Zoeken naar een ritme en hoeveelheid

A

Anoniem

Guest
Hi mede-mama's,

Ik ben even op zoek naar wat feed-back: mijn zoon is nu 2 en halve week oud en er zit totaal geen ritme in zijn voedingsschema. Niet qua tijdstip en hoeveelheid. Hij zit nu op 7 voedingen per dag en de ene keer drinkt hij zo 115 cc weg en soms ook maar 60 cc.

We laten hem nu maar steeds zelf komen om een voeding. Soms komt hij na 4 uur pas, maar hij kan ook na 2 en half uur alweer komen terwijl hij dan wel voldoende op heeft. Als hij wakker wordt geven we hem maar gewoon een flesje. Maar we twijfelen nu of we het dan moeten rekken richting 3 uur er tussen of gewoon maar geven.

We kunnen er geen touw meer aan vastknopen.   Hoe doen jullie dat: maken jullie jullie kleintjes op gezette tijden wakker en laten jullie het 's nachts gewoon komen? Ik hoor graag jullie tips en ervaringen.

Groetjes
brootje

Hoi !

Ik herken het! Mijn dochter is nu 3 maanden en ik wist in het begin ook HELEmaal niet hoe en wat! Ze kwam, net als jouw zoon, dan om de 2 uur en dan om de 4 uur..
Ik heb wel geleerd dat zo'n jong babytje nog geen ritme heeft. Dat komt echt vanzelf. Dus ik zou zeggen, als ie honger heeft, gewoon geven!
Pas alleen even op met de hoeveelheid. Ik weet niet precies hoeveel zo'n jonge baby nodig heeft omdat ik de eerste 8 weken bv gaf maar probeer die hoeveelheid te verdelen in zo'n 7 a 8 porties..
Je kleintje komt straks echt met een ritme en dat voel je als moeder haarfijn aan!

Succces,
Grtjs,
Evelien

met borstvoeding is hoeveelheid niet belangrijk! Dat regelt zich vanzelf! met kunstvoeding moet je wel uitkijken. Ik gaf de eerste weken ook wel 9 voedingen per dag! en gaf hem de borst als hij er om vroeg! ging primaa!! op een gegeven moment kwam hij zelf met een ritme! en soms zaten er regeldagen tussen. Dan kwam hij om de twee uur even wat eten.  

succes ermee!

groetjes
Sjan

Ik hoop dat hij echt op een gegeven moment in een ritme komt, want ik kan hier niet zo goed tegen. Echt, ik weet ook wel dat het op een gegeven moment wel goed komt, maar als je er middenin zit, is dat even moeilijk te zien.

Het is ook zo lastig met de deur uitgaan. Je hebt geen idee wanneer hij weer en fles wil hebben.

Hij weegt nu zo'n 4300 gram, dus hij mag best wat hebben. Alleen hij drinkt zo onregelmatig zijn fles leeg. Is het misschien handiger om de voeding is terug te schroeven, dus consequent bijv. 120 cc geven en dan kijken wat hij drinkt. Als hij wel een hele fles leegdrinkt, dan drinkt hij vervolgens de volgende flessen weer niet goed leeg, waardoor hij dus weer eerder komt na die flessen. Snappen jullie hem nog?

Op het moment schijnt voeden op verzoek 'in' te zijn. Ik heb het ook gedaan bij mijn dochtertje (nu 8 maanden). Op een gegeven moment regelt het zich inderdaad wel, maar haar ritme was niet iets dat bij ons paste. Ze dronk rond 3 maanden netjes 5 flessen alleen dronk ze die rond 6, 10, 14, 18, 2 en soms om 5, 9, 13, 17, 1 uur. Haar ritme was dus niet echt ideaal met als gevolg dat zij daaraan wende en om 22.00 uur niet wakker was te krijgen waardoor wij met 5 maanden nog aan minimaal 1 voeding per nacht zaten. Ook verschilde het soms en liep het 'schema' net weer wat anders, afhankelijk van wanneer ze 's nachts wakker werd.

Wij voeden nu ook nog ongeveer op verzoek. Als ze voor 6 uur wakker wordt krijgt ze nog niets. Verder maken we haar wakker voordat we zelf gaan slapen voor een laatste fles. De rest passen we aan aan haar slaapjes overdag.

Naar mijn ervaring zou je best wat regelmaat in de voedingen aan kunnen  brengen en daarnaast ook opletten op de slaap tijden. Je hoeft je niet heel vast aan een schema te houden, maar je zou kunnen zeggen dat je wel binnen perioden vaan bijvoorbeeld een uur een voeding geeft. (Bijv ontbijt tussen 6 en 7 daarna elke 4 uur of max een uur later/eerder)

Hallo allemaal,

Mag ik hier even op inhaken?

Vanaf hoeveel weken krijgt een baby een echt goed ritme? Mijn meisje is nu 5,5 week en op zich hebben wij wel enigzins een ritme, ze komt tussen de 3,5/4 uur voor een voeding (bv), maar niet iedere dag begint de dag bij ons om dezelfde tijd. Soms wordt ze 's ochtends om 8 uur wakker, dan weer om 7 uur, gisteren was het zelfs  6 uur. Op zich doet ze het harstikke goed hoor. Ze krijgt om ongeveer 23 uur de laatste voeding, dan komt ze tegen 4 uur en dan meestal tussen 7 en 8. Maar ik kan er nog niet de klok op gelijk zetten. Wanneer zou ik dat wel kunnen doen?

Groetjes Petra

Dat is bij elk kind anders. Sommige kinderen worden geboren met een horloge om, andere doen er maaaaaaaanden over, of gooien hun ritme elke 4 weken om.

Hi,

Als ik kijk op het pak Nutrilon zouden we al op zo'n 5 voedingen moeten zitten met het gewicht, maar dat gaan we nooit halen! Er zit nu nog maar zo'n 3 a 3,5 uur tussen de voedingen, heel soms haalt hij 4 uurtjes.

Ook 's nachts is het een dilemma, want we kunnen het niet afdoen met een speentje (is 'ie niet echt gek op) en we hebben nog een kleintje die ook wakker wordt van het gehuil. Zitten we met 2 huilende, wakkere kindjes.

Bij de eerste deden we dat wel, maar dat kunnen we helaas nu niet meer doen. Hoe lossen jullie dat op? Wat zal ik blij zijn als die nachtvoeding eraf kan (ben een beetje ongeduldig denk ik, maar hier spreekt ook slaapgebrek )

Hoeveel voedingen is nu een beetje normaal op voor het aantal weken? Ik hoor ook wel eens dat mensen de nachtvoeding met wat minder voeding aanmaken, zodat de baby niet went aan een voedzame hap midden in de nacht.

Terug
Bovenaan