Zindelijkheidstraining wat een drama! Help!

<p>Hello ladies,</p><p>Oke ik heb een probleem. Misschien niet echt een probleem, maar wel ergens mega veel moeite mee.</p><p>Zindelijkheidstraining, oh my god, wat een hel. <br /><br />Onze dochter van 2,5 was er wel aan toe dacht ik, ze vind het vies als ze gepoept heeft en mega interessant als wij naar de wc gaan.</p><p>Ik hen meerdere keren al “begonnen” met zindelijkheidstraining, maar elke keer schiet het niet op. Dan weer een paar weken wachten en weer begonnen. Ik ben al af en aan bezig sinds ze zo’n 1,5 is. Ze is namelijk fysiek erg snel geweest met alles, ze liep bijvoorbeeld al met 10 maanden oud.</p><p>Maar ze blijft alles onder plassen en poepen. Ze plast of poept gewoon waar ze staat, she doesn’t care. Soms is het ook heel moeilijk om niet boos te worden.</p><p>Boekjes lezen of filmpjes kijken erover vind ze helemaal niet interessant. Ze houdt sowieso niet van boekjes lezen, is het liefst lekker buiten aan het spelen. </p><p>Echt een dame met dr eigen wil dus (dat beloofd nog wat).</p><p><br />Ik zet haar regelmatig op het potje op dagen dat ik met dr aan het oefenen ben, maar langer dan 2 seconden houdt ze zelden vol. Op de wc met een brilverkleiner durft ze niet. Ze heeft 1x gepoept op het potje en een keer of 6 geplast tot nu toe. Maar dan heb ik het over een periode naar een jaar. Haha.</p><p>Soms houdt ze het ook allemaal gerust heel de ochtend op totdat ze zo lang blijft zeuren om een luier dat ik er wel aan moet geloven.</p><p>What the hell moet ik doen? Kennen ouders dit? Ik ben echt ten einde raad ?</p><p>En ik begrijp dat er ouders zullen zijn die mijn “haast” niet begrijpen, maar onze dochter heeft mega snel last van luieruitslag. Wij wonen namelijk op curacao waar het altijd warm is en zij zweet heel snel. Dus lekker broeierig in die luier. Ik vind het altijd weer zo zielig als ze zo’n pijn heeft van de luieruitslag, daarom wil ik haar zo snel mogelijk uit de luiers.</p>
 
Helaas. Als een kind er niet aan toe is, geloof ik niet in trucjes om het proces te versnellen. 2.5 is een prima leeftijd, maar er zijn genoeg kinderen die er pas later aan toe zijn. Niet het antwoord wellicht wat je wil horen, maar als je al bijna een jaar bezig bent zonder succes, is je kleintje er gewoonweg nog niet aan toe. Enige wat je kunt doen is haar structureel op het potje zetten, dus bijv elk uur. Of op vaste momenten (na slaapje, na maaltijd)
 
Als je haar op het potje zet en dan ondertussen iets te doen geeft? Zoals wat speelgoed, filmpje kijken enz. Dan blijft ze waarschijnlijk al wat langer zitten.

Sommige zeggen idd dat je kind er aan toe moet zijn, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je moet er vooral de tijd voor nemen. Bij m'n oudste dochter ben ik begonnen toen ze 1.5 was door haar de eerste tijd bijna om de 2 uur op de wc te zetten met een filmpje of wat speelgoed. Al vrij snel wist ze wanneer ze moest plassen of poepen, alleen ophouden van de plas was nog wat lastig. Dat ging met de tijd ook beter en daardoor al vrij snel geen ongelukjes meer. Na ongeveer 2 maanden was ze overdag zindelijk en snachts ongeveer een jaar later. De nacht heb ik niks aan gedaan, dit ging vanzelf dat ze droog bleef en geen luier meer aan wilde.

Maar jou dochter is 2.5 dus zal alles al beter kunnen begrijpen als mijn dochtertje toen ze 1.5 was. Als je wil dat ze zindelijk wordt, neem er dan vooral de tijd voor en geef haar daar ook de tijd voor.

Ik heb trouwens veel gehad aan het boekje: zindelijkheid is geen kinderspel.

Succes!
 
Hier veel gewerkt met stickerkaarten, belonen, belonen, belonen ;) Dat begon met kleine kaarten (zelf gemaakt, vakjes tekenen, in het begin maar 6 ofzo), en simpele 'opdrachten' (als je rustig op het potje zit, krijg je een sticker), en eindigde met grote kaarten (25 vakjes) en pas een sticker krijgen als hij er zelf op ging en ook zelf de broek weer omhoog deed. Het heeft wat stickers - en cadeautjes - gekost, maar het heeft wel gewerkt. En uiteraard een vreugdedans als er een plasje in het potje zit ?
 
Hier pedagogisch medewerker. Als je kind het nog niet interesseert dan lukt het je nooit, welke trucendoos je ook open trekt. Je geeft het al aan dat ze niet wil. Ik zie jaarlijks veel ouders die het zélf vooral graag willen maar het kind het nog niet kan.

Ze ontwikkelen maar 1 ding tegelijk en het komt vanzelf. Als je het meer laat rusten, krijgt je kleine ook rust en zit er vooral geen druk meer op! Let it of, het komt echt wel eens goed!
 
Eens met gebruiker hierboven. Ik ben ook pedagogisch medewerker.

Mijn oudste dochter is heel pienter en ik dacht haar ook met 2.5 wel zindelijk te krijgen. Nou, alles geprobeerd maar echt onmogelijk!! Niks lukte, van zindelijkeidsbox tot stickers, belonen etc...

Dus écht, je kind moet er klaar voor zijn en dat zijn echt niet alle kinderen met 2.5 jaar.

Ik heb het toen maar los gelaten en vlak na haar 3e verjaardag was ze in 1 klap zindelijk, zomaar uit het niets. In 1 dag was het voor elkaar en NOOIT ongelukjes gehad.
En ja, met 3 jaar was later dan ik wilde maar achteraf meeeeer dan prima zo!

Ik zie vaak kindjes van net 2 die 'zindelijk' zijn op het werk. Vanochtend nog een meisje van net 2. Zindelijk, maar 4x een ongelukje gehad in 1 ochtend.
Waarom? Omdat papa en mama haar elk uur op de pot zetten en zo is ze dus 'zindelijk'. Maar ik noem dat geen zindelijkheid. Zindelijk is als je kind zelf aangeeft te moeten plassen of minimaal aangeeft als ze een ongelukje gehad heeft, dat deed her meisje vanochtend ook niet..

Dus echt, ik snap dat je het wilt, maar hoe meer focus erop, hoe minder je kind het wilt. Probeer het gewoon elke 2 maanden eens intensief en tussendoor gewoon 3x per dag op een vaste tijd op de pot en laat het iets meer los.. je kunt je kind écht niet dwingen.
 
Hier ook ene met moeite…2,5 dacht ik ok mooi we gaan beginnen want ze is er klaar voor qua gedrag. Potje? Nee auwa. Wc gewone toilet verkleiner? Nee auwa. Even gestopt want ze ging huilen na 1 min en het lukt ook bijna nooit. Uiteindelijk 4 mnd later is ze na 2 intensieve weken zindelijk. Onze beste aanpassingen in aanpak:- zachte toilet verkleiner van banini. Wiebelt niet, past overal, stevig design.
- beloningssysteem van ‘zindelijkheidsbox’ met leuke stickers. Mocht zelf kiezen welke, zelf plakken. Zodra een kaart vol is = klein cadeautje. Dit betekent dus heel veel cadeautjes en je kunt dat zo duur maken als je wilt. Hier bijvoorbeeld klei van playdough 15& maar ook een stempeltje van 0,30ct en een ketting/ armband set van 1€….Nu 1 x wat geld uitgeven is veel luiergeld besparen ? nu alleen nog in bed luier aan en we zijn heel trots. Geef de moed niet op. Probeer het ook consequent te doen, liefst als je vrij hebt paar dagen. Zelf ook vragen ‘heeeey, wil je een sticker? Even plassen’ enthousiasme is aanstekelijk. Nu zijn de stickers en cadeaus op maar zegt ze zelf; “ mama ik plasje wc doen” omdat ze er vertrouwen in heeft ontwikkeld. ahhh perfectie! en ja heel voldaan gevoel juist door het geduld wat je moet opbrengen zolang ?Succes! ??


 
Terug
Bovenaan