Zindelijkheidstraining 3 jarige: onderbroek ONDER de luier; iemand ervaring??

Hallo mama's,

Vandaag ben ik met Thijs (3 jaar 3 maanden) op het cb geweest. Voor o.a. een ogentest en een vasccinatie (die niet doorging, omdat ie en verkouden is en omdat ie eigenlijk net nog te jong is). Maar goed, waar we het het meest over hebben gehad is het feit dat Thijs helemaal nog niet zindelijk is. Het boeit hem totaal niet dat ie met vieze billen loopt en vindt de wc helemaal niet interessant.
Ik kreeg het advies om hem een onderbroek onder zijn luier te laten dragen. Als ie dan plast, voelt dat heel vies aan en we moeten hem dan stimuleren dat ie zelf alles uit gaat trekken. Schoenen uit, broek uit, luier af, vieze onderbroek.....een heel gedoe dus. Uiteindelijk moet ie leren dat het veel makkelijker is om even te gaan plassen als ie moet; dat kost veel minder tijd en moeite.
We zullen hier volgende week mee gaan beginnen, maar ik vroeg me af of het wel gaat helpen?? Heeft iemand deze strategie ook wel eens gevolgd en wat zijn de ervaringen? Hoe lang zijn jullie er mee bezig geweest??
Laatst had iemand het er hier ook al over, dus ik ben benieuwd of iemand wil reageren.

Groetjes, Patricia
 
Hoi,

Ik heb er geen ervaring mee maar wij hebben onze zoon van net 3 net zindelijk. Afgelopen zomer had hij er ook geen interesse in. We hebben het toen geprobeerd maar het was zo'n gesmeer dat we er maar mee zijn gestopt. Op een gegeven moment hebben we hem toch op vaste momenten op de wc gezet. Als hij 's morgen uit bed kwam, voor en na zijn middagslaapje en voor het naar bed gaan. Als hij dan wat deed waren wij natuurlijk superenthousiast. Hij begon er wat lol in te krijgen en toen hebben we hem vaker op we wc gezet (+/- half uur nadat hij wat had gedronken). Hij begon het zelf aan te geven en dan komt het moment dat de luier af gaat. Hij maakte wel eens een foutje maar dat hoort erbij. Nu is hij zowel overdag als 's nachts zindelijk!!

Mijn mening is dat je het gewoon moet doen op een manier die bij hem en bij jullie past. Als hij er niet aan toe is moet je het niet pushen. Op bepaalde momenten op de wc zetten kan volgens mij geen kwaad.
Wij hebben 3 jongens, de 2e is nu net zindelijk (zie verhaal hierboven). De oudste hebben we in de zomer van 2004 (hij was toen 2 jaar en 3 maanden) zindelijk gekregen en dat vond ik ideaal omdat hij lekker in zijn blootje in de tuin kon rondlopen. We hadden een potje buiten gezet en daar zetten we hem op als we hem zagen plassen en op een gegeven moment ging hij er zelf op zitten.
En als de 3e zindelijk moet worden doen we het misschien wel weer anders. We zullen wel zien.

Succes ermee,
Natasja
 
Wij waren bij onze oudste zoon ook begonnen met een onderbroek onder zijn luier en hij vond dat inderdaad vies maar bleef het toch gewoon in zijn broek doen. Vervolgens hebben wij het toch maar anders aangepakt; wij hadden een kado gekocht wat hij heel graag wilde hebben en hebben dat hoog weggezet zodat hij het wel kon zien maar er  niet mee kon spelen. We hadden tegen hem gezegd dat hij dat kado zou krijgen als hij niet meer in zijn luier zou plassen of poepen. Dit alles heeft een week geduurd en toen was hij helemaal zindelijk! (Hij was toen ook 3 jaar)

groetjes en succes met de zindelijkheidstraining
 
Hoi,



Grappig onze zoon ook een Thijs en ook 3 jaar en 3 mnd is nu een maand zindelijk zowel dag als nacht. Wij hebben hem geen luier meer aangedaan en gekeken wat er gebeurde. Wel uitgelegd dat als hij moest plassen hij  het moest zeggen en dan of op de pot of op de wc moest gaan plassen. Dat ging die dag twee keer heel goed maar ook 3 keer fout, die foutjes vond hij zo naar en zo nat dat hij sinds die dag zindelijk is. Daarnaast ook met hem  stickers geplakt en bij 10 stickers samen een kado uitgezocht.
Het gaat nu erg goed komt op tijd zeggen dat hij moet plassen en ook op de peuterspeelzaal gaat het goed. Probeer de manier die het CB heeft aangegeven, lukt het niet dan idd kijken waar je hem mee kan stimuleren. (hier werkte het kadootje erg goed).


Succes ermee.
Groetjes Marian
 
hoi,
Mijn zoontje is nu 3,5 en pas een paar weken zindelijk. Wij hadden ook die tip gekregen van het cb, maar we hebben er niets mee gedaan eigenlijk. Ik heb hem eerst een keer een uur in zijn poepbroek laten lopen. Hij wou met oud en nieuw heel graag sterretjes afsteken en we hebben hem gezegd dat dat alleen mag als hij geen luier meer om heeft. Dus een beetje chantage. Toen hebben we hem geen luier meer omgedaan. Na 10 natte broeken was het over en nu doet hij alles op de wc. Dus zorg dat alles broeken schoon zijn, plan een moment en dan even doorbijten en voor je het weet is hij zindelijk. Op het cb vonden ze het heel raar dat hij nog niet zindelijk was, dat gaf me echt geen goed gevoel, maar achteraf gezien was hij er denk ik gewoon nog niet aan toe. Niet alles gaat volgens de boekjes.
groetjes en succes
sannie
 
Ik heb die tip ook wel eens gehoord, zelf nooit toegepast, maar je moet doen wat bij je past en niet persé wat CB aanraad.
Onze oudste was ook 3,5 toen ze zindelijk was. Daarvoor al wel een tijdje regelmatig op het potje gezet, en ook het sticker systeem toegepast, maar interesseerde haar eigenlijk weinig. Op een dag zei ze 's ochtends dat ze geen luier meer om wilde, kwam die dag eigenlijk niet uit (moesten op visite) maar toch maar gedaan en op een paar ongelukjes na ging het goed.
 
hoi hoi,

Ik ken het eigenlijk niet hoor: onderbroek onder de luier doen!!!

Ik heb een zoontje van 2 jr en 5 mnd en hij gaat al vanaf zijn 2e verjaardag op het potje.
Als hij een plas of poep heeft gedaan, ben ik echt supertrots op hem en samen maken we er dan een klein feestje van. Sinds gisteren heb ik de stickermethode toegepast. Als hij iets op het potje doet, mag hij een sticker uitzoeken en opplakken. Dit werkt heel motiverend. Of het echt de doorbraak is naar zindelijk worden weet ik niet. Deze zomer laat ik hem buiten gewoon in zijn onderbroek lopen en zet een potje in de tuin.

Ik hoop dan dat hij echt zindelijk wordt. Al is het alleen al voor overdag.

Groetjes mamabinck.
 
hoi,
mijn menig is dat kinderen zindelijk worden als ze er zelf zin in hebben.
en dat is dan ook op de een af andere dag,ineens.
als je te veel nadruk er op ga leggen dan lukt het niet en voelen ze zichzelf als of ze falen.
en dat is ook niet leuk voor het kind want dat maakt ze weer onzeker.
zo meteen in de zomer kan je je kindje veel makkelijker in zijn zwem/onder=broek laten lopen.
en een potje klaar zetten.
mijn zoon was 3,3 jaar toen hij zindelijk werdt(wat wij niet verwachten want hij had net een zusje gekregen.
zonder dat wij er  echt moeite  voor deden(het was bij ons zomer)en veel zonder luier in de tuin.
maar veel kinderen worden pas na hun derde zindelijk(vooral jongens)
dus maakt je nog niet te druk.
succes
 
Terug
Bovenaan