Zoon van bijna 2 jaar slaapt 's avond en 's nachts niet in eigen bed. Heeft i

Vreemde ogen doen dwingen en wat dat betreft blijven opa en oma wel vreemd. Twee zeker een leeftijd dat ze weten dat ze hun zin kunnen krijgen, maar laten krijsen is mij nooit gelukt. En wij hadden (hebben soms) hier ook drama met slapen. Uiteindelijk heeft het toch geholpen om 1 methode te kiezen, samen, wij als ouders, 1 front en alles exact hetzelfde. Terug gaan als hij gaat krijsen, troosten, instoppen en zeggen "slaap lekker, tot morgen" 
Maar bleek later dat hij het tot lastig vond om zonder nachtlampje te slapen, sinds we die hebben gaat het beter. Ook 1 knuffel die hij doodeng vond, weggehaald. Soms bang voor z'n nachtlamp, halen we die weg voor die nacht. Soms moet die knuffel weer terug. Het is net een mini mens, niet elke dag dezelfde behoefte of angsten. 
Maar ik zou zeker beginnen met 1 plan van aanpak en niet meer jojo'en van het een na het ander. En als hij al een beetje praat, kan je dat wellicht ook in samenspraak doen. Het grote jongen gevoel een beetje motiveren. 
Succes! 
Ps. Hier komt hij regelmatig snachts nog bij ons in bed, wij hebben zo bedacht.. als het goed is, doet ie dat niet meer als hij 10 is 

@Dijker Dat laten krijsen hebben we wel geprobeerd, maar op een gegeven moment is hij dan zo overstuur en dan kan je het gewoon niet meer aanhoren. Bij ons is het probleem als we teruggaan en hem instoppen, dat hij alweer overeind staat zodra ik mijzelf omdraai. Dus voordat de deur uit ben staat hij alweer te krijsen. Zoiets lastigs is het!
Hoe zijn jullie erachter gekomen waar hij bang van was? Ik had het idee dat mijn zoontje bang was voor de dino die aan zijn muur hing, deze heb ik dan ook weggehaald. En verder is zijn kamer nu vrij leeg.. Mijn zoontje kan al wel praten, maar geeft nog niet echt aan of hij iets eng vindt.. hoe ging dit bij jullie?
Dat is onze gedachte ook wel, als hij 16 is dan is het niet meer stoer om bij paps en mams te liggen haha. Maar toch zou het wel prettig zijn om niet meer iedere nacht onze zoon tussenin te hebben liggen. Als er iets aan de hand is, of hij is ziek dan vind ik het prima. 
In ieder geval super bedankt voor jouw reactie en tips! :)

@HeHoLetsGo Hahaha ja dat pinkpanter style wat jij omschrijft is ook herkenbaar! Als een ninja sluipend door de kamer haha, het is toch wat. 
Inderdaad dat dutje eraf dat werkt nog niet. Hij heeft zijn slaap hard nodig, en zeker omdat hij 's avonds al wat uren mist.. Hij is vanavond bij opa en oma logeren en komt morgenavond weer thuis slapen. Dan heeft hij 2 nachten daar gelogeerd. Overdag is hij wel gewoon thuis geweest en vanmiddag heeft hij gewoon goed in zijn eigen bedje geslapen. Wel weer krijsend en gillend wakker, maar wel gewoon rustig geslapen. Zijn oma komt hem morgenavond hier in bed leggen en dan willen we kijken wat hij doet. Ook neemt ze zijn knuffels mee die daar altijd op de kamer staan, die zet ze altijd rondom zijn bedje alsof hij niet alleen is. Laten we hopen dat dat de oplossing zou zijn. Onze zoon is sowieso iemand die totaal niet graag alleen is, hij zoekt altijd wel iemand op. Speelt ook heel slecht alleen, dus we denken ook wel een beetje dat hij bang is om alleen te zijn.
Wat acceptabel zou zijn is dat hij gewoon rustig in zijn eigen bedje kan slapen en hierdoor zelf ook goed tot rust kan komen. Hij heeft zijn slaap gewoon nog zo hard nodig. Ik vind het prima om nog eventjes bij hem te moeten zitten tot hij slaapt en daarna weg te gaan, maar als ik dat nu doe dan hoef ik maar 1 teen te bewegen en dan is hij meteen weer wakker en in paniek..
Hopelijk werkt het dat oma hem op bed legt en is dat een stap richting de oplossing van het slaaprobleem..
Dankjewel voor jouw reactie en tips! :)

Misschien een raar advies, maar onze dochter sliep eerst alleen in slaapzakjes. Onder de deken ging niet goed. Nu wil ze ineens perse onder de deken. Dus als ze beetje moeilijk doet drijg ik met slaapzak. Is ze ineens zo mak als een lammetje. ( Werkt niet als er echt iets mis is.)
Ben normaal niet van het dreigen, maar sommige peuters hebben helaas wat manipulatie nodig. (Wel iets onschadelijks, wat je ook bereid bent uit te voeren)
Of werken met beloning in het vooruit zicht, is wat positiever natuurlijk.

@Essil Oke, onze zoon slaapt ook nog in zijn slaapzak. Heb eigenlijk nog niet nagedacht om deze misschien uit te doen. Ik heb ook nog niet het idee dat het hem heel erg stoort. Maar het is natuurlijk het proberen waard.
Ik snap wel wat je bedoelt, soms is het enige wat op dat moment werkt. En als dat op dat moment voor jullie werkt is dat toch gewoon goed!
Dankjewel voor jouw reactie en tips! :)

@Lynn, heel lastig en ik begrijp en herken je volledig! Laten krijsen is zeker niet leuk en laat ik gezegd hebben dat wij dat ook nooit gedaan hebben. Dat breekt m'n hart, ik ben van mening dat ze dat niet zomaar doen. Er is een verschil tussen klieren en gewoon iemand nodig hebben, als je het mij vraagt. Zo was het meer bedoeld qua dezelfde handelingen doen.. 
Mijn excuses als ik anders ben over gekomen, maar wij zijn altijd terug gegaan, hebben hem ook beloofd dat we dat altijd zullen doen als hij roept. De periodes dat hij echt niet alleen kon slapen, dus wat jij zegt, al krijsen voordat je bij de deur staat - wij zijn in z'n kamer gebleven. Wel van tevoren gezegd dat we weg gaan als hij slaapt, soms uren aan z'n bed gezeten.
Wij zijn de kamer rond gegaan, een paar keer overdag  maar ook voor en na het slapen gaan. Dingen aangewezen en benoemd en letterlijk gevraagd of hij er blij of bang van is. Maar ook wat dingen zelf laten inrichten. Hij heeft nu bijvoorbeeld zo'n glow in de dark sterrenhemel, vond ie super stoer om samen op te hangen en vind hij rust in. Een grote olifanten en honden knuffel vonden wij heel leuk, hij niet - is de kamer uit. Het is een zoektocht van dagen geweest en nu soms nog weleens omdat zijn wereld ook veranderd. Dus soms gaan we nog een rondje, voordeel is nu dat hij emoties beter kan benoemen. 
Hij kiest bijvoorbeeld ook zelf knuffels om mee te slapen, wij hebben bepaald maximaal 2, hij kiest welke. Zo in bepaalde kaders, hem zijn eigen keuzes gegeven. Naar ons idee, het is zijn kamer en veilige plek..
Laat ik aanvullen, onze zoon ging ook rond die leeftijd over naar een dekbed, vond hij fijner qua bewegen in bed maar ook zelf in en uit bed gaan. Wel hebben we die super strak ingestopt omdat hij regelmatig heel onrustig slaapt, vinden hem overal in bed behalve met z'n hoofd op het kussen.
Hopelijk kom je er wat mee verder, het is een lastig iets en een langzame sloper van je eigen rust. 

@Lynn ik ben benieuwd, hoe is het gegaan? Waar ik ook nog aan zat te denken, slaapt hij in ledikant of peuterbed? Hier wilde hij een hele periode duidelijk in het "grote jongensbed", bleef ernaar wijzen en rende er zodra we naar boven gingen meteen naar toe. Echter hem daar in slaap krijgen kostte extra veel moeite, we dachten: hij moet vast wennen. Ineens stond hij elke ochtend tussen 5-6u naast ons bed. Heel cute dat: mammaaa pappaaaa naast je bed als wekker maar t tijdstip beviel minder. Vaak pas om 22 slapend. Hij miste daardoor uren slaap. Toen zn broertje in sept geboren werd, was ik er klaar mee, het ging gewoon niet, een huilende baby en 3u naast dat bed wachten tot hij sliep. Dus ledikant weer op. En geloof het of niet, die eerste nacht binnen 5 min sliep hij. Alsof hij toch te klein was en de geborgenheid/veiligheid van een dicht bedje nodig had. Afgelopen maanden werd t evengoed weer drama met momenten maar nog altijd beter dan wat t was met peuterbed. Daar al eens over gedacht? De afweging ledikant en/of peuterbed? 
Wbt slaapzak; hier nu ook onder een dekbed en gaat ook weer beter! 

@HeHoLetsgo Hij slaapt in een ledikant, onder een dekbed. Peuterbed durven we echt nog niet aan, hij is vrij klein voor zijn leeftijd en heb ook niet het idee dat hij daar al aan toe is.
Vrijdagavond heeft zijn oma hem op bed gelegd en wij waren zelf even een hapje gaan eten, dus kwamen pas later thuis. Hij is de hele avond rustig geweest en is niet wakker geworden. Hij werd om 04.22uur in totale paniek wakker. Dus toen wel getroost, maar hij wilde echt niet meer in zijn eigen bed en onze dochter werd erdoor wakker. Dus toen toch maar gauw nog even tussenin gelegd. 
Mijn schoonmoeder heeft een feller nachtlampje meegenomen en het lijkt erop dat dit beter werkt omdat het lichter in zijn kamer is. Ook ligt er nu een grote knuffelaap in zijn bed en hebben we een extra deken over zijn dekbed gedaan zodat we hem erg strak kunnen instoppen. Dit lijkt wel te werken.
Gisteravond heeft mijn schoonmoeder hem weer in bed gestopt en geloof het of niet, hij werd vanmorgen pas om 8.00 uur wakker!!! We wisten niet wat we mee maakte! Ook hoefde we niet zo stil te zijn boven, hij ligt nu een stuk rustiger. Met meer licht op de kamer, op de overloop en zijn gordijn een stukje open.
Vanavond gaan we hem zelf gewoon op bed leggen, dus ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat zijn! Hopelijk weer zo'n goede nacht... Fingers crossed

Terug
Bovenaan