Zo kieskeurig en geen groentes willen eten.

Hallo,

Mijn kleine man is nu 15 maanden en geniet van vele dingen wat betreft eten. Het enige waar we nu mee struggelen is het avondeten. Niks gaat erin, geen groentepotjes, of iets anders.

Op dit moment weet ik niet wat ik nog kan doen om ervoor te zorgen dat hij alsnog zijn groentes enz binnen krijgt.

Wellicht heeft hier iemand de gouden tip!

Groetjes

Gerard
 
We maken ons er niet heel druk over, we zijn blij als ze lief/rustig aan tafel blijven zitten en af en toe wat proberen. Die van 2 eet bij ons ook beter dan die van 4 (dat is meer een broodeter).
Wat vinden ze bij ons lekker (misschien niet allemaal even gezond, want wel spekjes en geraspte kaas, maar verder probeer ik helemaal zoutloos te koken):
-wraps/burrito's waar je zelf kunt kiezen wat je erop doet: door de vulling heb ik kip, mais, paprika en champignons. Daarnaast rauwe paprika en komkommer, een gekookt eitje. En natuurlijk geraspte kaas.
-stamppot. Andijvie, boerenkool of spinazie. Met spekjes erdoor. Ze vissen iets naar de spekjes, maar keijgen daardoor ook wel wat van de stamppot binnen.
- macaroni: je kunt een saus maken met gebakken paprika, geraspte wortel en tomatenblokjes uit blik, even pureren. En ik doe verschillende soorten macaroni (fusili, farfalle, penne), waardoor ze kunnen kiezen en met de leuke vormpjes bezig zijn. Als je een gezonde groentensaus maakt, dan blijft dat ook aan de pasta hangen.
-pizza (kant en klaar deeg met een potje saus), wat mais, paprika erop, stukjes ham, champignons en geraspte kaas (die van ons vinden gesmolten mozarella niet lekker, op ons stuk doe ik dat wel).
-quiche met broccoli, paprika en bifiworstjes, of broccoli en zalm. Vers bladerdeeg uit de winkel. Ze vinden de "koek" bij ons erg lekker en krijgen ondertussen ook wat ei binnen.
-ovenschotel met bloemkool en kabeljauw. Een roux-melk saus met wat kerriepoeder, uipoeder en paprikapoeder. Bloemkool iets voorkoken, net als schijfjes aardappel. Aardappel bovenop, geraspte kaas eroverheen en in de oven.
-ovenschotel met prei of witlof en hamreepjes. Ham en groentes even roerbakken, peper, kerrie toevoegen naar smaak. 2 eetlepels bloem erover, even meebakken. Doe in ovenschaal. Ook weer plakjes voorgekookte aardappel en kaas bovenop. Nu als saus 2 eieren en een flinke scheut melk. Ook hier geldt: ze vissen misschien de ham ertussenuit, maar ook de stukjes gestold ei en aardappels gaan er hier goed in, en dan kont er vanzelf wel wat groente mee.
Ik weet niet of het helpt, maar teveel druk erop leggen levert alleen maar stress op. Kinderen kunnen het op 3 vlakken van hun ouders winnen: eten, slapen en zindelijkheid, en daarbij heeft het dus geen zin om boos te worden, want dan geef je ze macht. Stimuleren en het gezellig maken/houden werkt veel beter. Succes!
 
Oh ja, en soep bij de lunch: erwtensoep, tomatensoep of pompoensoep?
Ik moet zeggen, die van 2 houdt enorm van rauwe paprika, als ze ziek is eet ze alleen paprika en drinkt extra flesjes...
 
Mijn dochter is met twee jaar gestopt met warm eten en nu gaat er af en toe een minihapje warm eten in. Wat wel helpt is een bord met kleine vakjes, want dat is voor haar overzichtelijker en zo voelt het niet als 'een berg' eten.
 
Als je je echt zorgen maakt over de groente-inname, dan kun je ook groente 'verstoppen'. Bijvoorbeeld verwerken in een pannenkoek (er zijn veel recepten te vinden op internet met o.a. bijv broccoli) of wat gladblenderen in combinatie met wat fruit en dat geven uit herbruikbare knijpzakjes (dan zien ze de kleur ook niet).
En misschien helpt een heel andere, maar wel herkenbare structuur? Zo heb je zoete aardappelblokjes (ook groente!) in het vriesvak. Die doe je in de oven en dan zijn het net knapperige mini-patatjes. En als je het dan gewoon 'chips' noemt? :)
 
Terug
Bovenaan