Hoi Keesje en Natalie,
Zo herkenbaar jullie verhalen! Ook ik zit er af en toe helemaal doorheen met Tijs. Hij is nu 7 weken, mijn tweede kindje, en huilt enorm veel. Soms ontroostbaar uren achter elkaar of hij huilt met tussenpozen waarin hij even slaapt. Wel heeft hij sinds kort gelukkig gedeelten van de dag (en nacht!!) dat hij in diepe slaap is.
Nu heb ik al een aantal maatregelen genomen die lijken te helpen. Misschien zit er wat voor jullie bij:
1. Rust en regelmaat in combinatie met inbakeren: kijk eens op www.inbakeren.nl. Als Tijs oververmoeid is (van het vele huilen) en huilt, komt hij door de inbakerdoek tot rust. De hazeslaapjes zijn dan over. Ik heb een pacco(klittenband)inbakerdoek geleend van een vriendin. Echt super handig en makkelijk. Probeer het inbakeren eens! Hier kwam het CB mee aanzetten. Er is zelfs iemand bij me thuis geweest om me te informeren over inbakeren en hoe (veilig) te doen.
2. Ik ben bij een kinderfysio geweest op aangeven van het CB. De kinderfysio heeft geconstateerd dat Tijs een wankele motoriek heeft en daar onrustig van wordt. De inbakerdoek geeft hem stabiliteit en rust. Ik doe nu oefeningen met hem om zijn motoriek te verbeteren. Verder heeft ze hem onderzocht en geen afwijkingen gevonden. Tevens gaf ze mij de volgende tip om hem tot rust te krijgen als ook de inbakerdoek niet helpt.
- Kies telkens dezelfde troosthouding. Als je merkt dat iets werkt, doe dat dan de volgende keer weer. Je kind herinnert zich dat hij dat prettig vond, maar geef het wel even de tijd, dus niet na 1 minuut weer een andere houding kiezen. Ze moeten de tijd hebben om zich over te geven. Je mag best een beetje dwingend zijn als je hem in die troosthouding houdt, want een krijsend kind verzet zich meestal uit alle macht. Hij kronkelt in mijn armen of houdt zijn lichaam helemaal stijf, terwijl ik hem in een gebogen houding tegen mijn borst (troosthouding van Tijs bij reflux) aan probeer te drukken of als ik hem op mijn onderarm draag of op mijn knieen leg (troosthouding van Tijs van darmkrampjes). Op een gegeven moment geeft hij zich over en wordt rustig.
3. Als Tijs huilt van de pijn, helpt de inbakerdoek voor geen meter. Het wordt dan alleen maar erger (het krijsen). Ik schreef hierboven al reflux en darmkrampjes, dat geeft Tijs veel pijn en daar moet hij van huilen. Voor de darmkrampjes heb ik de difrax S-fles, stop meerdere keren tijdens het voeden om hem te laten boeren, doe extra water en geef lactulose in de fles (dit is tegen verstopping, want daar heeft hij ook last van gehad). De darmkrampjes zijn hierdoor minder geworden, maar nog niet weg.
De reflux was een vermoeden van mij, vandaag door de huisarts bevestigt. Niet een waar je kind bij spuugt maar waar het maagzuur omhoog komt en hij weer wegslikt, ook wel verborgen reflux genoemd. Symptomen bij Tijs zijn veel slikken, verslikken, hoesten, piepend/raspend ademhalen, erg gulzig drinken, kwijlen, soms bijna stikken. Als de voeding omhoog komt hoor je dat en direct daarna trekt hij een pijnlijk gezicht en gaat huilen. Hiervoor krijgt hij vanaf morgen een medicijn, Losec een maagzuurremmer. Weet nog niet of dat gaat werken. In ieder geval staat zijn bedje aan een kant op boeken en hou ik hem veel rechtop zodat het maagzuur niet omhoog komt en daardoor wordt het huilen wel al minder.
Verder heb ik twee draagzaken, een premaxx en baby bjorn, waar ik veel met hem in rondloop. Dat vindt hij ook lekker.
Als jullie nog tips voor mij hebben, hoor ik ze graag!
Keesje en Natalie, wacht niet te lang met hulp inschakelen, als je er doorheen zit. Tuurlijk huilen baby's veel, dat hoort erbij. Maar je weet als moeder op een bepaald moment dat er iets aan de hand is. Als je een niet-pluis gevoel heb ga dan naar de huisarts, osteopaat of CB. Daar zijn ze voor! En schakel partner, familie, vrienden in om je af en toe even rust te geven. Al is het maar een uurtje slaap of wat leuks voor jezelf doen. Daar knap je erg van op en kun je er weer tegenaan.
Meiden, ik hoop dat het met jullie mannetjes snel beter gaat en dus ook met jullie. Sterkte!
Groet,
Lies