Zo vaak ziek - iemand een peptalk?

<p>Nou mijn meisje is voor de 5e week op een rij koortsig. Mn hart breekt een beetje. Ze was weer maar 7 dagen koortstvrij, wat de laatste tijd nog veel is ook. </p><p>Half augustus hebben we een afspraak bij de kinderarts om uit te sluiten of er een oorzaak voor die slechte weerstand is. Maar ik verwacht er weinig van. Want ze herstelt altijd wel weer. Zonder antibiotica ofzo. En vaak zie je wel dat er een snotneus, of keelontsteking is. Vorige week de zesde ziekte. </p><p>Maar echt elke week. Ze gaat sinds 4 maanden naar de opvang, is nu 14 maanden. In januari/februari met de lockdown hadden we twee maanden een gezond kind. Overige 8 maanden is ze al 16 keer ziek geweest. Waarvan 5 keer in de afgelopen 5 weken. </p><p>Ik vind het zo zielig voor haar. Voel me schuldig dat ze steeds ziek wordt omdat ik moet werken. Familie woont allemaal ver weg, dus we hebben geen vangnet. Ze zeggen dat de weerstand er beter van wordt, maar elke week ziek zijn is een klap op zo'n lijfje hoor. Ze zeiden dat de zomer beter zou zijn, tot nu toe is het erger. Is ze niet ziek, dan liggen haar billen wel open. Wat is dit voor leven voor haar?? Ik denk wel eens een maandje pauze van de opvang zou goed doen. Maar in maart ging het frequente ziek zijn gewoon weer verder. </p><p>Het lijkt me ook zo naar om haar van de opvang weg te houden, want ze heeft het er wel echt heel erg naar haar zin en leert er zoveel. Ze lacht er veel en slaapt goed. </p><p>Wanneer gaat het beter? Is het echt zo goed om constant ziek te zijn? Zijn er mensen die ervaring hebben met de overstap naar een gastouder, en bracht dat echt verbetering? </p>
 
Begin augustus is de BMR prik ook nog eens gepland en eigenlijk wil ik die niet nu in deze periode zetten. Vraag me af of dat ook 2/3 maandjes uitgesteld kan worden. Maar zou het dan wel beter gaan?
 
Oh vreselijk hé! Hier ook een ventje van 15 maanden die veel ziek is. Hij is begin mei gestart op een kinderdagverblijf en sindsdien nu denk ik al 6 keer zien geweest. Pseudokroep, RS- virus,  nog een keer pseudokroep, verkouden, gewoon zomaar koorts, alles hebben we al gehad. Hij is nu ook al 4 weken non stop aan het hoesten. De huisarts zegt dat het erbij hoort en we er gewoon doorheen moeten. Maar ik vind het zo zielig!
De bmr prik heeft hij trouwens wel gewoon gehad. Viel samen met het RS virus bij hem alleen wisten we dat toen nog niet. Net na de prik werd hij pas ziek. Volgens mij kun je die wel verzetten trouwens vanwege ziekte, dan moet je even het cb bellen. 
 
Oh dat klinkt heel herkenbaar Mirtje.
Ik voelde me er lang wel rustig onder. Zoals ik zeg, ze herstelde altijd wel weer. En 2 keer per maand heb ik ook wel van collega's gehoord enzo. Maar de afgelopen maand is het verdubbeld. En ik vind het zo zielig. 
Heb net een goed gesprek met mijn man gehad over wat we kunnen als ik toch besluit thuisblijfmoeder te worden. Maar eigenlijk wil ik dat helemaal niet. We gaan, indien de kinderarts niets oplevert (hopelijk niet!), eens praten met wat gastouders om een gevoel bij die oplossing te krijgen. Ik zou het wel heel jammer vinden om ons plekje op deze opvang kwijt te raken. Kleinschalig, dicht bij mijn werk en dichtbij park en bos, en zulke lieve juffen. Ze heeft het echt leuk daar. Maar na 10 maanden neemt het alleen maar toe.
Hier hebben we eigenlijk weinig hoesten en snotteren. Soms een keer. Het is vaker hoge koorts zonder veel andere symptomen de laatste tijd. Dat zit me ook dwars. Maargoed, vorige week was de zesde ziekte, dus dat staat wel weer echt los. En nu dan weer hoge koorts en verder niks. Hoop dat we binnenkort in elk geval weer terug kunnen naar "gewoon" 2 keer per maand ziek. 
 
 
Mijn oudste dochter was ook zo vaak ziek! Precies wat jij schrijft.. met 18 maanden was dat ineens over, leek of ze eroverheen gegroeid was en ineens sterker was en niet meer met elke snottebel koorts kreeg.
Ze is nu ruim 3.5 en zo'n 1x per 2 maanden nog wel eens ziekjes of verkouden, maar bijna nooit meer zo erg dat ze niet naar de opvang kan. Het laatste jaar heeft ze 2x een dag moeten skippen ivm ziekte denk ik.

Mn jongste is nu 23 maanden en bijna nooit ziek. Geen idee waar dat verschil in zit. Ze gaan nu wel naar de gastouder ipv kinderdagverblijf, al sinds de geboorte van de jongste. Misschien scheelt dat, veel minder vaak zieke kids om ze heen..
Maar de weerstand van de jongste lijkt gewoon veel sterker ofzo. Ik ben bang dat je daar weinig aan doet, maar hopelijk wordt het bij jou ook beter vanaf 18 maanden!

Ik merk hier wel dat ze de eerste 18 maanden echt ziek zijn van een snotneus, koorts en huilen en drammen. En daarna is een snotneus gewoon een snotneus en niesen ze 4x en zijn ze er niet meer echt ziek van, heerlijk als dat moment gekomen is!
 
18 maanden, dat is al dichtbij. Een collega zei dat zijn oudste ook wel vaak ziek was. Niet elke week maar wel 1 a 2 keer per maand, en dat dat wel duurde tot 2,5 jaar. 
Hoe vind jij het verschil tussen gastouder en kinderopvang? We zijn destijds voor kinderopvang gegaan omdat een gastouder ook maar alleen is. En die wordt ook ziek, gaat op vakantie. En we hebben geen mogelijkheid dat oma dan even oppast ofzo. Daarnaast mist er wel een stukje sociale controle, en moet je er maar op vertrouwen dat ze inderdaad netjes omgaan met je kind. Het blijft een vreemd persoon waar je je kind even achter laat. Maar nu zo vatbaar is voor virusjes op de opvang zit ik er dus wel erg over na te denken.
 
Hoi Lewis toen ik kind was, was ik de hele tijd ziek. Met koorts, antibiotica en ziekenhuis opnames. Toen heeft de kinderarts gezegd dat ik van de opvang af moest. Het was een wereld van verschil voor mijn ouders. Ik was nauwelijks meer ziek. Ze namen een oppas aan huis, dus ik zou het zeker overwegen. Het is natuurlijk wel minder gezellig met andere kindjes en inderdaad minder sociale controle. Een lastige keus! Sterkte!
 
Terug
Bovenaan