Hier bevalt de gastouder heel goed, ben erg blij met de overstap. Ze heeft 4 kindjes, waaronder mijn 2 meiden. De andere 2 kindjes zijn exact hun leeftijd dus dat is ideaal.
3 Weken per jaar heeft ze vakantie, dat weten we ruim op tijd. Dan kunnen we aankloppen bij een andere gastouder, dat regelt het gastouderbureau. Of we nemen zelf vrij. Het gaat voor ons dan om 3x een donderdag, ze gaan maar 1 dag per week. Dus 3 dagen vrij nemen op jaarbasis is goed te doen.
Het is in 2 jaar tijd 1x voorgekomen dat ze ziek was en 1x dat ze een begrafenis had. Zulle dingen zijn begrijpelijk en dat hoort er helaas bij. Wij hebben ook geen familie ofzo in de buurt die de kinderen kan opvangen, dus toen hebben we aangeklopt bij de nood-gastouder. Zij had toevallig beide keren plek voor mijn kinderen en dat ging prima!
Het risico/nadeel van een gastouder is idd de vakantie/ziekte, maar in de praktijk komt dat hier dus neer op zo'n 4x per jaar. Misschien hebben we daar geluk mee? Geen idee, maar voor ons is het prima te doen zo
Nee, controle is er niet en t is meer op basis van vertrouwen, maar ik krijg genoeg leuke foto's en de kinderen vertellen aan het einde van de dag wat ze gedaan hebben en ze gaan er met plezier naartoe dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed zit daar!
Maar bij een gastouder is het zeker wel belangrijk dat je samen een klik hebt!
Oppas aan huis zou ik persoonlijk nooit aan beginnen, ik wil niemand in m'n huis en wil juist dat m'n kinderen een dagje ergens anders spelen met andere kindjes en ander speelgoed. Anders zijn ze 24/7 thuis zonder andere kinderen, dat vind ik niet goed voor ze.
Ik denk zeker dat er op de kinderopvang meet bacteriën en ziektes zijn, ik werk zelf in de kinderopvang en er gaat altijd wel een ziekte de rondte en sommige kinderen pikken alles op, zoals jouw kindje en mijn oudste dochter destijds. En zeker tot de leeftijd van 18 maanden kunnen ze een snottebel nog nier goed handelen en zijn ze er vaak direct koortsig en ziekig van.
Naast de dag gastouder gaan m'n kids ook naar de peutergroep, 2 ochtendjes vanaf 2 jaar. Daar leren ze nog meer in de omgang met andere kinderen op een drukkere groep, als voorbereiding op school. Zodat ze dan niet ineens in een gat gegooid worden zodra ze 4 worden en met 25 anderen in een klas zitten. Peutergroep is super goed en leuk voor ze! En met de leeftijd van 2 jaar zijn ze wel weer een stuk weerbaarder en minder snel ziek!