Zindelijkheidstraining 3 jarige: onderbroek ONDER de luier; iemand ervaring??

Ik vind helemaal niet dat je je kind onzeker maakt als je het traint in zindelijk zijn. Vroeger gingen kindjes vanaf 1 jaar al op het potje en waren ze met 2 jaar echt wel zindelijk. Maar toen had je ook wasmanden vol met luiers he. Dat zijn toch ook niet allemaal onzekere mensen geworden?   Maar genoeg daarover.

Mijn dochter heeft eens een terugval gehad in het zindelijk zijn. Toen heb ik de onderbroek onder haar luier gedaan en inderdaad dat vond ze niet leuk. Ze voelen dus dat ze in hun broek plassen maar je hoeft niet alles uit te wassen en schoon te maken. Het is gewoon een bewustmaking.
Ik snap de tip van het cb wel, op het potje gaan is sneller gebeurd dan helemaal alles uittrekken. Een kind van 3,5 is alleen wel al erg wijs. Mijn dochter plast nu wel eens in dr broek en komt dan triomfantelijk vragen of ze een andere broek aan mag, want deze was niet leuk  
Ik denk dat ik het met een kind van deze leeftijd echt radicaal aan zou pakken en gewoon een week thuis blijven en geen luier meer om, ook s nachts niet meer. Hij weet waarschijnlijk precies hoe het moet en vindt het waarschijnlijk ook niks om elke keer alles uit te moeten trekken en zich  te moeten wassen. Ik zou ook zelf laten uit en aankleden. En met een doekje over de grond laten gaan indien nodig.
Als je toch luiers blijft gebruiken bijv voor s nachts, zou je eens 'slechte' luiers kunnen kopen, waarbij de billen niet zo droog voelen als in huggies of pampers. Dan gaat hij toch voelen dat het niet prettig is om zo te plassen.

Groetjes en heel veel succes
Wasabi!
 
Hé Wasabi!
Jij bent wel van de radicale aanpak zeg!! Zelf denk ik er wat anders over.
Tuurlijk is ie er laat mee en hij zal best wel meer begrijpen dan wij denken, maar we hebben er op een andere manier nooit echt moeite voor gedaan, in de zin van een doordachte "training". We willen de tip van het cb wel gaan toepassen, maar gaan niks enorm lopen pushen. We kennen ons mannetje inmiddels een beetje: hoe meer wij iets willen, hoe meer hij tegenstribbelt. Zo weinig mogelijk aandacht aan besteden, werkt bij hem vaak het beste. Alleen in dit geval zullen we ons wat anders moeten opstellen. Thijs is nu ziek overigens, dus we beginnen als ie weer fit is.
Voor ons is het niet haalbaar een week thuis te blijven en hem dan thuis in zijn onderbroek te laten lopen. We gaan het eerst op deze manier proberen en als het niet werkt, worden we ook wat radicaler! Hij moet in november wel naar groep 1, dus ja......
Dank voor je reactie in ieder geval en ik laat nog wel weten hoe het gaat!
Groetjes, Patricia
 
He patricia,

Je kan ook gewoon nog even wachten, in de zomer kan je hem lekker buiten rond laten rennen zonder luier, en wie weet is hij al wel zindelijk tegen die tijd. Volgens het internet is het niet zo laat als kinderen met 3,5 jaar nog  niet zindelijk zijn. (Met 4 jaar moeten ze wel echt zindelijk zijn).

Had je nog het potje midden in de kamer gezet, of toont hij daar nog steeds geen interesse in? Bij mijn kleine werkte dat i.c.m. met de belofte van een cadeautje als hij de hele dag droog zou blijven perfect.

Succes!
x Mylene
 
Hoi Mylene,
Om te wachten tot de zomer vinden we toch iets te lang duren. Begin november moet ie al naar school en stel dat het allemaal niet wil lukken......
Eigenlijk wilden we dit weekend beginnen. Eerst maar eens met de aanpak van het cons. buro. Maar vanaf vrijdagmiddag t/m vanmorgen was Thijs ziek geworden. Echt een flinke griep heeft/had ie te pakken. Nu snottert en hoest ie nog lekker, maar het gaat wel al beter, gelukkig! Hij had echt hoge koorts en flinke hoofdpijn...zielig hoor!!!
Maar goed, we gaan er mee aan de slag als ie is opgeknapt!!!
Je hoort/leest het nog wel.
groetjes, patricia
 
He Patricia,
Sterkte dr mee joh!  
Ik wist niet dat je nog niet veel had ondernomen eraan hoor.

Wat je ook kan proberen is als het een beetje gaat lukken zijn luier in de la eens verwisselt voor een kleinere, dat je die omhoog houdt en zegt: volgens mij gaat deze niet meer passen hoor, tjonge wat moeten we nou, ze hebben geen grotere meer in de winkel. Soms werken die dingen heel handig bij 3 jarigen.
Bij mijn vriendin ging ze naar Frankrijk op vakantie. Haar kleine kon het wel, maar wilde het nog niet zo. Ze heeft toen daar gezegd dat ze geen luiers voor haar in de winkel hadden. En tjakka in 1 dag volledig zindelijk. Zelfs op de terugweg in de auto ging het prima! Dag en nacht. Ongelooflijk wat zoiets simpels soms te weeg kan brengen. Voor een kind van 3 is op=op echt serieus.  

Groetjes
Wasabi!

 
He Wasabi!!
Iedereen zei altijd tegen ons "als ie er aan toe is, dan is het zo gepiept....hij geeft het vanzelf aan". Maar ja, wat als meneer besluit er pas op zijn 5e aan toe te zijn....hebben we mooi een probleem. Vandaar dat we nog niet eerder zijn gaan "trainen".
We kunnen inderdaad een keer een luiertje van Marijn proberen om te doen bij hem (moet ik wel zijn eigen luiers verstoppen, want hij is slim genoeg!) en dan zeggen "o, te klein!!".
Afijn, voorlopig is ie nog steeds aan het snotteren (ikke ook...snif), dus we wachetn tot ie weer fit is!
Groetjes.
 
De oudste was drie toen we met zindelijkheidstraining begonnen. Gewoon van het ene moment op het andere zijn luier uitgedaan. Hij was in een paar dagen (overdag) zindelijk. 's Nachts heeft nog een paar maanden langer een luier gedragen, die was altijd nog ontzettend nat. Totdat hij opeens droog was, toen na een tijdje overgegaan op onderbroeken.
De tweede had met Sinterklaas nieuwe onderbroeken gehad (2 jr, en 8 mnd) en wilde die aan net als zijn grote broer. Met de mededeling, dat is goed maar dan wel zonder luier was hij binnen een paar weken droog. Zelf wilde ik liever nog even langer wachten (ik was drie weken later uitgeteld van nummer drie) maar hij gaf dus zelf aan dat hij wilde. Een heel ander verhaal dus dan bij de oudste.
Je kent je kind zelf het beste en ik zou kiezen voor een manier die voor jezelf goed voelt en waarvan je denkt dat hij bij je kind past.

Judith
 
Terug
Bovenaan