Zoekende in ochtendroutine

<p>T is nu 8 maanden, en dingen veranderen.  Ze is gaan doorslapen, jeeeej! (meestal geen voedingen, wordt wel nog 1 of 2 keer kort wakker). Ze wordt dan wel heel hongerig in de ochtend wakker, dus er moet direct een fles in. Ook eet ze nu daarna een ontbijtje. Bijvoorbeeld een broodje of een plak bananenbrood.</p><p> Voorheen werd ik even rustig met haar wakker terwijl man ging douchen. (Nu geef ik haar in bed vast de fles). Ik kleedde haar ondertussen om. Daarna ging man beneden een fles geven en spelen. En ik douchen, honden uitlaten, wasjes draaien, opruimen, fysio oefeningen doen enzo. Als ik dan beneden kwam, moest zij weer naar bed en at ik als ze sliep. Opvang dagen hadden de korte snelle versie van dit patroon. Maar inmiddels kan ze ook 3-3,5-4 wakker zijn op een dag. En slaapt ze half 10 pas weer. Dan heb ik echt wel honger haha! </p><p>Het is allemaal niet zo’n probleem. Maar ik merk dat ik behoefte begin te krijgen aan een verandering in de routine, waarbij we gewoon lekker samen ontbijten. Alleen ik ben zoekende in een goede routine. Mijn man moet op mijn dagen namelijk wel 8 uur naar zijn werk, daarom deed ik de dingen voor hij weg moest. Als ik die tijd nu voor ontbijten gebruik moet ik dus even wennen aan douchen, fysio, 2 honden uitlaten in mijn eentje met beeb. Al vind ik samen ontbijten een heel leuk iets.</p><p> Ik kom er wel uit, geen hogere wiskunde. Maar hoe is jullie routine? Misschien zie ik wat goede voorbeelden :)</p>

Wat we hier op een gegeven moment zijn gaan doen: hond uitlaten met kind in de draagzak na het ontbijt, douchen voor slapen gaan ipv bij opstaan en flesje gewone melk in bed tegen eerste honger en daarna gezamenlijk ontbijt beneden. Misschien een paar ideetjes. Ohja en de fysio oefeningen zijn er hier bij ingeschoten ??

Wij doen het zo:
06.30 uur de wekker. Mijn man staat op en gaat wassen en aankleden. Ik trek vast mijn kleding aan. Als onze dochter nog slaapt, dan ga ik ook wassen, haar doen etc. Is ze wakker, dan ga ik eerst haar wassen en aankleden. Mijn man gaat ondertussen de honden uitlaten. Ik ga met onze dochter naar beneden zodra ze klaar is. Vaak gaat ze nog lief spelen, maar als ze honger heeft dan krijgt ze eerst een fles en/of melk/Optimel. Ik maak vlees voor de honden klaar en smeer brood voor ons werk of voor het werk van mijn man als ik vrij ben. Als mijn man terug is gaan de honden eten en gaan wij allemaal aan tafel. Zodra we klaar zijn ga ik evt nog mijn haar doen etc. als ik dat 's ochtends niet direct gedaan heb en daarna kunnen we allemaal de deur uit. Als ik om 09.00 uur begin op mijn werk dan zet ik alvast wat voor het avondeten klaar. Begin ik om 08.30 uur, dan gaan we tegelijkertijd de deur uit

Dreumes wakker, zij wordt aangekleed, daarna gelijk ontbijten (allebei hetzelfde ontbijtje: havermoutpap met fruit of een goed gevulde smoothie. Ik maak dus 1 ontbijt), dan even spelen en daarna gaan we samen naar buiten voor een wandeling, speeltuin of fietstocht (wij hebben geen hond ;)). Tegen 09:30/10:00 gaat zij voor 3 kwartier naar bed, dan doe ik yoga en ga onder de douche. Wasjes en klusjes doen we gewoon tussendoor.
Dit ochtendritueel wissel ik af met mijn man. 

2 kinderen hier, 3 jaar en 17 maanden.

6.30 allebei opstaan. Als we geluk hebben, slapen de meiden nog een kwartiertje en dan kunnen wij onszelf aankleden, opmaken, haar doen, afwasmachine uitruimen en tafel dekken voor ontbijt.

Zodra ze wakker zijn (tussen 6.30-6.45) allemaal naar beneden, beneden aankleden. Kleding leg ik de avond ervoor klaar. Allemaal tegelijk aan tafel voor een boterham. Daarna ruim ik op en doet mn man zijn fysio oefeningen. Douchen doen we altijd in de avond,dat scheelt in de ochtend zoveel tijd.

Rond 7.30 gaat mn man de deur uit. Dan zorg ik dat ik helemaal aangekleed en opgemaakt ben, zodat ik dat niet hoef te doen met 2 kids. Rond 8u is de hele ontbijtboel opgeruimd, iedereen aangekleed, bedden opgemaakt en draait er een wasmachine. Vanochtend om 7.15 bijvoorbeeld ook al even snel de boel boven gestofzuigd voordat mn man de deur uit ging.

T gaat hier altijd best vlotjes. Gewoon zelf op tijd opstaan en dus niet douchen in de ochtend. Nu hebben wij geen honden, maar die zou ik dus gerust om 8u kunnen uitlaten, want dan is iedereen klaar in huis met zn ochtendritueel!

In de avond ruim ik alles op, zet ik eten klaar voor de volgende dag,staat er een wasmachine op de timer etc.. ik zorg altijd dat alles klaar en schoon ligt voor de volgende dag, zodat je in de ochtend daar allemaal geen werk meer aan hebt.

Pff haha wat zijn jullie allemaal productief als de kinderen slapen! Ik ben daar misschien wat egoistisch in, maar ik denk dan: haaa eindelijk even zitten. Daar geniet ik wel van nu het nog kan. 
Savonds douchen is hier geen optie. Het is boven met een houten vloer en dunne wandjes heel gehorig. Onze dame wordt al wakker als we gewoon naar bed gaan. En dan poetsen we al tanden enzo in de keuken beneden. Dat ze een lichte slaper is helpt daar niet bij. We hebben verhuisplannen en een van mijn grootste wensen is alle vloeren beton ?
Ik droeg haar in de zomer wel veel in de doek. Nu vind ik dat eng met die kou. Ik heb geen jas die je erover heen kunt sluiten. Hoe doe jij dat SN? Dat zou veel makkelijker zijn dan met de wagen. Nu doen we de blokjes om als we beiden thuis zijn, de oudste van 13 doet niet veel meer dan dat. En de jongste neem ik wel eens alleen mee met de wagen. Dat gaat prima met 2 handen. 2 honden en de wagen vind ik best een gedoe. 
Ik denk dat ik voor douchen met baby in de wipper ga als ik alleen thuis ben, dat is maar 2 dagen (nu 3) per week. Dan kan ik eerst even ontbijten en honden doen. Afhankelijk van of man er nog is, met of zonder baby. En dan wat later in die wakkertijd douchen terwijl ze met een speeltje in de wipper zit. Als ze straks groter is en veel beter zit, dan kan ik misschien zelfs wel samen douchen/badderen. Ik herinner me van vroeger dat mijn moeder dat ook wel eens deed.

Ik ben s morgens bijna altijd alleen. Onze zoon wil altijd direct eten, maar dit gaat niet altijd.
Ik kleed altijd mezelf eerst aan en zorg dan dat mijn kleren de avond van te voren klaar liggen. Daarna haal ik onze zoon uit bed en kleed ik hem aan. Beneden zet ik hem in de kinderstoel aan tafel en dek ik de tafel. Pas als ik zit en brood ga smeren krijgt hij eten. Ik geef hem altijd een korstje en de melk drinkt hij pas na de boterham. Vervolgens zet ik hem in de box zodat ik op kan ruimen en mezelf klaar kan maken.

Terug
Bovenaan