• Geef jouw mening zodat we Ouders van Nu kunnen blijven verbeteren! Het onderzoek is anoniem en het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 7 tot 10 minuten. Onder de deelnemers verloten we 5 Bol.com cadeaubonnen t.w.v. 25 euro. Vul hier de vragenlijst in. Alvast bedankt voor de moeite om deel te nemen!

zonder kinderwagen

Hallo ouders!

Ik ben nu 15 weken zwanger, en me aan het oriënteren op 'transportmiddelen', dus kinderwagens, draagzakken en draagdoeken.

Na veelvuldig zoeken naar informatie over kinderwagens ben ik daar een beetje van afgeknapt. Ik zou die het liefst zo min mogelijk inzetten.

Zijn hier ouders die ook geen kinderwagen hebben gebruikt?

Daarentegen ben ik bang dat ik misschien het dragen met een draagdoek enigzins aan het romantiseren ben. Wordt het op een gegeven moment niet zwaar voor je rug, vooral als je ook nog een zware tas mee moet torsen met luiers, extra outfit ed, plus wat je voor jezelf nog nodig hebt?

Ik heb wel al wat ervaring met draagdoeken, aangezien ik nanny ben geweest van meerdere kinderen, die ik ook met plezier heb gedragen. Maar de tas werd soms wel degelijk zwaar.

Mijn idee is nu:
zelf: draagdoek
partner: draagdoek/draagzak
mijn moeder/zus: draagzak (gaan regelmatig oppassen, hebben ze gezegd)
partner's ouders draagzak/kinderwagen (wonen verderweg, en kunnen in hun grotere huis en auto een grote kinderwagen kwijt)
auto partner/zus: autostoel
bakfiets werk: autostoel
trein: dragen, eventueel zo een luiertas met ingebouwd reiswiegje.
 
Persoonlijk zou ik de wagen echt niet willen en kunnen missen…
Dat begrijp ik ook, hoor! Ik heb zelf ook urenlang rondgelopen met een slapend kind in de wagen, dat is ook heerlijk.

Maar veel van de wagens die nu op de markt zijn hebben van die kleine wieltjes waarmee je tegen iedere losliggende tegel op de stoep opbotst, of zijn zo groot dat ik hem in mijn kleine flat niet kwijtkan. En bij mijn moeder de hoge trap op tillen al helemaal niet te doen.

Dan maak ik me ook nog zorgen over de houding van baby in de reiswieg, of mijn kind in het zitje. Terwijl die er wel het meeste profijt van zou moeten hebben. Daar mak ik me met een draagdoek minder zorgen om.

Plus, ze zijn veel goedkoper.
 
Wij hebben een kinderwagen met iets grotere wielen die prima rijdt en waar onze 2 meisjes prima in hebben gelegen en geslapen wanneer we op stap gingen. Wanneer ik bijvoorbeeld met de auto naar de winkel ging, had ik meestal wel de draagzak bij. Regelmatig deden we ook wel wandelingen met de draagzak maar wanneer ze ongeveer 1 jaar oud was begon ik dat wel best zwaar te vinden voor mijn rug en was ik toch wel blij met de kinderwagen/buggy. Maar goed, ik heb sowieso ook niet de sterkste rug dus misschien ligt dat aan mij. Doe vooral waar je je zelf het prettigst bij voelt zou ik zeggen!
 
Ik zou echt niet zonder hebben gekund. En niet gewild. Ik ben niet de grootste fan van dragen, dus wellicht gekleurd.. maar de hele tijd (ook als het 35 graden is) zo’n plakkerig mormeltje tegen je aan. Geen vrijheid om je handen vrij te kunnen hebben (denk aan shoppen. Denk aan zwaardere boodschappen mee willen nemen. Denk aan simpelweg onderweg ergens naar de wc willen ) onze kinderwagen fungeert ook als boodschappenwagen. Was ook met meerijplankje handig om de andere peuter mee te nemen. Kon een baby uren in slapen als je onderweg was, terwijl je zelf lekker op een eigen stoel kunt zitten.
Kortom: mijn mening haha
 
En over je ‘zorgen’. Als het echt niet goed zou zijn voor een kindje zouden er geen miljoenen van die wagen rondrijden ;) echt. Je kindje krijgt niks van liggen in een kinderwagenbak. Is niks anders dan een box of bedje of wiegje. En je kind gaat pas naar het zitje als het daar aan toe is. Dus als je je kindje niet al met 4 maanden laat zitten, wederom: niks aan de hand!

Heb je al proefritjes gemaakt met wagens? Want ik herken me echt 0,0 in het ongemak van tegen tegels aanrijden of iets dergelijks. En ik rij er al 5 jaar mee rond ;€
 
Ik heb de kinderwagen veelvuldig gebruikt, ook als slaapplek overdag. Ik ben zelf absoluut geen drager. De draagzakken die ik had gingen ook snel weer de deur uit. Uiteraard zijn kinderwagens gebouwd om baby's te vervoeren en dus ergonomisch helemaal in orde. Tegen tegels heb ik nog nooit gebotst. Hoe kom je daarbij??
 
Ik ben ook echt een draag mama geweest !
Maar had altijd in de auto een kinderwagen liggen voor “noodgevallen”.

Ik had een babyzen-yoyo! Ideaal en compact! Ging tevens onderin de bakfiets ook mee als zo nodig en ja soms was het nodig.


Geloof me, ik heb veel gedragen maar wat was het ook heerlijk voor de kleine om even te kunnen ademen en op temperatuur komen. Ik was hoog zomer aan het dragen, hoe fijn ook het is, hoe “geschikt” de stof van je doek, je kleintje krijgt het wel heel erg warm op je boezem als dit langere tijd wil gaan doen.

Ik vond een wat kleinere compacte wagen erbij echt een must!

:)
 
Terug
Bovenaan