Zoontje 1,5 met pot mee laten eten

<p>Hi allemaal,</p><p>Ons zoontje is bijna 1,5 en tot nu toe heb ik altijd zelf gekookt en in meerdere porties in de vriezer gedaan. Hij heeft echter al lange tijd voornamelijk interesse in wat wij eten dus het zou gewoon veel makkelijker zijn als ik 1x kook voor ons 3en :)</p><p>Ik vind dit qua inspiratie echter nog wel lastig, ook rekening houdend met liever niet/geen zout.</p><p>Hebben jullie leuke tips wat jullie zoal eten of misschien zelfs kookboeken die jullie ter inspiratie gebruiken?</p><p>Ben benieuwd, dankjewel!</p>
 
Hier heel veel succes met de boeken Opperdepop en Mag ik nog een hapje. Ons zoontje eet nu sinds dat hij 1 jaar is met ons mee. Wel veel geluk met een hele goede eter, nog niets gevonden wat hij niet lust. Ik maak ook veel eigen recepten en voeg dan zout toe op het laatste moment, als ik zijn portie er al uit heb gehaald. Het is ook een kwestie van gewoon proberen, ik heb altijd wat in de vriezer voor achter de hand. In de supermarkt let ik qua vlees op het zoutgehalte en gebruik geen pakjes / mixen (maar dat gebruikte we zelf ook niet).
 
Ik heb altijd gewoon de normale dingen gekookt, alleen dan zonder zout en het zoutpotje op tafel gezet. Ging prima. In het begin wel meer groentes gepureerd nog als saus. Bijvoorbeeld pasta koken, en dan een saus van gepureerde broccoli met room en hamblokjes. Ik heb destijds wat inspiratie gehaald van lekkerensimpel.com. zijn geen speciale "kindergerechten", maar mijn kids vinden het erg lekker. Ook de quiche met zalm, courgette en ricotta blijft een succesnummer. Net zoals Thai Curry (natuurlijk de niet-scherpe variant), daar is mijn oudste al fan van sinds hij met de pot mee eet :) Voor de jongste (nu 1.5jr) haalde ik tot voor kort dan een portie uit de pan (vlees/groente/kokosmelk) net voordat ik de curry kruiden er bij deed. Ondertussen eet hij ook de normale curry :) veel plezier en succes bij het leren eten ontdekken!
 
Op lifeisabout staan ook alle pakjes uitgeschreven.
Mn zoontje echt vanaf 9 maanden gewoon mee, zonder zout zonder pittige kruiden..
Pastasaus kan he heel makkelijk zelf maken van 500gr tomaten, en dan doen wij er vaak nog extra paprika champions enzo in!
 
Hier eet ons zoontje vaak de dag na ons wat wij de dag ervoor gegeten hebben, wij eten vaak pas later op de avond en hij ligt dan al in bed. Ook hier voeg ik meestal pas zout toe als ik zijn portie eruit gehaald heb.
Soepen zijn hier een meeega succes (vaak groente die ik over heb uit de koelkast) en vis. Kabeljauw of zalm maak ik regelmatig klaar, de kabeljauw vaak best gekruid maar dan dus voor hem net wat minder. Verder hebben wij het boek "eten met nijntje", heb ik nog niet zo vaak iets uit gemaakt maar staan wel leuke recepten in en meeste is zonder vlees (wij eten geen vlees thuis dus dat is wel fijn). Verder is risotto of pasta als ik niet zoveel inspiratie heb altijd goed. En ook curry (voor hem dan minder pittig) of tempeh met noodles. Wij eten zelf dus geen vlees, maar ik heb het idee dat het voor een kind beter is om zo gevarieerd mogelijk te eten dus hem geven we soms wel kip (eens per week ofzo). 
 
2x per week eten we gekookte aardappelen met groente. Dat lust mn dochter van 14 maanden het liefst. Dus 2x eet ze dat met de pot mee. Ik bewaar dan beide keren een extra portie voor de dag erna. Dus zo heeft ze al 4x aardappelen met groente in de week. Dan nog 1x pasta/macaroni/lasagne ofzo. Ook gewoon wat ik voor mezelf kook. Ook risotto lust ze graag.
De overige 1 a 2 dagen eet ze vaak een potje. Want dan eten wij bami, nasi, pizza, rijst of friet... dat lust ze niet.
Ik kook nooit apart. Een klein beetje zout is echt geen ramp. Ik kook overigens nooit met zout. 
 
2x per week eten we gekookte aardappelen met groente. Dat lust mn dochter van 14 maanden het liefst. Dus 2x eet ze dat met de pot mee. Ik bewaar dan beide keren een extra portie voor de dag erna. Dus zo heeft ze al 4x aardappelen met groente in de week. Dan nog 1x pasta/macaroni/lasagne ofzo. Ook gewoon wat ik voor mezelf kook. Ook risotto lust ze graag.
De overige 1 a 2 dagen eet ze vaak een potje. Want dan eten wij bami, nasi, pizza, rijst of friet... dat lust ze niet.
Ik kook nooit apart. Een klein beetje zout is echt geen ramp. Ik kook overigens nooit met zout. 
 
Ons zoontje van 16 maande eet inderdaad ook gewoon mee.  Eigenlijk alles wat wij eten behalve zondag op de patatdag. Ik voeg geen zout toe, al zit het wel eens in een sausje uit een pakje. Maar hij krijgt niet zoveel saus. Verder eet hij wraps en bami etc ook mee, maar zonder sausje.
 
Terug
Bovenaan