Zinnetjes??

Noa is hier het oudste kindje en heeft vorige week voor het eerst 2 woordjes achter elkaar gezegd: dag mama! Helemaal trots! Ze is misschien niet zo snel met praten maar met 12 maanden ging ze al lopen. Je kan niet alles hebben. Maar begrijpen doet ze wel heeeel veel!!

gr
Marielle

Hallo,

Ook Jente maakt nog geen zinnen en praat ook nog niet erg veel: papa, mama, hap, klaar, dag, maa (maan), en zo nog een paar.
Ik hoorde hem van de week wel tegen papa zeggen: dagho (dag hoor), moest er wel om lachen.
En een hond is hier echt: woef woef, een koe: boeeeee, een haan: kukuhuu! En dit terwijl ik hem echt de namen leer en niet wat ze doen, hi hi.

We wachten geduldig af, ik merk namelijk wel dat hij wel vaak de klanken herhaalt dus ik denk dat het zo wel gaat komen.

Groetjes Fennie en Jente

Dean is één van de jongste hier, net 16 mnd.  Zijn woordenschat is dan ook niet groter dan: papa, die (Dean), boe, woef, kakak (kwak kwak), tete (eten) en dat was het wel zo'n beetje.

Dean is trouwens in alles erg traag: hij loopt niet, eet geen stukjes, stopt zelf geen eten in z'n mond,  heeft 4 tandjes, etc. Het kan dus altijd nog erger! Hahaha.

Komt allemaal vanzelf hoor!

Groetjes,
Nelly.

nou, Enzo die kwekt aan 1 stuk door. Maar ik versta er geen bal van....
Hij kan wel wat woorden, maar niet al te veel.
Maar het is erg leuk om te zien hoe druk hij een gesprek voert, ha ha ha.

maar het komt vanzelf wel. Ineens praat Stef

liefs
di silva

Chris is een vreselijke luilak. Hij geeft wel een kick en iedereen snapt hem en rent voor hem....
Buiten, boe, daar, daag zegt hij nu CHRIS!!!

Ja hij weet wel wat belangrijk is!

Dus hier geen zinnen hoor, nog lannnnnnnnnnnnnnnnnnnnng niet.

pascal

Hiya Annet!

Ik zat laatst aan het zelfde te denken. We zijn zo druk bezig met onze kleintjes van alles te leren. Wat wel en niet mag, hoe te lopen, hoe te luisteren, en woordjes etc. Kan je je voorstellen dat er (heeeeel snel) een tijd gaat komen waar je denk "pfff kleine man mag ik ff 5 seconde stilte?!"
Max maakt al wel zinnetjes van 2 woorden (haha telt dat wel als zinnetje?) maar hij doet het meestal in twee talen, dus ik ben de enige die begrijpt wat ie zegt haha. Ik moet mijn man dagelijks op de hoogte houden van nieuwe nederlandse woorden die Max heeft geleerd want anders snapt mijn man er geen bal van als Max het iets verteld of vraagt.
Hij zegt bijvoorbeeld "done eten" (hij is dus klaar met eten) Of "poes gone" , haha dat is een lastige omdat "poes" hier bijna alleen maar in een hele andere betekenis gebruikt wordt.
Max kan heel boos worden als papa niet begrijpt wat "buite kijke" betekend.
Dus ik ga er vanuit dat Max wat langer nodig heeft qua zinnen spreken etc. vanwege de 2 talen, maar volgens mij geldt voor vrijwel alle kindjes dat dit soort dingen helemaal gelijk trekken tegen de tijd dat ze naar de kleuterschool gaan. Oh en ik geloof ook dat het voor jongtjes ietsje langzamer gaat met taal in vegelijking met meisjes. Hahaha dat blijft hun hele leven zo, heb nog geen kerel ontmoet die zo kan beppen als wij :)

Ajuus, ilja

Lukas zegt een zinnetje 'O wat mooi" daarnaast kan bij bal, vis, voetje, mau(wpie) papa, mama, eten, open, op, opa en waarschijnlijk vergeet ik er nog wel wat. Maar veel meer dan dat komt er met zijn 18 maanden nog niet uit. Ja hele spraakwatervallen in babytaal. Ik vraag me ook wel eens af of hij niet erg langzaam is daar mee. Staat tegenover dat hij motorisch supersnel was en wel heel veel begrijpt. Ach praten zal hij echt wel een keer leren.

Annemieke

Terug
Bovenaan