Zo moe.....

Hallo,

Ik geef volledige borstvoeding aan mijn dochtertje van 5 maanden. Dit wil ik minstens tot 6 maanden vol blijven houden omdat ik zelf astma en diverse allergieen heb. Als het mij lukt, zou ik erg trots op mijn lichaam zijn dat ik misschien iets heb kunnen doen om te voorkomen dat Nienke ook deze klachten zou krijgen.

Helaas is Nienke niet zo'n 'goede' slaper. Het is een erg actief meisje. Overdag slaapt ze gemiddeld 30 minuten tussen de voedingen (om de 3 uur voeden) en 's nachts komt ze ook om de 3 uur. Ze slaapt erg onrustig en wordt wakker van haar maaiende armpjes. Inbakeren hielp ontzettend goed, maar ze worstelt zich binnen een aantal minuten los, ze wordt te sterk.

Door de gebroken nachten ben ik ontzettend moe. Ik heb absoluut geen energie meer. Ik dwing mijzelf om elke dag een paar minuutjes met haar buiten te lopen voor de frisse lucht, en als ik dan haar schone kleertjes in de kast heb gelegd, zijn mijn klusjes voor die dag gedaan, meer komt er niet uit. Terwijl ik altijd iemand ben geweest van 2 banen, druk, druk, druk.

Ik maak mij een beetje zorgen omdat ik daardoor niet voldoende aandacht aan Nienke kan geven (alhoewel ze het best opeist), en ik heb het gevoel dat hoe beter het met haar gaat, hoe slechter het met mij.

Zijn dit hormonen (ben vorige week wel weer ongesteld geworden), hoort dit bij het geven van borstvoeding of lijkt het op een postnatale dip?
Ik weet het niet, hopelijk kan iemand mij een hart onder de riem steken.
Alvast bedankt!
 
Hoi Esther,
Ik zal proberen jou een hart onder de riem te steken. Ik had dit ook, moe moe moe. Ik gaf ook borstvoeding, maar ben na 3 maanden gestopt, puur voor mezelf. Maar ik heb geen allergie en astma. Het cb deed alsof ik een heel slechte moeder was. Maar ik had gewoon echt een beetje meer tijd voor mezelf nodig. Daar komt ook nog bij dat ik niet echt makkelijk omging met bv geven als er bijv visite was of ik ergens heen ging. Ik raakte er gewoon gestresst van (om nog maar niet te spreken van het kolven). Dus toen ik die fles ging geven, begon ik steeds meer te genieten. Ook al had ik nog steeds geen nachtrust, ik voelde me echt een beetje opknappen.Mijn zoon is nu 7 maanden en begint eindelijk door te slapen, maar nog lang niet elke nacht. Daarbij werk ik 3 dagen in de week en die moet ik echt door zien te komen. 's Avonds val ik uitgeput op de bank. Na 3 dagen werken, moet ik echt 4 dagen bijkomen, maar dan kan ik wel genieten en samen met mijn zoontje spelen en tutten.
Maar nog steeds is ook mijn hormomenhuishouding niet op orde (of juist weer op gang gekomen)
Als ik jouw verhaal lees, vind ik het ontzettend knap dat je het zo lang volhoudt met bv. Echt petje af hoor. En in jouw geval had ik dit ook gedaan. Je wilt er tenslotte alles aan doen om te voorkomen dat je dochter ook allergie krijgt. Ik zou zeggen, hou het toch nog eventjes vol, want je bent er bijna. Je zal zien dat als je straks over gaat op fles en andere hapjes dat je gaat genieten en daar toch weer energie van krijgt. Ik vind het nu ook moeilijk om te accepteren dat ik qua energie nog slechts de helft aan kan van wat voor de zwangerschap aan kon. Maar ze zeggen dat je echt minstens een jaar nodig hebt om te "ontzwangeren". Ik geloof zo langzamerhand dat dit echt waar is.
Nou heel veel sterkte en ik hoop dat je iets aan mijn verhaal zult hebben. Groetjes van Emely
 
Ik heb een tip voor je, maar misschien deed je dat al. je schrijft dat je Nienke inbakert, maar dat ze zo sterk is inmiddels dat ze zichzelf loswurmt. Bij de Prenatal kun je speciale inbaker doeken kopen met klitteband, werken echt heel makkelijk en is veel moeilijker los te krijgen voor jou meisje dan wanneer je losse doeken gebruikt. Misschien slaapt ze dan weer beter, en doorbreek je de vicieuze cirkel. De doeken heten geloof ik "babybubble", maar je kunt er ook over lezen op www.inbakeren.nl.
Hopelijk heb je iets aan deze tip, doeken kosten overigens 40 euro, niet goedkoop, maar als het werkt is het de euro's zeker waard. Heel veel succes!
 
Ik voelde me ook door de bv zo moe. En mijn baby was een huilbaby, dus dat beïnvloedde elkaar natuurlijk over en weer. Ik ben na 3 maanden ook gestopt met de bv. Ik ben zelf in geringe mate allergisch, mijn man vroeger heel erg. Mijn kind is ook allergisch, maar vertoonde die verschijnselen al vanaf dat 'ie enkele dagen oud was. Dus met de bv moest ik constant op mezelf letten wat ik at. Het sloopte me gewoon. Bv vreet best energie van jezelf. Aangezien ik erg veel bloed verloren had, was een dieet voor mij niet acceptabel. Ik was al zo ontzettend slapjes... Ik heb daarom geen schuldgevoel, maar ik ben soms wel een beetje jaloers op moeders waar 't allemaal van een leien dakje gaat, want ik had 't echt reuze graag willen volhouden. Het lijkt allemaal zo mooi en zo makkelijk, als je plaatjes ziet en bladen leest. Zo handig: altijd op juiste temp, altijd bij de hand, beste voor je kind... Ik was dus wel teleurgesteld dat 't zo liep,maar per slot van rekening heeft mijn kind ook weinig aan mij als ik niet fit en opgewekt ben.
Ik vind het heel dapper van je dat je zo probeer vol te houden! En dat ene maandje is waarschijnlijk nog wel af te zien. Ik kreeg toen ik stopte weer veel meer energie, maar nog niet zoveel als voor de zwangerschap, hoor. Dat ontzwangeren klopt inderdaad wel. Mijn zoon is nu 8 maanden en ik krijg nog steeds wel meer energie voor m'n werk, maar heb 't oude peil echt nog niet bereikt. Soms wel frustrerend...
Nou,heel veel sterkte! Ik moet naar mijn zoon, want die zit te krijsen in de box.
Gr. Lies

P.S. o ja, ik bakerde mijn kind ook in. Dat was echt een uitkomst! Aanbevolen!
 
hoi hoi

kan me voorstellen dat je moe bent, en het vol wilt houden tot 6 mnd, zeker omdat je zelf allergieen hebt. Ik weet het zeker niet beter ofzo hoor, maar je kindje krijgt nog om de 3 uur voeding, kan het niet zijn dat ze aan die borstvoeding gewoon niet genoeg heeft? probeer anders voor de nacht eens een fles te geven en kijk of ze daar wel langer op doorslaapt! Ze te lezen gaat het aardig ten koste van jezelf en dat merkt je kindje ook hoor, het gaat er niet alleen maar om dat zij tevreden is toch? Ik denk dat je kindje zeker merkt dat jij niet tevreden bent met hoe het nu gaat.....

groetjes en heel veel sterkte

sandra
 
Hoi,

Ik wil graag ook even reageren ik zie hier nu het advies om te stoppen met de bv. Dat vind ik jammer zeker omdat je zelf al aangeeft dat er allergieen zijn.

Ik snap best dat er mensen zijn die het erg zwaar vinden en vooral als je al niet in het "openbaar wilt voeden".
Maar dat er dan staat ik moest stoppen omdat ik het zelf niet redde ik ging er aan onderdoor. En vind het moeilijk dat het bij sommige ouders wel van een leie dakje gaat.

Dat is echt niet bij iedereen hoor en dit is niet om iemand aan te vallen maar vind niet dat je er zielig over moet doen het is een keus die je zelf maakt wel of geen bv stoppen of niet. En sta daar dan achter zonder je zelf zielig te vinden of schuldig.

Ik heb gister de 7 maanden gepasseerd en geloof me het ging perfect soms maar er zijn ook momenen, dagen, weken geweest dat het niet ging. Had een zware bevalling veel bloed verloren, slechte begeleiding (6 verschillende kraamhulpen in 8 dagen voor maar een paar uur per dag) alle met een andere mening en andere adviezen, stuwing, pijnlijke tepels, commentaar van andere, streng dieet (omdat mijn dochter in behoorlijke mate koemelkeiwitallergie heeft) Daardoor heel veel gekolfde melk weg moeten doen. En dat is een streng dieet hoor. Weer een nieuwe voorraad aan proberen te leggen, vriezer ontdooit 2x alles weg en weer op nieuw beginnen. Daarna dochter keel en ooronsteking waardoor ze slecht tot niet dronk mijn bv achteruit ging met sprongen. Maar ik heb met hier en daar steun vooral van het bv forum het gered en sinds gister drinkt ze weer goed. Daar dan nog bij denacht voedingen, kolven, thuis en op het werk zelfs op dagen dat de melk minder is bv als ik ongesteld moet worden ook snachts. Heb ik er geen spijt van helemaal niet. Mara doet het er heel goed op en is een vrolijke blije baby.

Meid als je zo moe ben probeer dan eens een flesje bv te laten geven met nutrix er door dan vult het wat meer.

Hier heb ik wel eens pepti geprobeerd maar dat moet ze zeker niet vandaar ook mijn keus om zo lang mogelijk bv te geven.
Veel mensen denken dat ze op een fles kv wel doorslapen maar geloof me ik werk op een kdv met 1 moeder die bv geeft tegen (in mijn groep)19 die fv geven en er zijn er maar 3 of 4 die doorslapen en die zijn dan al ruim de 1 gepasseerd dus het is zeker geen gerantie.

Ik wil hier mee niemand voor het hoofd stoten maar wel duidelijk maken dat het niet altijd makkelijk gaat maar het wel kan. Ook door een flesje bv of zo dus probeer het daar eens mee.

groetjes joyce mama van Mara. Sorry beetje lang
 
lieve Esther,
Ik heb maar 1 tip voor je, leg de lat niet te hoog voor jezelf.
Je hebt je kindje door die 5 maanden borstvoeding al het beste van jezelf meegegeven, SUPER!
Wie weet kan je je partner vragen of die 's nachts een afgekolfde fles wilt geven zodat jij eens lekker bij kan komen.
Je verhaal is voor mij héél herkenbaar, ik heb het bij mijn eerste kindje 9 maanden volgehouden en nu bij mijn tweede ben ik nog maar 10 weken ver, maar ook ik voel die strijd in mezelf van IK MOET HET VOLHOUDEN!!!!!!
En dat is erg vermoeiend, zeker nu ik over 2 weken weer moet (mag) werken.
Ik wens je héél veel succes en wees gewoon lekker TROTS op jezelf, je doet het goed.
 
Ik herken het gevoel wel.Ook de strijd. Voor mezelf kiezen of voor mijn kind. Een postnatale depressie verder geef ik al 10 maanden borst maar die van mij kreeg vanaf 4 maanden nog maar 4 voedingen per dag. Nu geeft ik 2 per dag + 1 fles.
Bedenk wat je wilt. Over 1 maand kan je bijvoeding gaan geven. Probeer eens een voeding uit te stellen door rooibosthee of water. Neem vitaminepillen speciaal voor borstvoedende vrouwen en kijk of je eens af kan kolven zodat iemand anders haar s'nacht kan voeden.

Succes
 
Terug
Bovenaan