Zo naar de gynaecoloog

Hoi,

Over een paar uurtjes moet ik weer op controle. Ik wil dan bespreekbaar maken dat ik niet tevreden ben hoe de controles verlopen. Ik ben medisch omdat we ons zoontje verloren hebben bij een zwangerschap van 42 weken. Mij is van alles beloofd voordat ik weer zwanger was en aan het begin van de zwangerschap, maar nu ik terug kijk verlopen de controles niet anders dan bij de vk. Alleen wanneer ik dingen zelf aangeef, het willen van een echo bijv., krijg ik die extra zorg. Lijkt mij niet de bedoeling toch, hij is toch de kundige van ons 2?

Ik ben nu 35 weken zwanger en de gyn. wil mij pas over twee weken een datum geven voor de keizersnee. Deze zal waarschijnlijk plaats vinden met 39 weken. Nu ben ik er achter gekomen dat hij de geplande keizersnede op maandag uitvoert. Dat betekent dat ik 24-9 pas geholpen word, ik ben dan 39+5 volgens mijn eigen berekening, maar 39+2 volgens de eerste twee echo's. Ons kindje loopt ook ruim twee weken voor op zijn groei, dus ik heb liever de 17de de ingreep, eigenlijk liever nog de 10de.

Ik ga in ieder geval vandaag aangeven dat ik erg bang ben, erg onzeker. En dat ik vanaf nu elke controle een echo wil. De oorzaak van Roan* zijn dood was dat de placenta op was, ik wil dus dat ze die in de gaten gaan houden.

Ik zit er best wel tegenop. Baal ervan dat ik zelf zo moet strijden. Nu kan mijn man vandaag voor het eerst ook niet mee, omdat hij gisteren begonnen is met zijn nieuwe baan. Nu gaan mijn schoonouders mee. Op zich vind ik dat wel prettig.

Ik moest dit even kwijt. Ik zal vanmiddag wel even posten hoe het uiteindelijk is afgelopen.

Groetjes, Marlise.

Hoi Marlise,

Zeker raar dat je zelf nog om alles moet vragen. Je zou zeggen dat ze dat uit hun eigen doen. Ik zou zeker zelf erom vragen want jou angst vind ik terecht.
Ik hoopdat ze luisteren voor je.

Succes meid!!!

Liefs An 37 weken en 1 dag

succes vandaag meis! ik hoop dat ie naar je luisterd je mag inderdaad wat meer "actie" van hem verwachten zeker gezien jullie verleden (anders heb je er ook niets aan he?)

Sommige VK's en gyn zijn compleet onmenselijk naar mijn idee, ik wens niemand iets slechts toe maar je kunt je toch wel proberen in te leven in iemand zijn situatie? waarom zou je anders dokter worden toch.

succes!!

Inderdaad enorm vervelend dat je overal zelf om moet vragen terwijl jou andere   dingen beloofd zijn.

Goed dat je schoonouders meegaan, dan heb je in ieder geval mensen bij je die het ook voor jou kunnen opnemen. Ik zou zeker mijn zegje   doen daar, ze kunnen de baby toch zeker wel eerder halen. De mijne willen ze halen met 37+2 omdat ze later geen plaats hadden. Als het zo vroeg bij mij kan (en ik heb alleen maar een stuitligging en niks ergs meegemaakt   zoals jij) dan moet zoiets toch zeker bij jou ook kunnen! Laat je maar niet zomaar afschepen, als de   dokter niet mee wil werken kan je ook nog altijd om een andere   dokter vragen als je niet tevreden bent over deze.

Laat ons maar weten hoe het gegaan is, sterkte straks!

Hoi Marlise,

klinkt allemaal heel bekend. Ik heb vorig jaar na een zwangerschap van 30 weken ons kindje verloren. In het nagesprek toen, wordt ook besproken wat ze allemaal zullen doen tijdens een volgende zwangerschap. Ik ben er ook achter dat je overal zelf achteraan moet gaan. Als ik dan bijvoorbeeld om een extra echo vroeg, dan kreeg ik te horen dat hij het niet nodig vond. Als ik dan zei, "maar ik vind het wel nodig, voor mijn gemoedsrust", dan werd er pas iets geregeld.

Vorig jaar heeft hij tegen mij ook gezegd dat de bevalling dan ingeleid kan worden met 38 weken, ook daar lijkt hij op terug te komen. Ik snap dat ze niet alles van te voren kunnen toezeggen, het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je kindje het doet, maar ook ons kindje ligt voor in groei en dan denk ik dat 38 weken toch niet een hele gekke termijn is om de bevalling in te leiden. Maar eerst krijg je te horen dat ze er voor 36 weken nog helemaal niet over willen praten en dan ben ik er afgelopen week met 36,4weken en dan is mijn gynaecoloog op vakantie. Dat had hij verteld, dus ik denk, dan ga ik volgende week dat gesprek aan. Ik aan de balie vragen of ik dan volgende week weer een afspraak bij mijn eigen gynaecoloog heb, verteld ze doodleuk dat hij nu in de eerste week van zijn vakantie zit en totaal 3 weken op vakantie gaat. Nou daar sta je dan.

Tijdens mijn afspraak werd ik niet geholpen door de vervangend gynaecoloog maar door de co-assistent (die ik al vaker heb gezien) en bij haar geef ik aan dat ik eigenlijk wel een gesprek aan had willen gaan over het inleiden. Dus zei verteld dat dit natuurlijk ook altijd kan met de vervangend gynaecoloog, dus daar kreeg ik alsnog een gesprek mee.
Die vervanger verteld mij doodleuk dat inleiden niet helemaal uit gesloten is, maar dat zij er geen voorstander van is en als er al wordt ingeleid, dan pas vanaf 39 weken.

Ik reken dus maar nergens meer op, ondertussen ben ik doodop van alle emoties die bij een zwangerschap na zo'n ervaring komen kijken, maar ik geloof dat ik me maar moet instellen dat ik van hun niets kan verwachten (volgens mij gaan ze pas eerder ingrijpen als ik 's nachts niet meer kan slapen, omdat ik het niet meer kan handelen, en daar als een vaatdoek binnen kom lopen. Maar iedereen vind constant dat ik zo goed uit zie, maar zo voel ik me niet. Ik zou bijna stoppen om mezelf op te maken, zodat ik er vanzelf rot uit zie).

Een aantal weken geleden gaf mijn gynaecoloog zelf aan dat hij me in ieder geval niet over tijd zal laten lopen, dus ik ga er vanuit dat hij daarmee bedoelde, dat hij me niet over de 40 weken laat gaan, maar op dit moment begin ik daar ook aan te twijfelen, want ik vraag me af of hij dan uberhaupt al weer terug is en in medische termen ben je na 42 weken pas overtijd.

Sorry, in plaats van een reactie op jouw gevoel is dit meer even mijn eigen klaagzang geworden.

In ieder geval sterkte vanmiddag en ik hoop dat je wat aan je schoonouders hebt tijdens dit gesprek, want ik merk zelf dat (ik dan) je heel snel emotioneel wordt en je overrompeld voelt door al hun argumenten en dan is het lekker om iemand naast je te hebben staan die sterk in zijn schoenen staat en misschien een keer voor jou het woord kan doen.

Succes vanmiddag en laat even weten hoe het is gegaan.

Groetjes Elise

Hoi Marlise,

Héél veel sterkte en succes voor het gesprek met de gyn. Fijn dat je schoonouders meegaan om je, op deze manier, steun te geven. Het lijkt mij erg vermoeiend om zo te moeten vechten voor een veilig gevoel, vooral omdat je zoveel emoties ervaart.

Geef maar goed aan wat je wil!!

Liefs, Line
36,2 w zwanger

En laat ik nu juist denken dat je gebakken zit, als je bij een gyneacoloog loopt.... Ik vind dit echt te belachelijk voor woorden, zeker gezien je voorgeschiedenis. Ik kan me voorstellen dat je gewoon wilt dat de baby gehaalt word. Zeker als de baby het toch goed doet, en goed groeit.

Meid, ik wens je heel veel sterkte, en ik hoop op goed nieuws! Fijn dat je in ieder geval niet alleen hoeft te gaan, dan word je ook wat minder afgebluft.

Hou je ons op de hoogte?

Hoi Marlise,

wat naar allemaal voor je.. ik kan je gelukkig vertellen dat ze er in Groningen in het UMCG heel anders mee omgaan. Wij hebben vorig jaar ons kindje verloren na een zwangerschap van 25 weken, ik ben prompt de maand erna weer zwanger geworden.
Dit is wat ik tot nu toe heb gekregen (kun je ff vergelijken):
7 weken echo
12 weken echo
16 weken echo (vervroegde 20 weken echo)
20 weken echo
21 weken echo (controle 20 weken echo)
32 weken groeiecho
37 weken groeiecho
Daarnaast werd/wordt  er tijdens elke controle een kleine echo gedaan om te kijken hoe de baby ligt, of het hartje klopt en of er genoeg vruchtwater is.  
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat ons 1e kindje heel veel afwijkingen had en dat ze daarom misschien ook zo zorgvuldig/voorzichtig zijn.  
Ook ging ik voor mijn eigen geruststelling tussen de controles door naar de verloskundigenpraktijk om het hartje te beluisteren.

Ik hoop voor je dat je je ei een beetje kwijt kunt tijdens het gesprek en laat je niet afwimpelen hoor!!!! Zo'n witte jas zegt niks.

Groetjes Eline

Terug
Bovenaan