Zo bang

Hey Meid,

ik herken je angsten zo! Ik heb zelf een miskraam gehad in nov 2007 en heb daarna een gezonde dochter gekregen. Nu alweer ruim 32 weken zwanger van ons tweede wondertje. Maar die eerste weken bleven zo spannend. Bij de eerste zwangerschap verdwenen de klachten als sneeuw voor de zon, dit voelde al gelijk zo fout en toen begon ik na een paar dagen enorm te bloeden. Dit was mijn inziens destijds alleen maar een bevestiging.

Toen ik voor de tweede keer zwanger raakte had ik enorm last van mijn borsten. Toen dit ineens over ging was ik gelijk in paniek. het zou gelijk weer mis zijn! maar na een paar dagen kreeg ik ineens misselijkheid... de ene dag wel en de andere dag niet. Elke keer als de kalchten verdwenen werd ik bang en ik was zo opgelucht en blij als ik weer boven de pot hing. Gek hè? alles is toen goed gegaan. Een gezonde dochter.

Deze zwangerschap had ik op mijn NOD enorme zere borsten! Ik blij en de test was positief! Maar de dag daarna was alles weg en is anderhalve week weg gebleven. Ik heb toen 1 week na mijn NOD weer een test gedaan uit onzekerheid. KNAL KNAL... ik weer blij want het hormoon was zichtbaar toegenomen. Maar klachten? Ho maar... noppes niks. Pas na 7 weken kreeg ik wat klachten. Vreetbuien en als ik niet at... zo wee en beroerd. Maar dit kon met het uur verschillen en zo ineens dagen weg zijn. het maakte me echt heel onzeker. Ik heb zelfs heel sterk het gevoel gehad dat het mis zou gaan. Maar het zat allemaal hartstikke goed. Een prachtige echo en nu al ruim 32 weken. Dus je gevoel zegt niks, je lichaam zegt niks... alleen dat je niet bloed is een goed teken. Er zijn zelfs vrouwen die dag en nacht misselijk zijn en toch een miskraam krijgen. Dit zegt dus niks!

Je zult dus af moeten wachten. Je kunt allerlei smoezen bedenken om eerder te kunnen gaan maar een vroege echo kan ook teleurstelling geven als je minder ver bent dan gedacht en er onverhoopt nog geen hartje klopt, dan pas wordt je echt bang. Nee.... probeer veel afleiding te zoeken en af te wachten... hoe moeilijk dit ook is. Je kunt er soms knettergek van worden.

Praat tegen jezelf als je weer allerlei 'als dit, als dat' gedachten voelt opkomen. Zeg dan: "Stop... dit is nadenken over iets wat je niet weet, waar je geen invloed op hebt... dus dit ga ik niet doen'!" En dan HEEL VEEL afleiding zoeken!!!! Geen bevestiging zoeken in je angsten. Je hoopt er op dat het goed gaat, maar je hebt er geen invloed op. Door veel te piekeren heb je niet meer kans op een goede afloop. Die krijg je toch wel, ook als je niet piekert. En als het fout gaat, gaat het sowieso wel fout... en dan is er dan nog genoeg te huilen en te verdrieten.

Probeer er positief in te staan. Geniet van het feit dat je nu weer zwanger bent. Je mag weer vol goede moed naar de toekomst kijken. Er groeit een wonder in je. En hoe dit eindigt... dat weet niemand.. ook niet als je straks die 12 weken bent gepasseerd. Dan pieker je weer over andere zaken... als je niet uitkijkt. Ik moet ook afwachten of ik ons kleintje begin mei in mijn armen mag houden. Niets is zeker... accepteer dat!!!! zo is het leven. gelukkig mogen wel weten dat 1 op 10 zwangerschappen goed gaat en dat de meeste kinderen gezond ter wereld komen. Kijk daar dan eens naar.... de kans dat het opnieuw fout gaat is zo klein! En er is met jullie niks aan de hand... dus vertrouw op je lichaam, ook na 2 miskramen. De kans is gewoon net zo groot als bij iedere gezonde vrouw dat het wel goed gaat!

Doodeng om los te laten, dat wel... maar vasthouden helpt ook niks. Dus maak de keuze met je verstand. Je gevoel volgt dan vanzelf! (niet gelijk maar als jij vol houdt, dan zul je merken dat je het meer los kan laten)...

Succes meid... het is niet niks.. en zo zwaar... maar je kunt het!

xx
 
4 dagen misselijk geweest toen ik net overtijd was. Daarna helemaal niet meer. Werd er ook erg onzeker van hoor. Zeker als je al een paar miskramen hebt gehad. Maar ik neem aan dat je toch al wel snel mag komen voor een echo? Omdat je toch al in de molen zit en je al eerder miskramen hebt gehad. Ik heb gelijk na de positieve test (die nog eens een week op zich liet wachten) gelijk gebeld om de HSG af te bellen toen en mocht heel snel komen omdat ik toch al onder behandeling was en al 3 miskramen had gehad. Inmiddels ben ik 39 weken en 2 dagen en heb dus alleen die eerste dagen overtijd wat last gehad van misselijkheid en daarna nooit meer. Zolang je geen rare kramp hebt of bloed begint te verliezen zit het in principe nog goed!
 
Hoi meiden!

Super jullie reacties!
Het is zo fijn om van anderen verhalen (en dan met name alle positieve) te lezen. Elke zwangerschap is weer anders, maar het blijft lastig om die angst naast je neer te leggen. Toch ging het vandaag ietswat beter. Misschien ook weer even wennen ?? Aan het zwanger zijn.

Vandaag weer wat misselijk geweest, dus erg blij mee!

Ik mag 28 maart voor de echo (7 weken en 1 dag). Nog 17 dagen! Aftellen. Als dit mislukt, mogen we een tijdje geen behandelingen, omdat er iets met mijn bloed niet goed was. Iets van Lupus Erythema..... (zoiets). Iets met stolling in mijn bloed, maar om dat te meten moet je 10 weken niet zwanger zijn. Mijn bloed is gemeten 4 weken na mijn miskraam (31-12), dus dat schoot niet op.

Ze kunnen er nu niet veel aan doen, want bij medicijnen volgen diverse bijwerkingen. Wil daar ook niet aan denken eigenlijk. Wil gewoon weer graag babyspulletjes aanschaffen. Gewoon blij en onbezorgd!

Jullie verhalen (zeker bloempje27 met het uitgebreide verhaal) hebben me zeker wat rustiger gemaakt. Dus meiden... SUPER !!

Door de hormonen gaan je emoties soms alle kanten op en weet ik soms niet wat precies te zeggen, maar ben echt heel blij met jullie reacties!!

Liefs,
Anita

 
hoi anita

ik heb ook een miskraam gehad in 2003 was een mola zwangerschap (das zwangerschaps kanker)
dat kindje ben ik verloren met 11 weken en 6 dagen zwangerschap.
ben nu weer zwanger na7 jaar en ben nu 12 weken en 6 dagen zwanger ben erg blij maar ondertussen ook heel bang en onzeker om dit kindje te verliezen heb drie echo s al gehad en toch ben ik elke keer weer heel onzeker.
als alles maar goed gaat hoop en denk ik steeds ik voel elke dag een aantal keer en me man ook das voor mij elke keer bevestiging dat me kindje het goed heeft binnen in me buik ik ben in het begin ook misselijk geweest maar dat was bij mij ook gauw weer over hoop voor jou dat het goed gaat met je zwangerschap en wens je veel succes

groetjes tamjoh
 
Volgens mij is elke zwangerschap zelfs anders, bij de eerste alleen maar 2 weken misselijk geweest en alleen smorgens voor hoogstens een kwartiertje. maar nu bij mijn tweede lijkt het wel alsof ik continu misselijk ben en af en toe duizelig en ontzettend moe. (nu 9 weken zwanger)
 
Terug
Bovenaan