dat ze op de wc moest plassen. Dit ging goed. 's Nachts deed ik nog een luier om, maar na drie nachten zei ze zelf moet die luier 's nachts. Nee van mij niet, oké dan wil ik hem niet meer. In al die is het twee keer misgegaan 's nachts.
Bij de jongste, nu 2,5 ben ik er ook niet mee bezig. Soms komt ze vragen of ze op de wc mag plassen en dat is prima er komt dan ook eigenlijk altijd wel een plasje en soms poept ze op de wc. Maar doe haar luier nog niet af.

Mijn zoon is nu bijna 3 en een half en we zijn druk bezig met de zindelijkheidstraining. Hij voelt het aan komen en als hij in zijn blote kont loopt gaat hij ook op tijd naar het potje om daar zijn ding te doen. Maar zodra ik hem een onderbroek aan doe laat hij het gewoon gaan waar hij zin heeft. Ik leg hem elke dag meerdere keren uit dat als hij een plasje aan voelt komen hij naar het potje toe moet lopen en dan de onderbroek naar beneden moet trekken en dan kan zitten. Hij vertikt het gewoon. Iemand hier nog tips voor of heb ik gewoon een supereigenwijs ventje?

Terug
Bovenaan