Zindelijkheid!

Helaas geen tips voor je, behalve de bekende dingen. Maar die werken bij mij ook niet :-(
Noah draagt nog steeds een luier overdag. 's-nachts is hij al een half jaar zindelijk en ook plassen gaat overdag keurig op de w.c of het potje, maar poepen is echt een probleem. Hij heeft nog nooit op het potje gepoept en ondertussen weet ik niet meer wat we er aan moeten doen. (hij is ook 3,5) Ik heb het hele verhaal al uigebreid uitgelegd, we hebben met een beloningssysteem gewerkt, hij heeft mee gekeken als wij zelf gingen poepen (tja, ranzig, maar je probeert alles he ;-)) en we hebben hem ook al eindeloos vaak zonder luier rond laten lopen (met het idee dat hij het dan vies vindt als hij in z'n onderbroek poept) maar het maakt allemaal niets uit. Hij poept op zo'n dag rustig 3 keer in z'n broek, het maakt hem echt niet uit blijkbaar.
Het stomme is dat plassen zo super goed gaat; dat doet hij volledig uit zichzelf. Broek uit, naar de w.c., doortrekken, broek omhoog; geen probleem allemaal. En 5 minuten later poept hij dan in z'n broek :-(

Ik twijfel zelf erg wat nu de beste methode is.. Moet ik ondertussen maar een keer boos worden, of werkt dat alleen maar averechts en moet ik maar gewoon vertrouwen hebben dat hij in het komende half jaar het heus wel een keer door krijgt? Ik wil toch wel heel graag dat hij zonder luier naar school kan!

Groetjes, 10e

@ mootje;
Volgens mij moet je beginnen met vaste tijden op het potje/wc: bij het aankleden, voor het tussendoortje, voor het middageten, bij het naar bed gaan etc. Bij ons duurde het vrij lang voordat mijn zoontje zelf aandrang voelde, maar op bovenstaande manier was hij al wel helemaal zindelijk. Tenzij ik een keetje vergat/oversloeg :(

@ tiende:
Lastig, wat je daar nog mee moet. Kent hij ook baby's uit zijn omgeving?, dat je hem daarmee vergelijkt: jij bent toch al veel groter, jij hoeft toch niet meer in je broek te poepen zoals een baby? Mijn zoontje wil altijd 'groter zijn' namelijk, is wel gevoelig voor zulke opmerkingen. Anders kun je niet veel meer dan afwachten. Het komt sowieso een keer goed! En omdat hij het zo bewust in zijn luier doet, heeft hij er wel degelijk al controle over. Dus is wel soort van zindelijk, alleen kiest zelf zijn plek&manier wanneer en hoe hij wil poepen, en dat is jammer genoeg niet op de w.c.! Succes, hoop dat het gaat lukken voor school!

Terug
Bovenaan