Zo bang...

Hallo allemaal,

Mijn naam is Wendy, ik ben getrouwd en heb een heel lief zoontje van 4,5 jaar.
Als sinds zijn geboorte wisten wij dat het moeilijk zou worden om zwanger te mogen raken van een tweede kindje.
In het kort zijn de afgelopen 4,5 jaar zo verlopen; diverse miskramen waar er vooral 4 flinke indruk van hebben gemaakt doordat we de kindjes op de echo al mochten bewonderen (nog geen kloppende hartjes, hier ging het mis...). Een jaar Clomid geslikt en het ene onderzoek en verdriet na het andere.

Nu is het dan zover, ik ben inmiddels acht weken zwanger en heb afgelopen maandag ons kindje mogen bewonderen. Zelf zijn/haar hartje klopte! Eigenlijk alle reden om blij te zijn en voorzichtig te gaan genieten. Alleen... dat laatste is het probleem. Bij elk krampje of dingetje wat vreemd voelt gelijk paniek. Bij elk toiletbezoek m'n adem inhouden en een schietgebedje of er a.u.b. geen bloed meekomt.

Wie herkent dit nog meer? Wie kan mij misschien helpen om anders te denken, te leren ontspannen en genieten?

Ik heb niet echt tips om je te kunnen ontspannen. Ik heb met al mijn zw.schappen bloedverlies in de eerste 10 weken en 3 x is het fout afgelopen en 2x heb ik een gezonden dochter gekregen. De eerste weken waren echt niet leuk om naar de wc te gaan. Ik deed ook nog een keer mee aan moeders voor moeders, zag ik elke keer van dat bloederige gedoe er in. Die is dan ook fout gelopen.
Daarna nam ik mij voor om gewoon niet meer om te kijken met afvegen en doortrekken, maar ja.. dat lukte ook mee stal niet.
Nu ben ik 10 weken zwanger en afgezien van de eerste 7 weken met heel licht bloedverlies een enkele keer, heb ik nu niets meer en begin ik wel vertrouwen in te krijgen. Het enige wat je kan doen is afwachten en vragen of je gauw weer op de echo mag. Ik ben met 7, en 9 weken gegaan en a.s. maandag ga ik weer.
Sterkte!
Groetjes mamajo.

Hallo Mamajo,

Dank je wel voor je reactie. Fijn dat je na twee gezonde dochters nu toch weer zwanger mag zijn! Gefeliciteerd.

Ik mag inderdaag over 1,5 week weer voor een echo en dan met 12 weken nog een keer.
Ik heb gelukkig nog geen bloedverlies gehad en duim dat het zo blijft. Fijn dat het bloedverlies bij jou gestopt is.

Ik wens je heel veel geluk met de zwangerschap en zou het leuk vinden als je me op de hoogte houdt.

groetjes,
Wendy

Ja de angst zit er goed in als je eenmaal een miskraam gehad hebt en zeker als je er meerdere gehad hebt, dan zal het niet makkelijk zijn om te ontspannen. Probeer maar veel afleiding te zoeken! En gun het een kans. Zolang je niet bloed hoef je je geen zorgen te maken. Maar goed jij weet uit ervaring dat dat ook niet alles zegt!
Ik hoop dat je snel de 12 weken grens voorbij bent! Dus ga vooral niet op de bank zitten piekeren en probeer er positief in te staan.

Heel heel veel sterkte en ik hoop met je mee dat het dit keer goed mag gaan!

Die angst zal best nog even blijven. Logisch na die eerdere miskramen.
Ik heb het zelf 2x meegemaakt en blijf bang dat het fout gaat. Ik controleer zelf continu mijn wc-papier na het afvegen...
Maar houdt wel in gedachten dat je deze keer een kloppend hartje hebt gezien!
Dat is echt wel een goed teken.
Zekerheid heb je nooit, maar over 4 werken ben je in ieder geval die 12 weken gepasseerd!

Die angst zal best nog even blijven. Logisch na die eerdere miskramen.
Ik heb het zelf 2x meegemaakt en blijf bang dat het fout gaat. Ik controleer zelf continu mijn wc-papier na het afvegen...
Maar houdt wel in gedachten dat je deze keer een kloppend hartje hebt gezien!
Dat is echt wel een goed teken.
Zekerheid heb je nooit, maar over 4 werken ben je in ieder geval die 12 weken gepasseerd!

Hi Wendy,

Tips niet echt, heb zelf een prachtige dochter van 6 jaar, daarna 2 miskramen gehad en nu weer zwanger. Gisteren de echo gehad en het hartje zien kloppen :)
Ik heb voor mezelf besloten dat het niet echt eerlijk is tegenover dat kleine minimensje in mijn buik als ik zo negatief blijf denken. Hij/zij is immers keihard aan het groeien en zijn/haar best aan het doen om een gezonde baby te worden. Hopelijk heb je hier wat aan, veel geluk in ieder geval!

Hey wendy,

jeetje zeg wat erg allemaal dat je dit hebt mee moeten maken! ik kan me voorstellen dat je nu niet echt durft te genieten! Maar teveel "stress" is ook niet goed...lekker dubbel allemaal.Maar probeer toch te genieten..er groeit een klein mensje/wondertje in je buik.
Succes!! Liefs inge

Terug
Bovenaan